vesmír, asteroidy

Sonda Hajabusa 2

Vzorky asteroidu odebrané sondou Hajabusa 2 docestovaly do Japonska. Objasní vznik života?

Vzorky asteroidu Rjuga, které odebrala japonská sonda Hajabusa 2, docestovaly dnes do Japonska. Oznámila to japonská vesmírná agentura JAXA. Japonští vědci v příštích dnech otevřou kapsli za přísně stanovených podmínek, aby materiál nebyl kontaminován, píše agentura AP. Japonští badatelé si od analýzy asteroidu slibují, že pomůže objasnit vývoj Sluneční soustavy a vznik života na Zemi.
Sonda Hayabusa-2 a těžba na planetce 1999JU3

Vesmírná sonda se vrací s kousky asteroidu. Vesmírem plula 5 miliard kilometrů

Sonda Hayabusa2 se po dlouhé pouti vesmírem přiblíží Zemi. Podle plánu by měla 6. prosince 2020 shodit kapsli s nasbíraným materiálem na poušť poblíž městečka Woomera v Jižní Austrálii. Sonda Japonské vesmírné agentury (Japan Aerospace Exploration Agency – JAXA) na Zemi přinese sto miligramů materiálu z asteroidu Ryugu.

Nad Českem proletěl mimořádně jasný bolid, explodoval v Polsku

V České republice byl počátkem roku k vidění meteorit, který byl v určité fázi letu stokrát jasnější než Měsíc v úplňku. Takto mimořádně jasný bolid, který nakrátko osvítí i okolní krajinu, je velmi vzácný, sdělil dnes ČTK Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd.
Sonda Hajabusa 2

Japonská sonda udělala na asteroidu umělý kráter

Japonská sonda Hajabusa 2 na počátku měsíce úspěšně vytvořila na asteroidu Ryugu umělý kráter. Japonská kosmická agentura JAXA dnes zveřejnila na twitteru snímek, který vytvoření prohlubně po nárazu projektilu potvrdil. Z kráteru sonda možná již v květnu odebere vzorky, které později dopraví na Zemi.

Před 60 lety se rozzářilo nebe nad Českem. První bolid s rodokmenem je z roku 1959

Na dvou astronomických stanicích (v Ondřejově a Prčicích) byly před 60 lety, 7. dubna 1959, získány snímky velmi jasného meteoritu - bolidu. Po jejich vyhodnocení byly nejen nalezeny meteority (u Příbrami), ale i určeny všechny nejdůležitější parametry průletu tělesa atmosférou Země a především poprvé určena spolehlivá dráha ve sluneční soustavě pro tělesa nalezená na zemském povrchu - poprvé v historii byl vyfotografován bolid předcházející pádu meteoritů, první tzv. meteorit s rodokmenem.
meteority

Nad Kamčatkou explodoval meteor, výbuch desetkrát překonal sílu atomové bomby

Ve výši 25,6 kilometrů nad Beringovým mořem u pobřeží Kamčatky explodoval loni v prosinci meteor. Síla výbuchu desetkrát překonala výbuch atomové bomby, svržené na konci druhé světové války na japonské město Hirošima. Byla však slabší, než exploze meteoritu, který v únoru 2013 vybuchl nad ruským městem Čeljabinsk na Urale. Uvedla to stanice BBC s odvoláním na americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Expert NASA Lindley Johnson BBC řekl, že k výbuchům o takové síle dochází dvakrát až třikrát za století. V daném případě šlo o druhý nejsilnější výbuch za posledních 30 let.

Unikátní VIDEO přímo z asteroidu: Sonda Hajabusa 2 odebrala vzorky

Japonská kosmická agentura JAXA zveřejnila videozáběr momentu, ve kterém se odběrová hubice sondy Hajabusa 2 úspěšně dotkla povrchu asteroidu Ryugu. Hajabusa 2 náročný manévr provedla na konci února a v nadcházejících měsících provede ještě dvě taková přiblížení s cílem získat vzorky, které budou následně dopraveny na Zemi, kde jsou očekávány v roce 2020.
Sonda Hajabusa 2

Sonda Hajabusa 2 odebrala vzorky z asteroidu, musela ho "ostřelovat"

Japonská kosmická sonda Hajabusa 2 dnes úspěšně přistála na asteroidu Ryugu vzdáleném asi 340 milionů kilometrů od Země. Na svém webu to oznámila japonská kosmická agentura JAXA. Aparát přistál na předem vybrané plošině o průměru šesti metrů a z povrchu planetky odebral pomocí sací hubice vzorky. Pak opět odstartoval a vydal se zpět na dráhu kolem asteroidu, kde bude obíhat do konce roku.

Sonda Hajabusa 2 se přibližuje k asteroidu, čeká ji složitý manévr

Japonská sonda Hajabusa 2 se dnes začala přibližovat k asteroidu Ryugu, z jehož povrchu v noci na pátek odebere pomocí sací hubice vzorky. Na twitteru to oznámila japonská kosmická agentura JAXA. Se sběrem vzorků chtěla agentura začít už loni v říjnu, nakonec ale složitý manévr odložila, aby mohla důkladněji vybrat místo kontaktu s povrchem. Vědci tehdy uvedli, že je skalnatý povrch překvapil, neboť očekávali jinou podobu povrchu.
Vesmír, Asteroidy

Vesmírná stanice na asteroidu? Podle nové studie to je proveditelné

Zní to tak trochu jako scénář připravovaného sci-fi filmu, ale vědci skutečně zkoumají, zda by bylo možné vytvořit na asteroidu obyvatelnou základnu. Nová studie astrofyziků z Vídeňské univerzity se touto možností zabývala. Teoreticky by nám v budoucnu taková schopnost umožnila získávat drahocenné minerály, které bude lidstvo pro případnou expanzi do vesmíru potřebovat.

Sonda Dawn se definitivně odmlčela. Z pásu asteroidů posílala jedinečné snímky

Americká vesmírná sonda Dawn, jejímž úkolem bylo zkoumat dvě největší tělesa - Ceres a Vestu - v hlavním pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, se po jedenáctileté misi definitivně odmlčela. Důvodem je vyčerpání paliva potřebného k orientaci v prostoru a tím i ke komunikaci se Zemí. Oznámila to dnes vesmírná agentura Spojených států NASA.
Vesmír, Asteroidy

Čeští astronomové vypočítali, kam v Německu spadl meteorit

Díky výpočtům českých vědců z Astronomického ústavu Akademie věd se podařilo velmi přesně zjistit, odkud letos v létě přiletěl ze sluneční soustavy k Zemi velmi jasný meteorit a kam poté dopadl. Takzvaný bolid ozářil 10. července noční oblohu u středního toku Rýna na hranicích Německa a Francie a dopadl v okolí německého města Renchen, kde se na základě detailního určení českých astronomů podařilo najít čtyři úlomky.

Na Marsu se stalo něco záhadného, tajemství může rozluštit starý meteorit

Jak se zdá, je toho ještě hodně, co nevíme o naší sluneční soustavě. Díky starému meteoritu, kterému dali vědci přezdívku "Černá krása", se to však může výrazně změnit. Černá krása totiž poskytuje lidstvu jedinečnou příležitost dozvědět se více podrobností o formování povrchu Rudé planety. Informoval o tom britský deník The Independent.

Nad Českem prolétl jasný bolid, úlomky mohou být u Prostějova

Praha - Velmi jasný bolid, který byl ve středu večer vidět na obloze především ve východní části Česka, mohl zanechat úlomky na Prostějovsku. Zaznamenala ho bolidová síť, což je soubor speciálních kamer. Na zajímavý úkaz, kterého si všimli i laičtí pozorovatelé, upozornil dnes Astronomický ústav Akademie věd ČR. Astronomové vypočítali, kdy bolid vstoupil do atmosféry a jakou rychlostí se pohyboval.

Vladimir Putin

Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci

Souhlasit se slovy ruského prezidenta Vladimira Putina se dá jen zřídka. Platí to především v posledních letech, kdy jeho vnitřní politika dramaticky prohlubuje autoritářství a stále více spoléhá na represivní nástroje, zatímco politika zahraniční přerostla v otevřenou vojenskou agresi vůči sousednímu státu a ignorování mezinárodních smluv, kterých je Moskva signatářem. Ve světle tradičního chvástání nad silou Ruska a jeho armády pak včerejší Putinův výrok, že Rusko je ve srovnání se Západem víceméně vojenským trpaslíkem, a proto válka s NATO nedává z jeho pohledu smysl, působí jako výjimečný záblesk smyslu pro realitu.

Miloš Zeman

Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje

Dva týdny už je exprezident Miloš Zeman hospitalizovaný v pražské Fakultní nemocnici Motol. Podle lékařů se jeho zdravotní stav nadále zlepšuje, na odhad termínu propuštění je však brzy. Zeman přitom údajně koketuje s myšlenkou, že by se vydal na Slovensko a před druhým kolem tamní prezidentské volby podpořil Petera Pellegriniho.

Dnes je Zelený čtvrtek, významný den spojený s Poslední večeří

Zelený čtvrtek, čtvrtý den Velikonočního týdne, je jedním z nejvýznamnějších dnů v křesťanském liturgickém kalendáři. Tento den má hluboký náboženský význam, připomíná události spojené s Ježíšem Kristem, zejména jeho Poslední večeři se svými učedníky a zahájení pašijového týdne, který vrcholí Velikonocemi.

Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění

Letošní čtyřdenní velikonoční volno bude o hodinu kratší, než by mohlo být. Důvodem je změna času, kdy v noci ze soboty 30. na neděli 31. března začne platit letní čas. České dráhy upozornily cestující, že noční vlaky tak naberou šedesátiminutové zpoždění.