Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem?
„Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu,“ konstatovala nedávno ve své studii poradenská společnost EY. Podle této zprávy dnes můžeme na trhu s novými vozidly pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější.
Cenový index EY tak konstatuje, že při zohlednění vývoje inflace, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen aut, které poklesly o procento. „Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů, a to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií,“ konstatuje studie.
Zpráva dále říká, že v současné době lze obecně největší nárůst cen pozorovat u plug-in hybridních vozů, dále u vozů s pohonem na LPG a méně znatelného růstu cen se dočkaly i vozy s naftovým pohonem. To ceny automobilů s benzinovými motory podle EY stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu cen.
Poradenská společnost dále uvádí, že v posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má přímý vliv na snižující se ceny základních výbav v tuzemsku nabízených elektromobilů.
Vše, co je spojeno s ektromobilitou tak bude pro automobilový segment v dalším období veledůležité. Závěry zprávy výzkumné agentury Gartner, zveřejněné v září 2023 totiž říkají, že ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem se do roku 2027 dostanou na úroveň cen srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Gartner se opírá o závěry svých analytiků a uvádí dále, že celosvětový odbyt osobních automobilů s elektrickým pohonem se v letošním roce zvýší o zhruba 35 procent na téměř 15 milionů vozů.
V příštím roce počítá s nárůstem o zhruba 19 procent na téměř 18 milionů vozů. Zásadní informací je ale to, že podle odhadů společnosti Gartner se mají do roku 2027 průměrné ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem dostat na úroveň vozů se spalovacím motorem s podobnou velikostí a konfigurací. Má jít tak o jeden z nejdůležitějších impulsů, na základě kterých se urychlí globální přechod k elektromobilům.
Poradenská společnost McKinsey & Company ve své analýze o tom, jak bude vypadat automobilový segment v roce 2030 a co nás vlastně všechny kvůli tomu čeká, říká: „Chování spotřebitelů v oblasti mobility se mění, což vede k tomu, že až jeden z deseti prodaných vozů v roce 2030 bude potenciálně sdíleným vozidlem, a následně dojde k nárůstu trhu pro řešení mobility vhodná pro daný účel.“ Sdílení, elektromobilita, růst objemu služeb konektivity v auto segmentu, upgrady funkcí, ale hlavně rozvoj a nástup tzv. „plně autonomních“ vozidel tak mají být snad nejsledovanějšími faktory podle kterých se bude měnit povaha auto segmentu.
Podle zprávy Bloombergu budou do roku 2030 o něco více než polovina osobních automobilů prodávaných v USA elektrická vozidla, částečně díky spotřebitelským pobídkám zahrnutým do nových výdajů na klima ve výši 374 miliard dolarů, které se právě v letošním roce podařilo prosadit prezidentu Joe Bidenovi. Tyto pobídky, mezi které patří třeba daňová úleva na nákup auta v místě prodeje ve výši až 7 500 USD na nákup nového elektrického auta (EV), pravděpodobně zvýší tempo zavádění elektromobility.
A jak se to všechno může podepsat na ceně aut? I když se o přesných (možných) číslech ve vývoji průměrné ceny auta pořád vedou ostré diskuse, jedno je jisté. Jak totiž tvrdí studie auto segmentu poradenské společnosti McKinsey & Company automobilky budou nuceny v roce 2030 aktivně přetvořit hodnotovou a cenovou nabídku. „Výrobci automobilů musí diferencovat své produkty/služby a změnit svou hodnotovou nabídku z tradičního prodeje a údržby automobilů na integrované služby mobility,“ tvrdí závěry studie.
To jim má umožnit udržet si podíl na globálně rostoucích tržbách a zisku z automobilového průmyslu, včetně nových obchodních modelů, jako je online prodej a služby mobility, a vzájemného obohacování příležitostí mezi hlavními aktéry automobilového segmentu a novými obchodními modely.
A jak by mohly vypadat ceny konkrétně? Tak třeba: Současná průměrná maloobchodní cena středně velkého elektromobilu před zdaněním je podle veřejně dostupných informací 33 300 EUR, ve srovnání s 18 600 EUR za benzínový vůz a v roce 2026 se předpokládá, že obě auta budou stát asi 19 000 EUR. Dál pak se předpokládá, že do roku 2030 bude stejný elektromobil stát 16 300 EUR před zdaněním, zatímco benzinový vůz bude stát téměř dvacet tisíc EUR.
Související
Řidičský průkaz u sebe? Češi si v dopravě zvykají na nové pořádky
Řidičáky doma, řízení od 17 let, nové značky i změny v bodech. V platnost vstupuje novela silničního zákona
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino
před 52 minutami
Počasí: Na Ústecku se možná vyskytlo tornádo, upozornil ČHMÚ
před 1 hodinou
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli další obec u Charkova
před 1 hodinou
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
před 2 hodinami
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
před 2 hodinami
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
před 2 hodinami
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
před 3 hodinami
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno před 3 hodinami
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 4 hodinami
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
před 5 hodinami
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 5 hodinami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 5 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 6 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 7 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 8 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 8 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 9 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 9 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 10 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
Poté, co nejprve Rakušané potrápili Švýcary (4:5) i Kanaďany (6:7 po prodloužení) a posléze dokázali porazit Finsko 3:2, se naši jižní sousedé v pátek večer v pražské O2 Areně představili proti svěřencům kouče Radima Rulíka. Ten své mužstvo na nevyzpytatelného soupeře připravil, a i když především druhá třetině herně nebyla podle českých představ, výsledkově k žádnému překvapení tentokráte naštěstí nedošlo. Utkání dospělo k české výhře 4:0.
Zdroj: David Holub