Auta se budou řídit jako letadlo? Vědci z ČVUT vyzkoušeli technologickou novinku

Praha - Novinku v řízení automobilů úspěšně otestovali vědci z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze (FEL ČVUT). Pro řízení vyvinuli systém obdobný tomu, který se používá u civilních i vojenských letadel. Pilot při něm neovládá přímo jednotlivé prvky, ale pouze předává impulzy elektronické řídící jednotce, která manévry sama provede s ohledem na další parametry letu. ČVUT to oznámila v dnešní tiskové zprávě.

Přidejte svůj názor

Škoda

Systém řízení nazývaný "fly by wire" umožňuje rychlejší a citlivější řízení a stabilizaci letu, než by dokázal člověk, který by ovládal přímo jednotlivé prvky letadla. "Podobný systém u aut označovaný 'drive by wire' nebo 'steer by wire' sice v podobě konceptu již existuje, není však dosud technologicky dotažený a komerčně využitý. Částečně proto, že chybí zásadní teoretické znalosti v oblasti takzvaných nestabilních dynamik vozidel a zákonů řízení pro jejich umělou stabilizaci," uvedlo ČVUT ve zprávě.

Dotáhnout technologii do konce se snaží výzkumná skupina Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. Spolupracuje při tom s firmami Airbus, Honewell Aerospace a Porsche Engineering. Podle zprávy školy je to patrně jediný univerzitní tým na světě, který se zabývá aplikací aktivního dynamického řízení v automobilovém průmyslu.

Výhoda systému "drive by wire" se ukazuje nejvíce při vysokých rychlostech. "Pokud se posune těžiště auta výrazně směrem dozadu, zvýší se jeho agilita. Vůz se ale chová natolik nestabilně, že je čím dál těžší jej manuálně uřídit, zejména ve vysokých rychlostech," uvedli vědci. Vůz při použití této technologie ovládá řídící jednotka. Řidič například při sešlápnutí brzdového pedálu neovládá přímo brzdy, ale vysílá impulz, který řídící jednotka vyhodnotí a podle něj reguluje hnací a brzdný moment u každého kola. Elektronika tak má nad vozem neustálou kontrolu, což je rozdíl oproti asistenčním systémům, jako je například ABS.

Podle Hromíčka je v tomto typu řízení budoucnost. "Myslím, že aktivní dynamické řízení bude na trhu k dispozici už za pět až deset let. Skvěle koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení. Chceme-li jezdit výkonnými, živými auty a zároveň potřebujeme, aby byla stabilní a měla nízkou spotřebu, potřebujeme využít tuto technologii osvědčenou u letadel. Teoreticky ani prakticky tomu nic nebrání," uvedl. Simulace provedené jeho týmem ukazují, že elektronika dokázala uřídit vozidlo i v takových situacích, kdy by lidský řidič selhal. Úspěšné byly také jízdy na testovacím polygonu.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nová Škoda Scala oficiálně představena. Podrobné informace

06.12.2018 19:31 Vůz Škoda Scala definuje novým charakterem, novou technologií a novým jménem zcela nově kompaktní…

OBRAZEM: Nová Škoda Scala se představuje. Tohle je ona

06.12.2018 19:17 Tohle je nová Škoda Scala, která je nástupcem modelu Rapid. Začne se v hlavním závodě automobilky v…

Flotily firemních aut v Česku? Podívejte se, jaké značky jsou…

02.12.2018 11:51 Nejrozšířenějšími značkami aut v tuzemských firemních flotilách jsou Volkswagen a Škoda. Koncernové…

Škoda odhalila interiér modelu Scala, poprvé sází na emocionální design

29.11.2018 11:24 Zhruba týden před světovou premiérou v Tel Avivu představuje Škoda Auto první fotografie interiéru…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama