Autem do Alp nebo Tater? Podívejte se, jakou musíte mít v zimě výbavu

Praha - Stále víc Čechů vyráží lyžovat v zimě do Alp, Tater nebo Karpat a jako dopravní prostředek volí svůj vlastní vůz. Pravidla pro povinnou zimní výbavu nebo limity pro hloubku dezénu pneumatik se však v jednotlivých zemích liší. Podívejte se, co všechno musíte mít v autě, abyste se vyhnuli mastné pokutě v zahraničí.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

V České republice musí být podle platné legislativy automobily v období od 1. listopadu vybaveny v případě, že nastanou zimní podmínky. Tedy, pokud na silnici je, nebo je předpoklad, že bude souvislá vrstva ledu či sněhu.

V zahraničí se však pravidla pro zimu značně liší. Například v sousedním Rakousku musíte zimní pneumatiky nasadit stejně jako v ČR, ale sundat je můžete až v polovině dubna. V některých regionech Itálie jezdí v zimním přezutí už od poloviny října. Naopak překvapivé je Švýcarsko, které zimní výbavu vůbec nevyžaduje.

Pozor na zahřívání motoru před jízdou

V zimním období je častým zvykem lidí zahřátí motoru při oškrábání skel na voze. Reálně tento čin vám pomůže v zahřátí oleje na promazání pístů v motoru, ale jsou zde jistá rizika s tím spojená.

Pokud necháte delší dobu běžet motor na prázdno, moc si nepomůžete. Ba naopak. Olej a potřebné kapaliny vám stečou a účinek se nedostavil. Až na lepší funkčnost topení.

Za zahřívání můžete také dostat pokutu. V zahraničí se vám může ráno nebo v noci stát, že soused na vás zavolá polici a nahlásí rušení klidu. Pokud se tento příklad stane například v Německu, hrozí vám pokuta 10 EUR.

Dalším častým jevem jsou krádeže takto zahřívaných vozidel. Část zlodějů se dokonce na tento styl loupeže specializuje a čeká právě na toto vozidlo.

Kdy přezouvat v Česku?

Jak jsme napsali výše, od 1. listopadu musí být auta vybavena zimními pneumatikami v případě, že nastanou zimní podmínky. Pro řidiče by teplota 7 °C a nižší by měla být jednoznačným signálem pro přezutí na zimní pneumatiky. Pod touto teplotou se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Směs zimní pneumatiky, kde je především silika (speciálně upravený oxid křemičitý), se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám.

Zimní pneumatika má kromě jiné směsi také jiný dezén a jeho drážky. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu.

Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou poznáme při náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly.

Na drážkách záleží

Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha. Brzdná dráha při stanovené minimální hloubce dezénu 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm je dokonce delší až o 70 procent. Kontrolovat byt měl také každý řidič tlak vzduchu v pneumatikách.

Témata: auto | Alpy
Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Stále jste ještě nepřezuli na zimní? Podívejte se, jakým rizikům se…

28.11.2018 10:18 Mnoho řidičů stále spoléhá na to, že zimní pneumatiky mají smysl až při první nadílce sněhu nebo…

Atypické počasí zmátlo řidiče. Pětina jich ještě nepřezula na zimní gumy

13.11.2018 13:05 Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem 80 procent českých řidičů, což je o jednotky…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama