Poplatek za nepojištěná vozidla se vrací, stát si došlápne za nelegální taxislužbu

Praha - Motoristé budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Prezident Miloš Zeman dnes také podepsal novelu zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje postihy za nelegální taxislužbu a posiluje pravomoci obcí při stanovování podmínek pro její výkon.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto
doporučujeme

Příspěvek se bude počítat jako součin počtu dní, kdy bylo bez pojištění, a příslušné sazby, kterou by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí.

Předloha také zpřesňuje, kdo musí mít uzavřeno povinné ručení. Současný zákon uvádí, že vozidlo může na veřejných pozemních komunikacích provozovat pouze ten, kdo má sjednané pojištění. Povinnost se nyní rozšíří tak, aby pojištění muselo mít každé auto v registru, s výjimkou aut zapsaných jako vyřazená, vyvezená, zaniklá nebo odcizená.

Kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, ze kterého se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kancelář po majitelích nepojištěných aut škodu vymáhá.

Kancelář by mohla v části případů vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně 300.000 korun. Nyní jde podle předkladatelů mnohdy o částky v řádu milionů korun, které odpovědný člověk leckdy není schopen uhradit a jsou pro něj likvidační.

Nová pravidla pro taxi

O způsobilost šoféra taxislužby bude moci řidič podle novely přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je například předražování jízdného a nepoužití taxametru. Kontrola se bude moci uskutečnit v cizím jazyce a je možné z ní pořizovat audio i videozáznam bez vědomí kontrolovaného řidiče. Řidiči, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby, ani tuto činnost nevykonávají legálně pro určitého dopravce, mohou být postiženi pokutou až 100.000 Kč.

Právo odebírat průkaz řidiče taxislužby bude mít jen osoba pověřená výkonem státního odborného dozoru, a to jen ve stanovených případech, například pokud byl řidič v posledních třech letech potrestán třeba za předražování jízdného.

Návrh také posiluje práva obcí při stanovování podmínek pro provozování taxislužby. Obce budou mít pravomoc prostřednictvím vyhlášky požadovat po taxikářích zkoušku z místopisu nebo obsluhy taxametru. Budou moci také stanovit zvláštní požadavky na vozidla taxislužby, například pokud jde o rozměry vozidla nebo plnění emisní úrovně. Tyto požadavky nesmí zvýhodňovat výrobce, typ vozidla nebo tovární značku.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Počet aut v Česku od revoluce prudce vzrostl.

18.08.2019 11:08 Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek.…

Auto na vodík? V ČR zatím nejezdí žádné, do roku 2030 se situace zcela…

15.08.2019 16:48 V České republice by v roce 2030 mohlo jezdit 60.000 až 90.000 aut na vodíkové články. V…

Centrální zamykání aut slaví 45. výročí. Jaké jsou současné trendy?

15.08.2019 08:53 Centrální zamykání aut, které dnes všichni považují za samozřejmost, představila německá skupina…

Škoda Auto nainstalovala nové roboty, budou vyrábět elektromobily

14.08.2019 15:31 Automobilka Škoda Auto nainstalovala ve svém hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi nové roboty,…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama