Vaří se vám auto v koloně? Poradíme vám, co dělat

Praha - Stojíte v koloně aut, která se pohybuje rychlostí šneka a rafička na ukazateli teploty motoru se nebezpečně blíží bodu varu? Poradíme vám, co v takové situaci dělat a jak si uchovat chladnout hlavu.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Přehřívání motoru může mít řadu příčin, například vadný termostat, únik chladicí kapaliny vlivem netěsností chladicího systému, nebo třeba ucpaný chladič. „Mnohem závažnější důvod přehřívání motoru, ale o to méně častý, může způsobit například poškozená hlava válců nebo jen těsnění pod hlavou, říká Jindřich Topol ze společnosti AAA AUTO.

K přehřívání obvykle dochází při pomalé jízdě v koloně, kdy se motor nestíhá chladit náporem vzduchu. Zodpovědný řidič by měl ukazatel teploty chladicí kapaliny při jízdě průběžně sledovat, bohužel mnohé moderní vozy jím nejsou vybaveny a na přehřívání upozorní „z ničeho nic" až hláška palubního počítače či rozsvícení varovné kontrolky.

Co dělat, když mi auto začíná „vařit"?

Ke zpomalení přehřívání může pomoci zapnutí topení na plný výkon. V letních vedrech to sice zní jako šílenost, ale řidiči to dá o něco více času k bezpečnému odstavení vozu.

Taktéž se doporučuje snížit výkon motoru, aby nedocházelo k nadměrnému zatěžování motoru a tím k ještě většímu přehřívání, někdy stačí jen šetrně pracovat s plynovým pedálem nebo vypnout elektrické spotřebiče a také klimatizaci, která motor značně zatěžuje.

„Zásadní totiž je, co nejdříve vůz odstavit a zhasnout motor, samozřejmě s ohledem na bezpečnost okolního provozu. „Uvaření" může na moderním motoru napáchat fatální škody. V lepším případě praskne těsnění pod hlavou válců, které se dá vyměnit. V horším případě může prasknout přímo hlava válců, nebo dojde k její deformaci. To už je problém, jehož náprava může vyjít hodně draho," doplnil Topol.

Až motor po chvíli zchladne, lze přistoupit k opatrnému odšroubování víčka nádobky pro dolití vody a kapalinu doplnit. Pozor při doplňování většího množství kapaliny, pokud má motor ještě vysokou teplotu. Dolitím studené vody do horkého motoru, může dojít k poškození některých součástí vozu.

Lze se pojistit proti přehřátí vozu?

Podle Topola žádný pojistný produkt toto riziko patrně nekryje, v nouzi může pomoci asistenční služba. Základem však je zodpovědná péče o vůz, a to zejména kontrola chladicího systému by s příchodem letní sezóny měla být stejnou samozřejmostí, jako přezutí na zimní pneumatiky s příchodem zimy.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Stále jste ještě nepřezuli na zimní? Podívejte se, jakým rizikům se…

28.11.2018 10:18 Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo…

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama