Autem na dovolenou: Rady jak se o něj starat, aby vás nezradilo

Praha - Auto dostává během dlouhé cesty na dovolenou, například do Chorvatska, pořádně zabrat. Naučte se ho cestou šetřit.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

V době moderních pohodlných automobilů, rozvinuté dálniční sítě a aktualizovaných digitálních navigací lze i tisíc kilometrů dlouhou cestu na dovolenou zvládnout prakticky bez přestávky. Jenže co na to vaše auto? Zde je pár rád, jak mu ulehčit práci a neutrápit ho.

Než vyjedete

Před dlouhou cestou auto prohlédněte, alespoň jeho základní části, jako chlazení, brzdy, pneumatiky a motor. Zkontrolujte hladinu oleje a prověřte, jestli všechny životně důležité systémy fungují. Nezapomeňte si také dokoupit na cestu například balení destilované vody a aspoň litr oleje na případné dolití do motoru.

"Staré gumičky stíračů mohou cestu v noci a v dešti značeně znepříjemnit," upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Přitom nová sada stírátek stojí okolo čtyř set korun a každý ji zvládne vyměnit během chvilky.

Stejně tak je dobré myslet i na to, jestli fungují všechna světla a jestli máte náhradní žárovky a také pojistky. Přibalte aspoň základní nářadí, ať spoustu drobností vyřešíte svépomocí bez nutnosti volat drahou asistenční službu. "Plno motoristů také na cestě zradil akumulátor nebo vadný alternátor," dodává Svoboda.

Šetřete si brzdy

Nejvíce dostávají brzdy zabrat při sjíždění horských průsmyků. Plno řidičů ale dělá tu chybu, že trvale stojí na brzdě. Tím přehřívají celou soustavu a její účinnost rychle klesá. Proto se snažte při sjíždění prudkého klesání brzdám co nejvíce ulehčit.

Snažte se při jízdě z kopce brzdit motorem, nevyřazujte na neutrál! Zařaďte nižší rychlostní stupeň, u vozů s automatem využijte brzdné funkce převodovky, případně zvolte manuálně nižší rychlost, pokud to převodovka umožňuje. Při brzdění brzděte krátce a intenzivně. Povolujte pravidelně pedál brzdy, aby se soustava stačila na chvíli ochladit.

Pozor na turbo

Zejméma majitelé turbodieselů by neměli zapomínat na dochlazování turbodmychadla po jízdě. "Když zastavíte například po delší jízdě po dálnici, nechte motor běžet aspoň půl minuty na volnoběh," radí Svoboda z Auto ESA.

Díky tomu se stačí turbodmychadlo a olej dochladit, čímž se sníží riziko poškození a zadření turba. Pokud máte auto vybavené systémem stop/start, raději ho vypněte. Také se při dobíhání motoru na volnoběh vyrovná teplota hlavy válců a bloku motoru, takže motor pak nedostává teplotní šoky.

Hlídejte pneumatiky

Velkým nebezpečím při cestě naloženým autem je defekt pneumatiky. Ten může postihnout kohokoli, nejčastěji ale toho, kdo má sjeté pneumatiky, kdo nemá kola nafouknutá na předepsaný tlak nebo kdo v létě dojíždí starou sadu zimních pneumatik.

"Zimní pneumatiky se v letních vedrech přehřívají a hrozí jejich prasknutí," varuje Svoboda. Při každé přestávce, kterou by si měl řidič dávat nejpozději každé dvě hodiny, proto zkontrolujte stav pneumatik.

Kontrolou aspoň základních věcí a opatrným přístupem k autu pak určitě celou cestu zvládnete v klidu a bezpečně. Myslete zkrátka na to, že auto může být dobrý sluha, ale také zlý pán, když mu nedáte, co potřebuje.

Témata: dovolená | auto
Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Stále jste ještě nepřezuli na zimní? Podívejte se, jakým rizikům se…

28.11.2018 10:18 Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo…

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama