Plánujete nákup auta s dieselovým motorem? Ideální doba je teď

Praha - Spousta lidí nechává nákup auta s naftovým motorem až na jaro, přitom právě teď v zimě při teplotách pod nulou lze poznat, jestli je kupované auto v pořádku.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

Ilustrační foto

Kupovat ojeté auto v zimě vlastně není zas tak špatné, jak se může na první pohled zdát. Spousta lidí sice nechce mrznout venku, ale právě nízké teploty a případná námraza mohou pomoci odhalit, jestli je auto v naprostém pořádku a správně funguje.

Například takové detaily jako funkční vyhřívání zadního okna nebo zrcátek máte skutečně šanci poznat jen tehdy, když je venku pod nulou a na autě se tvoří námraza. Jenže při nízkých teplotách odhalíte například i problémy s motorem, které by jinak letní teploty zamaskovaly.

Jen dobrý diesel naskočí

Zejména u oblíbených turbodieselů lze poměrně rychle poznat, jestli je s motorem a autem vše v pořádku. Naftový motor je z principu fungování na nízké teploty citlivější a mohou se objevit poměrně známé a obvyklé potíže.

"Pokud diesel nechce naskočit, nebo jím startér točí příliš dlouho, na vině mohou být vadné žhavící svíčky nebo také zanesené palivové vedení a palivový filtr," radí Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Je lepší požadovat, aby bylo auto před testovací jízdou studené, takže můžete snadno poznat, jak startuje.

I v zimě musí auto chladit

Dnes už vzduchem chlazený motor v autech nenajdete. Ale ani nízké teploty neznamenají, že by se motor nepotřeboval chladit. "Častým problémem jsou závady termostatu, kdy se motor není schopen ohřát na svou provozní teplotu," připomíná Svoboda. Poznáte to třeba i tak, kdy při plynulé jízdě z kopce vyšší rychlostí klesá motoru teplota.

Například u dieselů pak dochází k nadměrnému namáhání alternátoru, protože přihřívání motoru spotřebovává spoustu energie a roste tím spotřeba. Opačným problémem může být i v zimě přehřívání, kdy se motor nestačí například při jízdě v koloně chladit. Často za to může vadný ventilátor chladiče, ale problém může být i v zamrznutém chladiči. To může rovněž poškodit motor.

Nahlédněte do servisní historie auta. "Pokud nemáte jistotu, kdy byl naposledy měněn olej, proveďte preventivní výměnu spolu s olejovým filtrem," doporučuje Tomáš Svoboda. Používejte olej jen té specifikace, který odolává nízkým teplotám, takže dobře maže i studený motor v teplotách pod -20°C.

Používejte aditiva

Během roku lze tankovat tři typy nafty. Je možné, že vámi kupované auto stojí u prodejce delší dobu, proto ihned natankujte naftu určenou pro zimní provoz a klidně ji doplňte i zlepšujícími aditivy. Zimní nafta lépe odolává nízkým teplotám, ale pokud hrozí dlouhodobě teploty pod -15°C, mívá i běžná nafta problémy a tuhne.

Moderním dieselům pak nesvědčí trik, který se používal dříve, tedy že se do nádrže nalilo také trochu benzínu. To už u moderního naftového motoru nedělejte a používejte výhradně aditiva určená pro dieselové motory provozované v zimě.

Témata: auto | Auto ESA
Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Stále jste ještě nepřezuli na zimní? Podívejte se, jakým rizikům se…

28.11.2018 10:18 Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo…

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama