Časovaná bomba pro motory aut: Nezapomínejte včas vyměnit olej

Praha - Špatný olej, nebo jeho nedostatek, může znamenat pro motor vašeho auta smrt. Kdy je správná doba olej v motoru vyměnit? Na doporučení automobilek "vydržet" 30 tisíc kilometrů rozhodně nespoléhejte.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

Myslíte si, že auto prakticky nepotřebuje údržbu? Pak jste na velkém omylu. Na pečlivý servis byste rozhodně neměli zapomínat, protože jinak byste o svůj vůz také hodně rychle mohli přijít. Zatímco pojištění slouží jako "ochrana" proti krádeži nebo nehodě, základní servis zase ochrání auto proti nečekanému poškození a zrychlenému opotřebení.

Mezi naprosto zásadní záležitosti v autě patří samozřejmě motor a jeho olej. Z principu fungování klasického motoru to bez oleje nejde nikdy a je až zarážející, kolik lidí servis oleje zanedbává a přechází, případně na něm extrémně šetří.

"Dnes automobilky nastavují u nových aut takzvané variabilní, případně prodloužené servisní intervaly," připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. Otázkou ale je, zda to má pro životnost motoru nějaký přínosný efekt. Spíše v tom můžeme spatřovat snahu dostat se s tabulkovými náklady níž a tím oslovit například velké firmy, které nakupují flotily po desítkách nebo stovkách kusů aut.

"Praxe ze servisů ale ukazuje, že měnit olej až po 30 000 km, jak některé automobilky u různých modelů doporučují, je z hlediska životnosti motoru krajně rizikové," upozorňuje dále Foltýn. Moderní přeplňované naftové nebo benzinové motory jsou totiž kvůli požadavkům na výkon, spotřebu paliva a emise mimořádně komplikované.

A náročnost motoru se odráží nejen v požadavcích na kvalitu paliva, ale především právě na kvalitě oleje. Používejte proto vždy jen kvalitní olej předepsaný výrobcem. Je důležité si uvědomit, že životnost oleje postupem najetých kilometrů klesá.

Psali jsme:  

Mazací vlastnosti starého vyjetého oleje jsou výrazně nižší, neboť klesá jeho viskozita a olej se hůře dostanete například při studeném startu motoru k vačkovým hřídelím nebo k jiným choulostivým částem, jako je třeba hydraulický napínák rozvodového řemenu nebo řetězu a turbodmychadlo.

Moderní přeplňované motory, a to ne jen turbodiesely, svými vyššími pracovními tlaky a teplotami olej opotřebovávají výrazně rychleji než klasický jednoduchý atmosférický motor. "Kdo tedy olej mění až po 30 000 km, jak je mnohdy nesmyslně doporučováno, ten riskuje také závadu turbodmychadla, pro které je kvalitní olej velmi důležitý," varuje Foltýn.

Starý olej také způsobuje rychlejší tvorbu karbonových usazenin v motoru (hlavně u přímovstřikových benzinových motorů) a zejména pak majitelé turbodieselů s přejížděným olejem se potýkají s častými závadami EGR ventilů, které se nadměrně zanášejí karbonem.

I když ale měníte olej dostatečně včas, což je podle stylu jízdy zhruba v intervalu 10 až 15 000 km, dodržujte výrobcem předepsanou specifikaci oleje. A to se nejedná jen například o označení 0W30, ale i o další přesnější normy. Důležité je to především u turbodieselů s filtrem pevných částic. Olej, který obsahuje síru, může filtr nenávratně poškodit. S výběrem správné specifikace oleje vám poradí každý autorizovaný servis.

I když nebývá u moderních aut spotřeba oleje tak velká a běžná jako dříve, stále je potřeba počítat s tím, že nadměrné přetěžované auto si prostě nějaký olej vezme. Proto byste s sebou měli vozit alespoň jeden litr doporučeného oleje pro případ potřeby jeho dolití. Sice se nestane nic strašného, když v nouzi koupíte jakýkoli dostupný olej, abyste bezpečně dojeli, ale pro správnou funkci motoru vám pak nezbyde nic jiného než olej vyměnit.

Témata: auto
Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama