VW je naštvaný na Škodu, dělá prý příliš dobrá auta

Wolfsburg - Volkswagenu přibývá na čele vrásek. Jednu docela hlubokou tvoří i Škoda. Příliš konkuruje Volkswagenům, ale nevynáší.

Přidejte svůj názor

Škoda Superb

Role Škody v koncernu Volkswagen je jasná, měla by dělat levnější vozy, vozy, které nabídnou více prostoru, ale při menší kvalitě než u Volkswagenu.

Šéfy VW ale musel doběla rozpálit test prestižního magazínu Auto Bild, který za vítěze srovnávacího testu Volkswagenu Passat a Škody Superb vyhlásil právě škodovácký koráb. Konstatoval, že kvalitativní rozdíl není znatelný, zato rozdíl na cenovkách rozhodně ano. A navíc je Superb prostornější.

Nic z toho by nebyl až takový problém, kanibalizace vždy do jisté míry nastává, jenže u Volkswagenu kanibalizuje značka, která již přestala vytvářet dostatečný zisk a navíc podniká v poměrně nestabilní České republice.

Prodeje Škody se za rok 2009 podle předběžných čísel propadly o znatelných 12 % na 552 tisíc vozů z 626 tisíc v roce 2008, o stejné procento klesly i tržby, ale především razantně klesl zisk a to o 65 %. Zatímco v roce 2008 vydělala automobilka na jednom autě  902 euro, dnes už je to jenom 367 euro a to je málo na něco, co má potenciál požírat prodeje Volkswagenu.

Prodeje zmíněného Passatu a Superbu jsou zatím ve značném nepoměru, 773 tisíc ku 52 tisícům, jenže prodeje Superbu rostou výrazným tempem, za což samozřejmě může i generační obměna.

Stáhne se Škoda z ČR?
Kromě kanibalizace má Škoda další potíže. Volkswagen trápí například sílící koruna, která Škodu pro exportu prodražuje a snižuje tak zisky. Za poslední rok posílila koruna vůči euru o korunu (z 26,5 na 25,5 Kč/eur), což je, bavíme-li se o stamilionech euro a miliardách Kč, značná ztráta. Mimo to trápí firmu i politicky nestabilní prostředí v zemi. Existují zde tlaky  na zavádění korporátních daní, popřípadě zvyšování současné daně pro firmy, což je pro Volkswagen další potíží. Cena práce v ČR také již začíná být poměrně vysoká.

Není proto náhodou, že nová řada malé a levné Škody se v ČR vyrábět nebude. Domů se vrátila poměrně malá část výroby Octavií a v závodě v Bratislavě budou vyráběny budoucí Škodovky. O výrobu se ucházela i továrna ve Vrchlabí, ale neuspěla.

A řešení?
Řešení samozřejmě existuje. Nikde se zatím nespekuluje, že by koncern uvažoval o odprodeji značky. Škoda bude muset propříště zapracovat na tom, aby zvláště vlajková loď, která psychologicky v očích zákazníků ovlivňuje i kvalitu celého sortimentu, tolik neatakovala Passat. Nové modely budou muset být výrobně levnější, aby generovaly dostatečné zisky a to i přes případné zvyšování daní.

Témata: volkswagen
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Škoda Scala. Nástupce Rapidu má svého nástupce

15.10.2018 14:15 Po první siluetě odhaluje nyní Škoda také jméno nového kompaktního vozu - Škoda Scala. Pochází z…

Ford svolává supervozy GT, únik kapaliny může mít tragické následky

11.10.2018 07:48 Americká automobilka Ford Motor svolává z trhu 200 supervozů GT kvůli úniku hydraulické kapaliny,…

Kodiaq RS bude nejdražší Škoda, začíná předprodej vozu

02.10.2018 10:05 Škoda Kodiaq RS bude nejdražším vozem mladoboleslavské automobilky. Jeho cena bude začínat na 1,189…

Nástupce Škody Rapid je tady. Tají se už jen jméno

28.09.2018 20:59 Škoda Vision RS spojuje sportovní tradici české značky s ekologickou budoucností. Na říjnovém…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama