Stát získá další stovky milionů: Zavedením kmotrovských SPZ

Praha - Registrační značku vozidel si řidiči zřejmě budou moci zvolit sami, za každou tabulku s SPZ na přání zaplatí 5000 korun. Počítá s tím novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích z dílny ministerstva dopravy, kterou ve středu podle šéfa rezortu Pavla Dobeše (LIDEM) schválila vláda.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Ilustrační fotografie

"Za motorku s SPZ na přání zaplatí řidič 5000 korun, za auto 10 tisíc. A pokud bude chtít mít například kvůli nosiči na kola třetí značku, zaplatí řidič dohromady 15 tisíc," sdělil agentuře Mediafax mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. "V případě krádeže počítáme s tím, že vydání náhradní značky bude stát už jen 600 korun za tabulku, ne znovu 5000 korun," dodal.

"Myslíme si, že opravdu dojde k výraznému omezení prostoru pro potenciální korupční jednání," prohlásil po schůzi kabinetu ministr Dobeš.

"Co se týče využití, předpokládám, že ti, kdo si tam budou mít zájem napsat ať už jméno nebo specifické alfanumerické znaky s konkrétními čísly, tak nechť toho využijí," zmínil dále šéf rezortu dopravy. "V současné době vídáme to, že zejména lidé, kteří vlastní dražší motorová vozidla, mají velmi často specifické registrační značky. Tímto bychom mohli míru korupce omezit," doplnil.

"Předpokládám, že už nebude v podstatě žádná ochota, aby byly nabízeny nějaké finanční prostředky bokem za to, že si někdo bude moci vybrat specifickou registrační značku s nějakými konkrétními čísly," zmínil ministr dopravy. Peníze vybrané navíc mohou podle něj pomoci obecním rozpočtům nebo státní kase.

Novela zákona počítá také se zvýšením správního poplatku za první vydání tabulky s registrační značkou z 200 na 300 korun. Kdo bude chtít tabulku se značkou, kterou již má k autu přidělenou, zaplatí za ni 600 korun. Občané si budou moci také převádět jednu značku mezi různými vozidly nebo nechat si jednu značku i po přeregistraci.

Výrobu tabulek budou platit obecní úřady u obcí s rozšířenou působností, namísto ministerstva dopravy, kompenzovat by ji měly právě správní poplatky.

"Předpokládáme úspory ve výši až 200 milionů korun, které by se mohly ušetřit v kapitole ministerstva dopravy," vyčíslil Dobeš.

Ministerstvo plánuje sjednotit současné systémy registru vozidel. Nyní podle rezortu ministra Dobeše dochází při přeregistraci vozidel k "polopřevodu". Například při prodeji automobilu provede bývalý vlastník "odhlášku", ale nový majitel zapomene na "přihlášku".

"Jako vlastník vozidla, a tím ve většině případů i jako provozovatel vozidla, je pak v registru nadále vedena osoba předchozího vlastníka vozidla, která však již vozidlo nemá ve své moci a nemůže ani stav zápisu v registru vozidla změnit," zdůvodnili úpravu úředníci. Původní majitel totiž už nemá ani technický průkaz, ani osvědčení o registraci. Nově tak budou muset na úřad buď oba dotčení, nebo budou muset dodat úředně potvrzený dokument, kterým s přeregistrací souhlasí.

Zákon dává také právní podklad pro vznik nového, moderního systému registru silničních vozidel. "Bude jednotným systémem propojeným se základními registry a policejní evidencí a rovněž s příslušnými zahraničními evidencemi," přiblížil ministr dopravy.

Provozovatelé stanic technické kontroly (STK) budou muset hradit svým zaměstnancům každoroční kurzy, kterými by se měli naučit a posléze osvěžovat informace o vytváření a udržování systému řízení jakosti a vnitřní kontroly. Kurzy pro pět zaměstnanců, což je podle ministerstva průměrný počet techniků na jedné stanici, budou podle odhadů stát 65 tisíc korun ročně. Vzhledem k tomu, že je v České republice celkem 342 STK, zaplatí provozovatelé každoročně navíc 22,23 milionu korun.

Novelou dojde i k zakotvení nových povinností provozovatelů STK a SME a kontrolních techniků a mechaniků, za jejichž porušení se stanovují odpovídající sankce. Ministr Dobeš vyzdvihl jako významný výslovný zákaz zasahování do stavu počítače ujeté vzdálenosti, tedy takzvané přetáčení tachometrů.

"Novela zavádí kontrolu stavu tachometru jako povinné součásti technických prohlídek silničních vozidel a za porušení této povinnosti také stanovuje sankce. Pokud by stav tachometru pozměnila právnická či fyzická podnikající osoba, hrozí jí pokuta až do výše pěti milionů korun. Pokud by stav tachometru pozměnila fyzická osoba, lze uložit pokutu do 50 tisíc korun," uzavřel ministr dopravy.

Zákon v případě schválení parlamentem a prezidentem začne platit půl roku od jeho vyhlášení. Výjimku tvoří povinnost ministerstva, podle které by mělo zabezpečovat předání požadavků od obcí na poskytnutí informací o silničních vozidlech nebo jejich vlastnících příslušným úřadům v rámci Evropské unie. Ta začne, pokud projde legislativním procesem, platit od 7. listopadu 2013.

Témata: SPZ | auto, moto
Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nová Škoda Scala oficiálně představena. Podrobné informace

06.12.2018 19:31 Vůz Škoda Scala definuje novým charakterem, novou technologií a novým jménem zcela nově kompaktní…

OBRAZEM: Nová Škoda Scala se představuje. Tohle je ona

06.12.2018 19:17 Tohle je nová Škoda Scala, která je nástupcem modelu Rapid. Začne se v hlavním závodě automobilky v…

Flotily firemních aut v Česku? Podívejte se, jaké značky jsou…

02.12.2018 11:51 Nejrozšířenějšími značkami aut v tuzemských firemních flotilách jsou Volkswagen a Škoda. Koncernové…

Škoda odhalila interiér modelu Scala, poprvé sází na emocionální design

29.11.2018 11:24 Zhruba týden před světovou premiérou v Tel Avivu představuje Škoda Auto první fotografie interiéru…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama