Nedostatek čipů netrápí všechny automobilky stejně, minimální potíže má Toyota

Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.

auto, moto

Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.

Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.

Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.

Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.

Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.

Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). "Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022," sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.

Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.

Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. "Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle," řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.

Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.

Témata: Toyota | EuroZprávy.cz

V benešovské nemocnici ohrožoval zdravotníky pacient se střelnou zbraní

29.11.2021 21:00 Policisté dnes v benešovské nemocnici zasahovali proti pacientovi, který ohrožoval zdravotníky…

Varianta omikron představuje "velmi vysoké" riziko, oznámila dnes WHO

29.11.2021 17:54 Varianta koronaviru označovaná jako omikron se pravděpodobně začne šířit v mezinárodním měřítku a…

Příznaky varianty omikron se liší od varianty delta

29.11.2021 14:41 Příznaky lidí infikovaných variantou koronaviru omikron se liší od těch nakažených variantou delta.…

Změny v očkování: Povinná vakcína možná od března, očkovaní se budou…

29.11.2021 17:09 Ministerstvo zdravotnictví bude platnost vyhlášky o povinném očkování pro vybrané profese a lidi…

Lékař napsal ostrý vzkaz odpůrcům očkování. Nebral si servítky

16.11.2021 18:55 Lékaři kvůli pokračující pandemii covidu-19 zažívají obrovský nápor. Přeplněné jsou nejen nemocnice…

Sledovali jsme ŽIVĚ: Škoda představila nový model, na indický trh uvedla…

18.11.2021 10:25 Aktualizováno Druhý sériový model po modelu Kushaq v rámci projektu INDIA 2.0, v rámci něhož je společnost Škoda…

Nejhorší část krize kolem čipů snad skončila, doufá šéf Volkswagenu

15.11.2021 16:19 Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen Herbert Diess doufá, že nejhorší část krize kolem…

Na zimní pneu na začátku listopadu přezulo 70 procent řidičů

04.11.2021 15:45 Na zimní nebo celoroční pneumatiky letos k 1. listopadu přezulo 70 procent řidičů, což je stejně…

Průměrné stáří aut v Česku za dva roky stouplo o půl roku na 15,5 roku

31.10.2021 08:07 Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích za poslední dva roky stouplo o více než půl roku…

Související:

Právě se děje

reklama