Spolek NELEŽ společně s Ministerstvem pro místní rozvoj představil metodiku, která negativně dopadne na příjmy dezinformačních webů. Veřejní zadavatelé reklamy se budou nově moci při vypisování zakázek vyhnout umístění své inzerce na konspiračních webech šířících fake news.
Nová metodika podle tiskové zprávy spolku, kterou obdržel web EuroZprávy.cz, pomůže veřejným institucím zajistit, aby se jejich internetová reklama neobjevila na portálech, na kterých by mohlo být poškozeno jejich dobré jméno.
Jedná se především o konspirační a dezinformační weby, kterým díky inzerci putuje část prostředků zadavatelů reklam. Úřady a státem ovládané podniky si ale nyní budou moci stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích splňujících etické nebo žurnalistické standardy.
"Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků. Doporučujeme postupy, které už delší dobu praktikuje i MMR. Prostředky resortu díky tomu nekončí na účtech provozovatelů konspiračních webů," uvedl na webu ministerstva místopředseda vlády pro digitalizaci a šéf resortu Ivan Bartoš.
Podle NELEŽ jde o vyústění dlouhodobé iniciativy, která vznikla za podpory dalších subjektů. "Doplnění metodik zadávání veřejných zakázek o téma dezinformací, resp. možnost omezení inzerce státních firem a příspěvkových organizací na dezinformačních webech jsme v polovině loňského roku začali řešit s vládním zmocněncem pro média a dezinformace Michalem Klímou. V poslední fázi jednání přímo s Ministerstvem pro místní rozvoj už bylo velmi rychlé a efektivní," uvedl na dotaz serveru EuroZprávy.cz spoluzakladatel spolku Roman Číhalík.
"Jsem rád, že nám to nakonec podařilo dotáhnout a i když je to pouze doporučení, tak je to první výrazný krok vlády v boji proti dezinformacím, který má jako jeden z bodů v rámci vládního prohlášení," dodal s tím, že kromě finančních dopadů na dezinformační weby jde i o znamení toho, že stát myslí boj proti dezinformacím vážně.
Veřejné instituce přitom často nemají informace o tom, že se jimi placená reklama objevuje i na webech šířících hoaxy. Reklamní prostor jim obvykle spravují mediální agentury a státem vlastněné podniky a úřady jim nekladou žádná omezení. Jak ale upozorňuje Číhalík, největší české dezinformační weby jen na reklamě vydělávají měsíčně až stovky tisíc korun.
Dosud však byl problém v tom, že se státní instituce snažily přistupovat ke všem médiím stejně. To ale nyní metodika mění "Má pro nás velký význam ve chvíli, kdy danou značku konfrontujeme s jejich reklamou na dezinformačním médiu. V minulosti se nám bohužel stávalo, že jejich reakce byla, že musí spravedlivě utrácet mediální peníze do všech médií. Teď už tedy nemusí," uvedl pro EuroZprávy.cz Číhalík.
Nově vydaná metodika představuje soubor doporučení, které se opírá o dlouhodobou dobrou praxi soukromých zadavatelů, a podle ministerstva veřejné instituce v tomto ohledu teprve napravují vážné nedostatky. Podle NELEŽ se ale jedná pouze o pomyslný začátek boje státu proti dezinformacím. "Jednání probíhají i s dalšími úřady s cílem koordinovat aktivity a najít i jiné možnosti jak proti dezinformacím bojovat," vysvětlil Číhalík pro EuroZprávy.cz.
Související
Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous
Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?
Boj proti dezinformacím a fake news , Ministerstvo pro místní rozvoj , NELEŽ , Ivan Bartoš (Piráti)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 1 hodinou
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 2 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 3 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 3 hodinami
Na Slovensku se začíná rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 3 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 4 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 5 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 5 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 6 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 6 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
před 8 hodinami
Počasí bude o víkendu deštivé, ukazuje předpověď
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
včera
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
včera
Polovina Poláků souhlasí s tím, aby se ukrajinští muži vrátili bojovat na Ukrajinu
včera
Třináct zemí včetně EU vyzvalo Izrael, aby neprováděl ofenzivu ve městě Rafáh
včera
Vatikán vydal normy, jak posuzovat nadpřirozené jevy
včera
Putin tvrdí, že Rusko zatím neplánuje obsadit ukrajinské město Charkov
včera
EU následuje Česko. Uvalila sankce na Voice of Europe, posvítila si i na ruská média
Evropská unie sankcionovala čtyři mediální subjekty, které šíří ruskou propagandu. Kromě agentury RIA Novosti a deníku Izvestija a Rossijskaja Gazeta byly uvaleny sankce také na platformu Voice of Europe, kterou Česko už na konci března umístilo na národní sankční seznam. O sankcích informovala Rada EU.
Zdroj: Lucie Podzimková