Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek? Studie odhalují, jak se změní ceny aut

Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem? 

„Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu,“ konstatovala nedávno ve své studii poradenská společnost EY. Podle této zprávy dnes můžeme na trhu s novými vozidly pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější.

Cenový index EY tak konstatuje, že při zohlednění vývoje inflace, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen aut, které poklesly o procento. „Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů, a to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií,“ konstatuje studie.

Zpráva dále říká, že v současné době lze obecně největší nárůst cen pozorovat u plug-in hybridních vozů, dále u vozů s pohonem na LPG a méně znatelného růstu cen se dočkaly i vozy s naftovým pohonem. To ceny automobilů s benzinovými motory podle EY stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu cen.

Poradenská společnost dále uvádí, že v posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má přímý vliv na snižující se ceny základních výbav v tuzemsku nabízených elektromobilů.  

Vše, co je spojeno s ektromobilitou tak bude pro automobilový segment v dalším období veledůležité. Závěry zprávy výzkumné agentury Gartner, zveřejněné v září 2023 totiž říkají, že ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem se do roku 2027 dostanou na úroveň cen srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Gartner se opírá o závěry svých analytiků a uvádí dále, že celosvětový odbyt osobních automobilů s elektrickým pohonem se v letošním roce zvýší o zhruba 35 procent na téměř 15 milionů vozů.

Doporučené články

V příštím roce počítá s nárůstem o zhruba 19 procent na téměř 18 milionů vozů. Zásadní informací je ale to, že podle odhadů společnosti Gartner se mají do roku 2027 průměrné ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem dostat na úroveň vozů se spalovacím motorem s podobnou velikostí a konfigurací. Má jít tak o jeden z nejdůležitějších impulsů, na základě kterých se urychlí globální přechod k elektromobilům.  

Poradenská společnost McKinsey & Company ve své analýze o tom, jak bude vypadat automobilový segment v roce 2030 a co nás vlastně všechny kvůli tomu čeká, říká: „Chování spotřebitelů v oblasti mobility se mění, což vede k tomu, že až jeden z deseti prodaných vozů v roce 2030 bude potenciálně sdíleným vozidlem, a následně dojde k nárůstu trhu pro řešení mobility vhodná pro daný účel.“ Sdílení, elektromobilita, růst objemu služeb konektivity v auto segmentu, upgrady funkcí, ale hlavně rozvoj a nástup tzv. „plně autonomních“ vozidel tak mají být snad nejsledovanějšími faktory podle kterých se bude měnit povaha auto segmentu.  

Podle zprávy Bloombergu budou do roku 2030 o něco více než polovina osobních automobilů prodávaných v USA elektrická vozidla, částečně díky spotřebitelským pobídkám zahrnutým do nových výdajů na klima ve výši 374 miliard dolarů, které se právě v letošním roce podařilo prosadit prezidentu Joe Bidenovi. Tyto pobídky, mezi které patří třeba daňová úleva na nákup auta v místě prodeje ve výši až 7 500 USD na nákup nového elektrického auta (EV), pravděpodobně zvýší tempo zavádění elektromobility.

A jak se to všechno může podepsat na ceně aut? I když se o přesných (možných) číslech ve vývoji průměrné ceny auta pořád vedou ostré diskuse, jedno je jisté. Jak totiž tvrdí studie auto segmentu poradenské společnosti McKinsey & Company automobilky budou nuceny v roce 2030 aktivně přetvořit hodnotovou a cenovou nabídku. „Výrobci automobilů musí diferencovat své produkty/služby a změnit svou hodnotovou nabídku z tradičního prodeje a údržby automobilů na integrované služby mobility,“ tvrdí závěry studie.

To jim má umožnit udržet si podíl na globálně rostoucích tržbách a zisku z automobilového průmyslu, včetně nových obchodních modelů, jako je online prodej a služby mobility, a vzájemného obohacování příležitostí mezi hlavními aktéry automobilového segmentu a novými obchodními modely.

A jak by mohly vypadat ceny konkrétně? Tak třeba: Současná průměrná maloobchodní cena středně velkého elektromobilu před zdaněním je podle veřejně dostupných informací 33 300 EUR, ve srovnání s 18 600 EUR za benzínový vůz a v roce 2026 se předpokládá, že obě auta budou stát asi 19 000 EUR. Dál pak se předpokládá, že do roku 2030 bude stejný elektromobil stát 16 300 EUR před zdaněním, zatímco benzinový vůz bude stát téměř dvacet tisíc EUR.  

Související

Více souvisejících

auto elektromobily

Aktuálně se děje

před 56 minutami

před 1 hodinou

Mikuláš Bek

Univerzity upozorňují na kolaps systému. Ministerstvo vnímá problém a shání peníze

Vysokoškolští pracovníci jsou nespokojeni se současným stavem vysokého školství. Již v pondělí se vydali protestovat do ulic v rámci iniciativy Hodiny pravdy, tentokrát pod heslem Kolaps systému. EuroZprávy.cz v tomto kontextu obdržely prohlášení od resortu školství s tím, že pro příští rok žádá o navýšení rozpočtu pro vysoké školy o šest miliard. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Tomáš Zdechovský ve volebním štábu koalice Spolu. (9.6.2024) Prohlédněte si galerii

Zdechovský pro EZ: Úspěch Turka či Konečné je varováním, musíme zabrat. Do kampaně jsem dal maximum

Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) bude europoslancem i dalších pět let, v evropských volbách získal téměř 67 tisíc preferenčních hlasů. V předvolební kampani se podle svých slov vyždímal na maximum. Všímá si přitom toho, že k úspěchu vede cesta i přes sociální sítě jako TikTok či Instagram. Na nového europoslance Filipa Turka je v Bruselu upřímně zvědavý. Zdechovský se dále v rozhovoru pro EuroZprávy.cz vyjadřuje k výběru nového českého eurokomisaře či k náplni své práce v Evropském parlamentu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

Petr Fiala

Fiala: Česko by mělo za 77 tanků Leopard zaplatit 52 miliard

Česko by mělo za 77 tanků Leopard 2A8 zaplatit 52 miliard korun, řekl dnes na tiskové konferenci premiér Petr Fiala (ODS). Vláda udělala další krok k jejich nákupu a rozhodla o přistoupení k dohodě o společném pořízení tanků s několika evropskými zeměmi, vedenými Německem.

včera

Indie, ilustrační foto

Rusko lže a podvádí Asiaty. Státy chtějí své občany zpět

Indie ve středu oznámila, že požádala Rusko o návrat svých občanů, kteří byli naverbováni do ruské armády. Toto rozhodnutí přišlo po nedávné smrti dvou Indů ve válce na Ukrajině, uvedla televize ABC News. Podobné kroky realizuje také Nepál nebo Srí Lanka.

včera

včera

Strojvedoucí rychlíku si před srážkou uvědomil chybu a zastavil, vyplývá z šetření

Vyšetřování tragické srážky rychlíku a nákladního vlaku, která se na den přesně před týdnem stala v Pardubicích, pokračuje. Podle zjištění Drážní inspekce si strojvedoucí rychlíku uvědomil, že projel návěst, a zastavil. Personál protijedoucího vlaku ale nebyl nijak varován, takže nemohl včas zabrzdit. Podle posledních informací už není nikdo ze zraněných v nemocnici. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy