Nové osobní vozy prodané v Evropě loni vykázaly průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) 121,8 g/km, což je o 1,3 gramu více než v předchozím roce. Znamená to třetí růst v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim už letos hrozí sankce. Česko skončilo na 17. místě s průměrem 126,9 g/km.
Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics, která poskytuje údaje pro analýzy trhu, specifikace a ceny vozů apod.
Průměrné emise meziročně snížily jen čtyři značky z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které tvoří až 60 procent odbytu firmy. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut. Na druhé příčce je Citroën a třetí Peugeot. Domácí Škodě Auto patří šestá příčka, když zvýšila průměr o 1,9 g/km na 118,1 g/km.
Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali. Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.
4 of the 5 major markets in Europe posted higher averages in 2019 than in 2018. Average emissions for Germany, Britain, Italy, and Spain increased, ranging from a rise of 0.8 g/km for Germany to an increase of 3.0 g/km for Italy. France was the exception: https://t.co/iepswODbDb pic.twitter.com/F8MdfMUNb5
— JATO Dynamics (@JATO_Dynamics) March 5, 2020
Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodeje SUV a benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou SUV. Jejich popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí výrobcům značné zisky, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají.V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více, než u limuzín (131 g/km).
"Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu," uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.
Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První je Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo 83,2 g/km. Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.
Související
Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.
Největší loď na světě už se plaví po moři. Ozvali se však ekologové
emise , auto , Toyota , citroën , peugeot , BMW , opel , volkswagen
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino
před 1 hodinou
Počasí: Na Ústecku se možná vyskytlo tornádo, upozornil ČHMÚ
před 1 hodinou
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli další obec u Charkova
před 2 hodinami
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
před 3 hodinami
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
před 3 hodinami
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
před 3 hodinami
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
před 3 hodinami
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno před 4 hodinami
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 5 hodinami
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
před 5 hodinami
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 6 hodinami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 6 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 7 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 8 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 9 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 9 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 10 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 10 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 11 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
Poté, co nejprve Rakušané potrápili Švýcary (4:5) i Kanaďany (6:7 po prodloužení) a posléze dokázali porazit Finsko 3:2, se naši jižní sousedé v pátek večer v pražské O2 Areně představili proti svěřencům kouče Radima Rulíka. Ten své mužstvo na nevyzpytatelného soupeře připravil, a i když především druhá třetině herně nebyla podle českých představ, výsledkově k žádnému překvapení tentokráte naštěstí nedošlo. Utkání dospělo k české výhře 4:0.
Zdroj: David Holub