Zlobí vás v zimě auto? Pomůže pár jednoduchých triků

Praha - Teploty v minulých dnech padaly pod minus dvacet stupňů. Připravte sebe i své auto na to,až se mrazy zase vrátí.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Řidiči často zapomínají na drobné pomůcky a výbavu, která jim usnadní život v opravdu nízkých teplotách hluboko pod bodem mrazu. Přitom nemusí utrácet horentní sumy, spíše je třeba se připravit dopředu a myslet na pár drobností. Máme pro vás několik tipů, jak vždy snadno a rychle i se zamrzlým autem odjet.

Užitečnou pomůckou, vedle škrabky na led, je kapesní rozmrazovač v rozprašovači nebo ve spreji. Nenechávejte ho ale v autě, noste ho s sebou domů. Ráno pak stačí ostříknout například kliku a gumové těsnění kolem dveří, abyste se snadno dostali do auta a nic nepoškodili. Přimrzlé těsnění můžete snadno utrhnout a zničit, to samé platí třeba o stěračích. Gumičky proto také před použitím ošetřete rozmrazovačem.

Někdy si lze ale v nouzi vystačit i bez chemického rozmrazovače. Pokud máte na oknech námrazu, lze se jí zbavit i obyčejnou vodou, ve které pro vyšší účinek můžete rozpustit trochou soli. Pozor, nikdy nepolévejte skla horkou vodou, jinak by vám mohla teplotním šokem prasknout! Klidně použijte v nouzi studenou vodu z kohoutku, i ta má teplotu vyšší než bod mrazu a na odstranění mírné námrazy bohatě stačí.

Majitelé dieselů by pak měli zbystřit, když hrozí dlouhodobě teploty pod -15°C. "Nafta obsahuje parafín a ten v teplotách pod -20°C začíná krystalizovat," upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Takové palivo zatuhne a diesel nenaskočí. Pomocníkem jsou kvalitní aditiva do nafty oddalující bod tuhnutí a pomůže také pravidelné tankování plné nádrže.

Nezapomeňte používat kvalitní nemrznoucí směs do ostřikovačů. Když se teploty mohou pohybovat pod -20° C, běžná náplň už nemusí stačit a může hrozit její zatuhnutí. Přikupte si proto směs zaručující bod tuhnutí aspoň v -30° C, což už by mělo stačit. Pokud kupujete silný koncentrát například do -40° C a ředíte ho vodou, používejte k ředění výhradně destilovanou vodu, nikdy ne obyčejnou vodu.

Hluboké mrazy dávají zabrat akumulátorům a často pak neotočíte ani startérem. "Slabý akumulátor pocítí nejvíce majitelé dieselů, kteří potřebují motor před nastartováním žhavit," připomíná Foltýn. Právě proto se do dieselů používají výkonnější akumulátory.

Před startováním také vypínejte všechny spotřebiče. Nezapínejte rádio, vyhřívání sedadel nebo vyhřívání oken a zrcátek. Teprve až když motor naskočí, zapněte ostatní spotřebiče. Jinak riskujete, že si rychle vybijete akumulátor a už nenastartujete.

Zvažte koupi startovacích kabelů. Když už je nebudete potřebovat vy, můžete jimi pomoci nastartovat auto někoho jiného. A jak se startuje přes kabely? Nejprve připojte červený kabel na kladný pól vybité baterie, následně jeho druhý konec na kladný pól nabité baterie. Potom napojte druhý kabel, většinou černý nebo modrý, na záporný pól nabité baterie a druhý konec na ukostřené místo ve vybitém autě, ideálně na bloku motoru. Většina aut na to má speciální výstupek s piktogramem.

Nejprve nastartujte auto s nabitou baterií. Až se otáčky motoru ustálí na volnoběhu, zkuste startovat druhé vybité auto. "Pozor, netočte startérem déle než pár sekund, neboť dochází k nadměrnému přehřívání startovacích kabelů," radí Pavel Foltýn. Při odpojování startovacích kabelů pak postupujte v obráceném pořadí od konce.

Témata: auto | Zima
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Stále jste ještě nepřezuli na zimní? Podívejte se, jakým rizikům se…

28.11.2018 10:18 Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo…

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama