Sami si vyměňujete pneumatiky? Vyvarujte se těchto chyb

Praha - Poslední záchvěvy babího léta máme zřejmě za sebou, a tak už není proč odkládat okamžik, kdy je vhodné vyměnit letní pneumatiky na vašem vozidle za zimní. Orientačním ukazatelem vhodného okamžiku je rtuťový sloupec ve venkovním teploměru. Jakmile ukáže přes den jen 7 stupňů Celsia, je ten správný čas.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Zdaleka ne všichni řidiči zamíří do pneuservisu, protože někteří nemění pneumatiky, ale celé komplety na ráfcích. Na zimu používají plechové, aby ochránili svá litá elektronová kola. Takže si vyhrnou rukávy a pustí se do výměny celých kol. Jiní jsou natolik zruční a mají vhodné nářadí, že svedou i výměnu samotných plášťů.

„Věřte, že je na místě upozornit na šest nejčastějších a největších chyb, které motoristé dělají," upozorňuje na ně Otakar Dvořák, manažer auto servisní sítě Q-Service.Jakých chyb se nejčastěji dopouštíme?

Nesprávný směr rotace pneumatiky

Na pláštích bývá zpravidla naznačen směr rotace šipkou nebo nápisy Inside/Outside. Šipka musí být ve směru jízdy vpřed. Nápis Outside by pak měl být na vnější straně pneumatiky.

Přetažení šroubů

Častou chybou bývá přetažení šroubů ráfků po nasazení nových pneumatik. Dochází k němu použitím příliš velké síly na dotažení, zpravidla při použití manuálního klíče. Vinou toho může dojít k poškození či stržení závitu.

Nedostatečné dotažení

Při přezouvání je třeba dát pozor na kontrolu dotažení matic ráfků. Ta se provádí až po spuštění auta ze zvedáku. Poté, co je vozidlo na zemi, je třeba všechny šrouby zkontrolovat a dotáhnout.

Opomenutí kontroly dotažení

Po několika ujetých kilometrech by se měly šrouby znovu dotáhnout. Nedotažené kolo může být zvlášť nebezpečné při rychlé jízdě, nebo když potřebujete rychle změnit směr.

Nevyvážená kola

Čas od času se může stát, že vlivem nerovností na silnici nebo nešetrného parkování upadne závažíčko na ráfku kola. Jeho hmotnost se mění i s tím, jak pneumatiky opotřebováváme. Pokud vyvážení neprovedeme, dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik a podvozkových dílů.

Neuvážené prohazování pozice pneumatik

Před sundáním pneumatik je vhodné je označit tak, abychom si zapamatovali, kam které kolo patří. Životnost pneumatik totiž prodloužíme pravidelným prohazováním jejich pozic. Nejčastějším způsobem přehazování je prohození předních pneumatik za zadní. Pneumatiky je však třeba vždy znovu převážit.

Pokud si měníme pneumatiky sami, dá se ušetřit až několik set korun. Na druhou stranu se nesprávnou montáží můžeme vystavit riziku. Je proto třeba dobře zvážit, zda se letos vydáme do servisu nebo si pneumatiky vyměníme sami.

Témata: pneumatiky | auto, moto
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Už máte přezuto? Pozor, čekání na zimní pneu se výrazně prodloužilo

26.10.2018 10:26 Chladné počasí, vyhlídka na první sněžení i blížící se listopad zvýšily čekací doby v pneuservisech…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama