Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.
Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.
Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.
Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.
Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.
Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.
Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). "Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022," sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.
Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.
Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. "Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle," řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.
Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.
Související
Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault
V kolínské Toyotě začala odstávka výroby, linky se v noci zastavily
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
Před budovou soudu, kde probíhá proces s Trumpem, se zapálil muž
před 3 hodinami
EU chystá další sankce proti Rusku. Zaměří se na osoby, které obchází ty stávající
před 4 hodinami
Spor o "sestřelený" bombardér: Letadlo útočilo na Dnipro a Kryvyj Rih, tvrdí Kyjev
před 4 hodinami
WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat
před 5 hodinami
Von der Leyenová: Rusko chce migrací destabilizovat Finsko
před 5 hodinami
Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech oficiálně rozcházejí
před 6 hodinami
Státy NATO Ukrajině dodají více prostředků protivzdušné obrany
před 6 hodinami
Opravdu Ukrajina sestřelila ruský bombardér? Média zpochybňují tvrzení Kyjeva
před 7 hodinami
USA údajně dostaly informaci o útoku na Írán na poslední chvíli
před 7 hodinami
Hnutí ANO zrušilo účast na jednání o reformě důchodů. Další rozhovory nemají smysl, reagoval Pavel
před 8 hodinami
Češi budou mít z čeho vybírat. Do eurovoleb míří 30 stran a hnutí
před 8 hodinami
Lavrov: Dali jsme Izraeli jasně najevo, že Írán nechce eskalaci napětí
před 9 hodinami
Soud s Trumpem: Tucet porotců rozhodne. Kdo jsou ti lidé?
před 9 hodinami
Vražda v Praze: Policie pokročila v případu napadení v autoservisu
před 9 hodinami
"Je pro nás důležitým symbolem." Ukrajina udělila nejvyšší státní vyznamenání Alainu Delonovi
před 9 hodinami
Pavla zklamalo Babišovo ANO. O změnách v důchodech už nechce jednat
před 10 hodinami
Počet obětí útoku ruské armády v Dněpropetrovsku roste. Zelenskyj žádá o akutní posílení protivzdušné obrany
před 10 hodinami
Počasí: Zima se vrátila do Česka. Meteorologové upřesnili platná varování
před 11 hodinami
Írán popřel zprávy o útoku Izraele. Za výbuchy stály drony z vnitrozemí
před 11 hodinami
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
Ukrajina může do konce letošního roku přehrát válku s Ruskem, pokud jí Spojené státy neposkytnou další vojenskou pomoc, varoval ve čtvrtek šéf americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) Bill Burns.
Zdroj: Libor Novák