Ford vyvíjí automobil, který se automaticky vyhne překážce na silnici

Praha - Ford představil prototyp vozu vybaveného technologií autonomního řízení a brzdění pro odvrácení kolize s překážkou v jízdním pruhu. Systém dokáže předejít srážce nejen se stojícím či pomalu jedoucím vozidlem, ale také s chodcem.

Přidejte svůj názor

Ford vyvíjí automobil, který se automaticky vyhne překážce na silnici
doporučujeme

Pokud systém zaznamená v jízdním pruhu pomalu se pohybující nebo stacionární objekt, upozorní na to řidiče. V případě, že řidič nezačne brzdit nebo zatáčet, aby se překážce vyhnul, systém provede vyhýbací manévr autonomně. Ford poprvé předvedl novou technologii zástupům médií ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu.

Ford vyvinul Ford Focus schopný vyhnout se překážce v rámci projektu interactIVe (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles), vedeného přímo automobilkou a financovaného Evropskou unií. Konsorcium 29 partnerů v jeho rámci spolupracuje na vývoji systémů pro odvrácení bezprostředně hrozící kolize*.

„Existuje řada situací, kdy by tato technologie mohla pomoci nejen řidiči, v jehož voze se nachází, ale také okolním účastníkům silničního provozu – například při náhlém vzniku kolony na dálnici," řekla Barb Samardzich, viceprezidentka Ford of Europe pro vývoj produktů. „Náš výzkumný projekt je příslibem bezpečnější budoucnosti, v níž bude možné výrazně zmenšit riziko některých typů dopravních nehod."

Technologie autonomního objetí překážky snímá silnici před vozem prostřednictvím tří radarů, ultrazvukových senzorů a kamery. Pokud zaznamená pomalu jedoucí či stojící objekt, upozorní řidiče nejprve vizuálním a poté i zvukovým výstražným znamením. V případě, že řidič nezareaguje, začne systém automaticky brzdit, vyhledá volný prostor z obou stran překážky a převezme kontrolu nad řízením, aby provedl vyhýbací manévr.

Technologie byla testována v rychlostech přes 60 km/h. Údaje z výzkumu prozrazují, že méně než třetina řidičů, kteří někdy narazili zezadu do jiného vozidla, se před nehodou pokusila změnit směr jízdy**.

Ford v Lommelu představil rovněž novou koncepční studii Ford S-MAX Concept se systémem Pre-Collision Assist, který rozpoznává chodce a v případě bezprostředně hrozící srážky začne automaticky brzdit.

Již dnes ale Ford vyrábí a prodává automobily s vyspělými systémy aktivní bezpečnosti. Systém Active City Stop snímá padesátkrát za sekundu obraz situace před vozem a v případě nutnosti začne automaticky brzdit. V rychlostech do 15 km/h dokáže nehodě zcela zabránit, do 30 km/h výrazně zmírní její následky. Systém udržování v jízdním pruhu sleduje prostřednictvím kamery polohu vozu vůči vodorovnému dopravnímu značení, a pokud zaznamená, že se vůz začíná vychylovat ze směru, jemně zasáhne do řízení.

Obě tyto technologie jsou v různých modelech k dispozici i na českém trhu.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

První čerpací stanice na vodík v Česku. Kdy a kde bude postavena?

11.10.2019 11:01 První veřejná čerpací stanice na vodík vznikne v Česku do pololetí příštího roku. Vybuduje jí…

Dieselům zvoní umíráček. Honda ukončí prodej naftových vozů v Evropě

24.09.2019 09:24 Japonská automobilka Honda Motor do roku 2021 ukončí prodej naftových vozů v Evropě. Oznámila to…

Volkswagen a Porsche svolávají do servisu 227 tisíc vozů

19.09.2019 20:02 Německé automobilky Volkswagen a Porsche svolávají po celém světě téměř 227.000 vozů, aby jim kvůli…

Dopravní revoluce v ČR? Stát hodlá podpořit rozvoj vodíkové technologie

18.09.2019 13:00 Stát chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama