Sezóna klimatizací je tu. Jak o ni pečovat, aby skvěle fungovala?

Praha - Zatímco dříve patřila klimatizace k výsadám luxusních vozů, dnes ji považujeme za samozřejmost. Plno lidí se o ni ale neumí starat a pak jim nefunguje pořádně, nebo dokonce vůbec. Dnes už najdeme klimatizaci v téměř každém novém voze a i při výběru ojetého auta dávají kupující přednost právě vozům s tímto komfortním doplňkem výbavy. Ovšem ne ve všech vozech je klimatizace v pořádku a plně funkční. Jak tedy problémy poznat?

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

„Nejjednodušším způsobem je zapnutí výkonu klimatizace na plný výkon. Během několika sekund musí začít foukat studený vzduch," radí Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Nejčastějším problémem bývá pak nedostatek chladícího média.

Jeho úbytek je přirozený a pohybuje se klidně okolo 10 % množství za rok. Meziročně tak výkon klimatizace příliš neklesne, ale méně chladícího média znamená také vyšší namáhání kompresoru klimatizace. Tak dochází k vyššímu opotřebení i tření, tím pádem i mírně roste spotřeba paliva motoru.

„Starší vozy také trpí na netěsnost potrubí a spojů, kudy uniká chladící médium," upozorňuje Svoboda. Zkušený mechanik však poškozené části pozná a dokáže snadno vadu diagnostikovat a odstranit.

Kompresor klimatizace také potřebuje údržbu, neboť používá speciální olej a ten časem ztrácí své mazací vlastnosti. Specialisté na servis klimatizací jeho výměnu snadno a rychle zvládnou. Porouchaný kompresor se pak navíc dá jen obtížně repasovat a je lepší jeho celková výměna.

Ve vozech, ve kterých je klimatizace používána jen občas, dochází ke kondenzaci vody v soustavě ventilace a dokonce k tvorbě plísně. Z klimatizace je pak cítit charakteristický zápach. „Řešením je kompletní čištění a dezinfekce klimatizace," doporučuje Svoboda. Servisy doporučují čištění dvakrát do roka, nejméně však aspoň jednou za rok.

Někteří řidiči nepoužívají klimatizaci v zimním období vůbec, ale je dobré ji čas od času zapínat, aby se systém promazal. Navíc používání klimatizace brání mlžení oken. Moderní klimatizace také nejsou tak náročné na energii a spotřebu paliva zvyšují jen neznatelně.

Dělá se vám pod předním rohem auta loužička? To není závada, ale přirozený projev funkce klimatizace, kdy ze systému odtéká zkondenzovaná voda. Přesto pozor, aby se nejednalo o únik chladícího média. Voda odkapává pouze při zapnuté klimatizaci na vyšší výkon, chladící médium uniká pomalu a neustále i při vypnuté klimatizaci.

Rozhodně si nechte před letní sezónou klimatizaci zkontrolovat odborníkem. Je to poměrně triviální servisní úkon pro někoho, kdo je vybaven odpovídajícím nářadím. Správně fungující klimatizace pomáhá snižovat únavu řidiče a přispívá tak k bezpečnější a pohodlnější jízdě.

Cestující by také měli pamatovat na to, že je doporučené nenastavovat ve voze příliš nízkou teplotu. Při vysokých teplotách by se neměl rozdíl mezi vnitřní a vnější teplotou lišit o více než 5°C. Před koncem jízdy je také doporučeno klimatizaci vypnout, aby tělo nedostalo velký teplotní šok, až vystoupíte z vozu.

Témata: auto | Autobazar
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Toyota svolává ke kontrole 1,03 milionu hybridů, je hlášen incident kvůli…

05.09.2018 10:00 Tokio - Toyota upozornila na možné problémy se svými hybridními vozy, včetně modelu Prius. V…

VW stahuje k opravě 700 tisíc vozů Tiguan a Touran, hrozí samovznícení

20.08.2018 18:24 Wolfsburg - Volkswagen celosvětově stahuje k opravě na 700 tisíc vozů současné generace modelů…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější o Autonovinkách

reklama
reklama