Uvažujete o koupi kabrioletu? Čtěte rady, na co dát pozor

Praha - Léto se nezadržitelně blíží. A tak možná někteří z vás uvažují o koupi kabrioletu. Jeho koupě je ale od pořízení běžného uzavřeného osobního vozu trochu odlišná. Sice zde existují stejné hrozby v podobě problémů s doklady, původem vozu, či technickým stavem podvozku nebo agregátu, ale navíc mohou nastat potíže plynoucí z pohyblivé střechy a menší tuhosti karoserie. Tomáš Svoboda a Auto ESA proto doporučuje vybírat velmi uváženě. Zde je několik jeho rad.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Ilustrační foto

Garáž je výhoda

Než začnete kabriolet vybírat, je třeba si ujasnit několik důležitých detailů. Máte garáž? Jestli ne, bude lepší volbou takzvané kupé-kabrio vybavené střechou z pevných dílů. Ta zabrání nenechavcům ve vniknutí do vozu stejně jako pevná střecha běžného osobáku. Střecha z pevných dílů má navíc výhodu v lepší aerodynamice. Natažená plátěná střecha často vydává při jízdě vyšší rychlostí aerodynamický hluk, což snižuje cestovní komfort. „Bude-li to ve vašich finančních možnostech, vždy raději vybírejte vůz s pevnou skládací střechou," říká Svoboda.

Kolik vás pojede?

Důležitým aspektem při výběru je také počet míst. Kabriolet nemusí být pětimístný, a to ani pokud vychází z modelu, který je ve všech ostatních karosářských variantách pro pět cestujících. Častá je čtyřmístná konfigurace verze se skládací střechou. Některé vozy jsou však pouze dvoumístné. Typicky třeba BMW Z4. U takového vozu pak nemusí chybět jenom zadní sedadla pro cestující, ale také prostor pro zavazadla, který tato sedadla nabízejí. Počítejte s možností, že pojedete na delší výlet nebo na golf. To se potom prostor za předními sedadly opravdu hodí. „I když nebudete jezdit ve čtyřech, vždy se vyplatí prostor za předními sedadly. Dá se využít jako zavazadelník," doporučuje Svoboda.

Tuhost karoserie

U kabrioletu musíte počítat s menší torzní tuhostí karoserie. Ta se více kroutí, což nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti. U některých vozů je to znát více, u jiných jen velice málo. Důsledkem kroucení karoserie proto mnohdy bývají různé skřípavé zvuky v interiéru. Karoserie s pevnou skládací střechou je při zataženém stavu samozřejmě tužší a vůz se tolik nekroutí. Tomáš Svoboda radí: „Chcete-li vůz pro klidnou jízdu na prosluněných okreskách, plátěná střecha postačuje a nižší torzní tuhost skoro nepocítíte. Jestliže jste však vyznavači dynamické jízdy, zvolte střechu pevnou".

Střecha je základ

Samotná střecha může být sestavena až z několika set součástek. Například kupé-kabriolet Volkswagen Eos má střechu z pěti velkých dílů, které tvoří celkem 470 součástek. U automobilů s plátěnou střechou bývá nejčastějším problémem její stav. Dobře prohlédněte zejména švy a také místa spoje se zadním oknem, kde může pronikat voda. Někdy nefunguje motor elektrického ovládání střechy, stává se tak třeba u Fordu Escort Cabrio. Na vině přitom nemusí být vadný motor.V případě elektrohydraulického mechanismu to může být dáno chybějící olejovou náplní.

U kupé-kabrioletů si ohlídejte stav pevných střešních dílců, zda nenesou známky poškození například o nízký strop garáže (střecha se při manipulaci o něco zvedne). Nejčastěji ale bývají potíže se zámky střechy v rámu čelního skla. Následkem kroucení karoserie se střecha mnohdy křiví a pak při natahování nechce zapadnout do ukotvení. Hodně tímto neduhem trpí třeba Renault Mégane Cabrio. Děje se tak ale i u roadsteru Opel GT, kterým má plátěnou střechu. Ale zpět ke kupé-kabrioletům. Za nefunkčností elektrické střechy také někdy stojí vadná pojistka v zavazadelníku u vozů, které musejí mít zataženu roletku oddělující zavazadlový prostor od části určené pro složenou střechu. Například v Peugeot 206 CC je pojistka mnohdy ulomená, což je následek manipulace s přepravovanými předměty v zavazadelníku. „Pečlivě si proto vyzkoušejte funkčnost stahovacího mechanismu i těsnost celé střechy," dodává Svoboda.

Prší do kabrioletu?

Ať už si vyberete kupé-kabrio, nebo klasický kabriolet, důkladně zkontrolujte všechna těsnění střechy okolo oken a rámů. Zejména u bezrámových skel předních dveří se někdy objevuje průnik vody do interiéru. Než s nově pořízeným vozem vyjedete, dobře se seznamte s nouzovým postupem při nefunkčnosti elektrické střechy. Na studování návodu v případě nenadálého deště a závady střechy už nebude čas. Toto riziko lze minimalizovat, pokud s vozidlem po koupi navštívíte odborný servis. Právě jeho návštěvu důrazně doporučujeme.

Střechu si nechte zkontrolovat a mechanismus promazat. Pokud údržbu nepodceníte, můžete ušetřit nemalé náklady za opravu, které se tak vyhnete. „Při rychlejší jízdě do kabrioletu skutečně nenaprší. Je to dáno fyzikálními zákony a zákony aerodynamiky. Proud vzduch obtékající vůz dešťové kapky prostě „utrhne". Jakmile však zastavíte na semaforech nebo výrazně zpomalíte, zmoknutí se nevyhnete," uzavírá Svoboda.

Témata: auto
Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Stále jste ještě nepřezuli na zimní? Podívejte se, jakým rizikům se…

28.11.2018 10:18 Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo…

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama