Sovětský zázrak? Tohle se povedlo Moskviči 2139

Praha - Na konci osmdesátých let byl segment velkoprostorových automobilů v úplných začátcích. Mezi významnější hráče té doby se dají počítat snad jen Renault Espace, Chrysler Voyager a později také Pontiac Trans Sport. Do zatím ne příliš obsazené části trhu chtěli co nejdříve vročit také Sověti, jejichž koncepty byly v té době na mimořádné technické úrovni. Proto v továrnách AZLK vznikl projekt Moskvič 2139 Arbat. Projekt, který opět mohl předběhnout svou dobu.

Přidejte svůj názor

Moskvič 2139 Arbat byl nadčasovou vizí velkoprostorového vozu.
doporučujeme

Druhá polovina osmdesátých let se v Moskviči vezla na vlně vizí budoucnosti. Jeho technici a designéři například vyrobili sedan s označením 2144 Istra, který disponoval předpínači bezpečnostních pásů, automatickou detekcí technického problému, holografickým displejem na předním skle, automaticky nastavitelnou světlou výškou v závislosti na povrchu vozovky nebo tříválcovým naftovým agregátem ve spojení s převodovkou CVT. Za takovou výbavu se nemusely stydět ani tehdejší vrcholné modely předních evropských značek, nedostatek financí ale auto do výroby nepustil. Jen o pár let později vznikl další podobně pokrokový prototyp. Nedisponoval sice nejšpičkovější technickou výbavou, za to přišel s lehkou a prostornou karosérií zrovna v době, kdy byla podobná auta na vzestupu.

Celý projekt velkoprostorového Moskviče začal zhruba v polovině osmdesátých let (už dříve ale automobilka po podobném autě pokukovala) na popud tehdejšího šéfa automobilky V. P. Kolomnikova. Ten se vrátil po několikaleté práci pro ministerstvo automobilového průmysl a záhy učinil rozhodnutí, podle nějž měla automobilka začít vyrábět minivany a minibusy s pohonem předních kol. Ministerstvo předložený návrh schválilo a dlouhodobý plán automobilky tak obsahoval modely 2139 a 3733. Pokud se Vám zdá druhé označení povědomé, nepletete se. Skutečně jde o dvojče BAZu MNA 1000, jemuž jsme se věnovali na jaře. Zpět ale k chystanému MPV, jehož design dostal na starost Alexander Kulygin. Ten začátkem roku 1987 představil maketu modelu s označením 2131 v měřítku 1:4. Maketa měla otevírací díly karosérie, sklopná zadní sedadla a k demonstraci jeho užitných vlastností složil také model ledničky s rozměry 1500 x 600 x 600, který se umístil za přední sedadla. Reálné auto se nakonec od makety hodně odlišovalo a neslo označení Kruiz. Jeho hlavní výhodou byl prostorný a variabilní interiér se třemi řadami sedadel, které bylo možná sklápět i otáčet.

Fotografie a zbytek článku čtěte na AutoRoad.cz 

Loading...
Témata: Moskvič
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

První čerpací stanice na vodík v Česku. Kdy a kde bude postavena?

11.10.2019 11:01 První veřejná čerpací stanice na vodík vznikne v Česku do pololetí příštího roku. Vybuduje jí…

Dieselům zvoní umíráček. Honda ukončí prodej naftových vozů v Evropě

24.09.2019 09:24 Japonská automobilka Honda Motor do roku 2021 ukončí prodej naftových vozů v Evropě. Oznámila to…

Volkswagen a Porsche svolávají do servisu 227 tisíc vozů

19.09.2019 20:02 Německé automobilky Volkswagen a Porsche svolávají po celém světě téměř 227.000 vozů, aby jim kvůli…

Dopravní revoluce v ČR? Stát hodlá podpořit rozvoj vodíkové technologie

18.09.2019 13:00 Stát chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě.…

Právě se děje

Další zprávy

reklama