vesmír, Merkur

Západ slunce nad Brnem

Nad Českem bude v pondělí viditelný přechod Merkuru před Sluncem

V Česku bude v pondělí viditelný přechod Merkuru před Sluncem, který lze sledovat jen třináctkrát až čtrnáctkrát za století. Naposledy byl pozorovatelný v květnu 2016, další reprízu bude mít v listopadu 2032. Letošní přesun Merkuru před slunečním diskem bude trvat přes pět hodin a z území ČR ho bude v případě jasného počasí možné pozorovat zhruba od 13:30.
Západ slunce nad mořem

Nad Českem bude 11. listopadu vidět úchvatná nebeská podívaná

V Česku bude příští pondělí viditelný přechod Merkuru před Sluncem, který lze sledovat jen třináctkrát až čtrnáctkrát za století. Naposledy byl pozorovatelný v květnu 2016, další reprízu bude mít v listopadu 2032. Letošní přesun Merkuru před slunečním diskem bude trvat přes pět hodin a z území ČR ho bude v případě jasného počasí možné pozorovat zhruba od 13:30.
vesmir

Proč nejsou na Merkuru sopečné kužely? Čeští vědci našli odpověď

Nepřítomnost atmosféry a slabší gravitace ovlivňuje dráhu letu částic vyvržené lávy při sopečné činnosti na Merkuru, proto se tam nevyskytují sopečné kužely jako na Zemi či Měsíci. Zjistil to česko-britský tým vědců, jehož výsledky publikoval časopis Geophysical Research Letters. V dnešní tiskové zprávě to uvedl Geofyzikální ústav Akademie věd ČR (AV ČR).
vesmir

Zkoumat Merkur se při společné misi vydaly dvě sondy ESA a Jaxa

Z kosmodromu Evropské kosmické agentury (ESA) Kourou ve Francouzské Guyaně odstartovala dnes časně ráno SELČ nosná raketa Ariane 5 se dvěma satelity, jejichž úkolem bude zkoumat planetu Merkur. Jde o společný projekt ESA a japonské agentury JAXA nazvaný BepiColombo.
Merkur

Sonda Messenger se zřítila na Merkur

Washington - Americká sonda Messenger dnes ukončila svou letitou misi plánovaným pádem na Merkur. Potvrdil to americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).
Ufolog: Na Merkuru existuje město

Houston - Ufolog a lovec senzací Scott Waring přichází s novým pochybným tvrzením. Fotografie Merkuru, pořízené americkou NASA podle něj ukazují, že na rozpáleném povrchu Slunci nejbližší planety existuje obývané město. Informuje server news.com.au.

Sunak: Putin se na polských hranicích nezastaví. Britové posílají Ukrajině rakety Storm Shadow

Britský premiér Rishi Sunak oznámí v úterý na návštěvě Polska zvýšení vojenské podpory pro Ukrajinu o 500 milionů liber (579 milionů eur).