Pět mýtů o povinném ručení: Co byste měli vědět před zdražením

Praha - Čeští motoristé si od příštího roku připlatí za povinné ručení. Je to kvůli povinnosti pojišťoven odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení na financování hasičů. Jenže bez povinného ručení se jezdit nesmí.

Přidejte svůj názor 1 komentář

Ilustrační foto

Povinné ručení (správně: pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla) musí mít uzavřené každý majitel či provozovatel vozidla ihned po koupi vozu. Jinak řidič riskuje, že při zavinění nehody bude platit celou škodu. A ta jde při škodách na zdraví do desítek milionů.

Že se nejedná jen o plané varování, dokládá i příběh mladého řidiče vozu Fabia 1,2, který zavinil nehodu s autobusem. Kromě zraněného spolujezdce ze škodovky byli zraněni i cestující v autobuse. Sečteno, podtrženo, škoda ve výši cca 2,57 milionu a vysoký počet poškozených. Škodu bude řidič splácet desítky let. A přitom povinné ručení by ho ročně vyšlo na pár tisícovek.

„Bohužel to rozhodně není jediný případ. Lidé si myslí, že ušetří pár tisícikorun, že když jezdí jen po trasách, které znají, že jim se nic stát nemůže. Ale jak se říká, neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. A pokud při nehodě dojde ke zranění s trvalými následky, tak pak se škody pohybují v řádech desítek milionů korun," uvádí Šárka Dušková, likvidační specialistka Partners.

Šetřit se nevyplatí

Neplatič povinného ručení může dostat pokutu, i když nehodu nezaviní. Ve správním řízení mohou za jízdu bez povinného ručení dostat pokutu od 5 do 40 tisíc korun a navíc za každý den bez platného povinného ručení jim od roku 2009 Česká kancelář pojistitelů vyměří sankci ve výši 20 až 300 korun dle druhu vozidla. Příspěvek narůstá každým dnem, kdy je vozidlo nepojištěno. A že se tvrdé postihy vyplácejí, dokládá snížení počtu nepojištěných nehod z 4 872 v roce 2008 na 3 133 v loňském roce.

„Je nesporné, že přísnější postihy fungují a díky nim již motoristé zbytečně neriskují a pro svá vozidla povinné ručení sjednávají. Samozřejmě stále se najdou tací, a není jich málo, kteří jsou nepoučitelní. Věříme, že i oni časem pochopí, že provozovat nepojištěné vozidlo je zbytečný hazard, který se jim nevyplatí," dodává Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů. Povinné ručení na českém trhu nabízí v současné době celkem třináct pojišťoven.

Pět mýtů o povinném ručení:

1. Ochranná lhůta 14 dnů. Řidiči se mylně domnívají, že po zániku povinného ručení mají jakousi ochrannou lhůtu, kdy jim nehrozí pokuty a škody jsou kryty. Skutečnost je taková, že povinné pojištění musí být uzavřeno ihned, jinak hrozí sankce od České kanceláře pojistitelů.

2. Nejezdím, tak neplatím. I když se s autem nejezdí, třeba přes zimu, povinné ručení se platit musí. Tedy v případě, že provozovatel neodevzdá tabulky SPZ a osvědčení o registraci vozidla do tzv. depozitu na registru vozidel.

3. Bez velkého techničáku ani ránu. Není pravda, že bez velkého technického průkazu nelze vozidlo pojistit, stačí i jeho kopie.

4. Už jsem platil České kanceláři pojistitelů... Sankce od České kanceláře pojistitelů nenahrazují povinné ručení, takže i když je zaplatíte, nezbavuje vás to povinnosti mít povinné ručení.

5. Nemám, prodal jsem. Pokud vozidlo prodáte a neoznámíte to na registru vozidel, pořád jste vedený jako jeho majitel a v případě výzvy ČKP k úhradě pokut za nepojištěné vozidlo budete muset prokázat, kdy jste vozidlo prodal. Pro tento případ si zanechte kupní smlouvu a oznamte příslušnou změnu ihned na registru vozidel. Nezapomeňte také, že své pojišťovně musíte hradit pojistné až do doby oznámení změny vlastníka vozidla.

Vstupte do diskuze (1)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama