Dlouho očekávaný start sezóny plné novinek přinesl dramatickou podívanou a černý den pro obhájce titulu. Pod umělým osvětlením v Bahrajnu se radovalo Maranello a italský tým nebyl jediný, kdo měl důvod jásat.
Po pro někoho překvapivé kvalifikaci padaly otázky, zda se Ferrari v závodním režimu dokáže postavit Red Bullu, naopak minimální šance na úspěch se dávaly Mercedesu. Startovní pole se k úvodnímu klání na trati Sakhir seřadilo s jedinou výjimkou na nejměkčí směsi (v ranku Pirelli C1), pouze McLaren s ohledem na bídný výkon v kvalifikaci zvolil středně tvrdou směs. Predikce zastávek se však klonily ke dvěma, dokonce i třem pit-stopům.
Start se obešel bez zásadních problémů, několik náznaků dramatických situací rychle odeznělo, takže nakonec byl největším překvapením pád Bottase na 14. příčku, pokles Péreze mimo TOP 5 a poté lehká kolize Ocona se Schumacherem, která neušla bdělým komisařům. Startovní pole se seřadilo následovně: Leclerc, Verstappen, Sainz jr., Hamilton, Magnussen, Pérez, Russell, Gasly, Alonso a Ocon. Pérez záhy začal dobývat zpět ztracená místa, Leclerc pomalu ujížděl Verstappenovi, Ocon se dočkal penalizace 5 vteřin za způsobení kolize se Schumacherem.
Výměny začal už ve 12. kole Hamilton, zvolil tvrdou směs a po dvou kolech už toto rozhodnutí kritizoval. Verstappen zamířil k mechanikům v 15. kole stejně jako Sainz jr., Leclerc na to reagoval o kolo později - oba soupeři zůstali na nejměkčí směsi - přičemž jeho více než třívteřinový náskok se rozplynul jak máslo na pánvi. Holanďan v nájezdu do první zatáčky 17. kola posunul svůj Red Bull před Ferrari, ale Charles na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 kontroval a vzal si vedení zpět. 18. kolo vypadalo jak přes kopírák - opět útok Maxe a Charlesova odpověď. Do třetice už to obhájce titulu přehnal, útok z větší dálky skončil probržděním a spálenou ploškou na pravé přední pneumatice - od té doby měl Monačan klid a mohl pomalu přidávat setinky ke svému náskoku.
Podruhé Verstappen vyměnil pneumatiky za středně tvrdé ve 31. kole a Leclerc opět reagoval v následujícím kole - tentokrát se Max do jeho závětří sice dostal, ale nikoli tak těsně, aby vedoucího pilota ohrozil. Do třetice to zkusili u Red Bullu ve 44. kole, kdy vrátili Maxovi červené pneumatiky, ale o dvě kola později odstavil v oblasti zatáčky 3 svůj vůz Gasly a Leclerc v režimu avizovaného safety caru mohl v klidu vyměnit pneumatiky vlastně zadarmo (47. kolo). Během SC si Verstappen stěžoval na problémy s řízením a navíc se mu vůbec nepovedl restart - měl co dělat, aby uhájil pozici před Sainzem jr. Kalich hořkosti dopil tři kola před koncem - Španělovo Ferrari se před něj přehnalo na rovince za zatáčkou 10 a o pár set metrů později vůz mistra světa zpomalil a pouštěl před sebe jedno auto za druhým. Holanďan si stěžoval na absenci rekuperované energie, dojel do boxů a závod musel vzdát. Ferrari tak poprvé od Singapuru 2019 nejen opět slavilo vítězství v závodě, ale navíc si nadělilo velmi ceněné double s bonusem za nejrychlejší kolo v podání Leclerca.
Černý den Red Bullu ještě neskončil. Po odstoupení Verstappena si začal stěžovat na pokles výkonu i Pérez. Za zády měl dotírajícího Hamiltona, ale zdálo se, že "Checo" bronzovou příčku uhájí, protože i přes použití DRS se Britův Mercedes na cílové rovince dopředu nedostal. Jenže v první zatáčce došlo k zablokování Mexičanových zadních kol a jeho vůz se postavil napříč trati.
Velký příběh napsal Kevin Magnussen. Už jeho postavení na startu bylo překvapením a Kevin na startu dokonce útočil na pátou příčku Hamiltona. Pak ale dvakrát nezvládl zatáčku 1, což ho stálo pozici ve prospěch Péreze (3. kolo) a Russella (4. kolo). Nicméně Dán bez potíží obhajoval postavení v první desítce a sedmé místo, na němž kromě výměn absolvoval značnou část závodu, mu na konci hodně zesládlo díky problémům Red Bullu. Škoda několika slabších momentů Micka Schumachera, Haas mohl slavit nečekaný výsledek. I tak přivezl Kevin v jediném závodě víc bodů, než americká značka získala za dvě poslední sezóny.
Bottas se po počátečním propadu prokousával usilovně vpřed a nakonec se mu vhodnou volbou strategie povedlo dostat hned za Magnussena. Jeho kolega, nováček Guanyu Zhou, předvedl několik velmi dobrých soubojů bez bázně a hany, přitom jeho jízda byla prostá jakýchkoli zaváhání. I proto mohl oslavit nejen premiérové projetí čínského závodníka pod šachovnicovou vlajkou, ale navíc na bodované pozici.
O konec startovního pole se přetahovaly v nelichotivých soubojích McLaren, Williams a Aston Martin. Piloti těchto tří stájí si několikrát vyměnili pozice, ale do dění v TOP 10 neměli šanci zasáhnout. Po odstoupení Gaslyho, jemuž vzplanula AlphaTauri nedaleko od místa, kde v roce 2020 shořel Grosjeanův Haas, obhájil čest značky Cunoda, jenž ovšem finální souboj s Bottasem prohrál. U Alpine se bojovalo o každý bod a vyvrcholením byl interní duel Alondsa s Oconem ve 38. kole, kdy si Esteban na veterána v zatáčce 1 důrazně vyšlápl.
Sezóna začala velmi atraktivně a jen málokdo asi čekal, že Ferrari kompletně "vykrade dům", ale jeho výkon byl opravdu vynikající a triumf zasloužený. Už za týden si budeme moci v Djeddahu zodpovědět vtíravou otázku, zda nešlo jen o "první vyhrání, co z kapsy vyhání."
Související
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
Aktuálně se děje
před 40 minutami
Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino
před 1 hodinou
Počasí: Na Ústecku se možná vyskytlo tornádo, upozornil ČHMÚ
před 1 hodinou
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli další obec u Charkova
před 2 hodinami
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
před 2 hodinami
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
před 3 hodinami
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
před 3 hodinami
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
před 3 hodinami
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno před 4 hodinami
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 5 hodinami
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
před 5 hodinami
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 6 hodinami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 6 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 7 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 7 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 8 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 9 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 10 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 10 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 10 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
Poté, co nejprve Rakušané potrápili Švýcary (4:5) i Kanaďany (6:7 po prodloužení) a posléze dokázali porazit Finsko 3:2, se naši jižní sousedé v pátek večer v pražské O2 Areně představili proti svěřencům kouče Radima Rulíka. Ten své mužstvo na nevyzpytatelného soupeře připravil, a i když především druhá třetině herně nebyla podle českých představ, výsledkově k žádnému překvapení tentokráte naštěstí nedošlo. Utkání dospělo k české výhře 4:0.
Zdroj: David Holub