České aerolinie, které jsou od února v insolvenčním řízení, budou muset snížit počet zaměstnanců na zhruba 100. Propouštění se bude týkat neletového personálu. Serveru Seznam Zprávy to řekl spolumajitel skupiny Smartwings Jiří Šimáně. České aerolinie, které do skupiny patří, mají k dispozici už jen dvě letadla, z toho jedno vlastní. Šimáně věří, že firma přečká nejhorší období i díky penězům z plánovaného prodeje nadbytečných emisních povolenek.
Městský soud v Praze v březnu vyhlásil úpadek ČSA. Návrh podal sám dopravce. Insolvenčním správcem jmenoval soud karvinskou společnost Inskol. O budoucnosti firmy by měla rozhodnout červnová schůzka věřitelů. Letecká společnost má dluhy kolem 1,8 miliardy korun.
ČSA byly od konce srpna pod ochranným moratoriem před věřiteli. Vypršelo v závěru února, aerolinky ještě předtím podaly k insolvenčnímu soudu návrh na svou reorganizaci. Jejím cílem je podle firmy záchrana společnosti.
Na začátku roku aerolinky vykazovaly 430 pracovních úvazků, což zahrnovalo i částečné úvazky nebo mateřské dovolené. „Ještě nějaké menší propouštění u neletového personálu bude muset být, abychom se dostali na nějakých 90 až 100 lidí," řekl webu Šimáně. Nyní je v ČSA podle něj aktivních "něco přes 100 lidí".
Jedenasedmdesátiletý podnikatel také v rozhovoru připustil, že měl chuť všeho nechat. Nicméně zůstává předsedou představenstva Smartwings a začíná věřit, že by mateřská společnost mohla krizi překonat. "My si myslíme, že při výrazném utlumení činnosti se můžeme, dejme tomu v příštím roce nebo možná do dvou let, dostat do situace, kdy i firmy, jako jsou ČSA, budou mít opět koho vozit," řekl Šimáně.
Pokračování Smartwings a konec ČSA v insolvenčním řízení Šimáně zdůvodnil odlišností obchodního modelu létání firem. "V průběhu roku s covidem se jasně ukázalo, že u Smartwings, kdy jde o létání do letních destinací v kombinaci s pravidelnými linkami a létáním přes zimu v Kanadě a dalších zemích, je ten model životaschopnější, než je u ČSA, kdy jde o létání "business-to-consumer". Model ČSA je v současné době v nevýhodě, dramaticky totiž ubylo byznys klientely a také těch, kteří se z Evropy přesouvají na delší vzdálenosti," popsal Šimáně.
ČSA mají nyní dvě letadla, jedno ve vlastnictví, druhé v nájmu. Smartwings mají čtyři desítky letadel. ČSA má podle Šimáněho připravený návrh zásad reorganizačního plánu a všechno bude záležet na věřitelích. ČSA chtějí primárně udržet lety do Paříže, Amsterodamu, Moskvy, Kyjeva, Stockholmu a některých dalších destinací.
Peníze na provoz mají ČSA získat i prodejem nespotřebovaných emisních povolenek, což by podle webu mohlo vynést až 200 milionů korun. "Abyste mohl povolenky prodat, musíte uskutečnit minimální množství letů a vyprodukovat zákonem požadovaný objem CO2. Pokud ho nevyprodukujete, nemáte na povolenky nárok a musíte je ministerstvu životního prostředí vrátit," upozornil Šimáně.
Celkové závazky ČSA byly vyčísleny na 1,8 miliardy korun, z toho asi miliardu tvoří dluh vůči cestujícím za neprolétané letenky. "Ta částka bude řádově nižší. Jsou tam také třeba závazky vůči Korean Air či Lufthanse, se kterými jsme schopni jednat a domluvit se s nimi na nějakém vzájemně přijatelném řešení," řekl webu Šimáně.
Související
ESA pošle sondu k Venuši, aby zkoumala, proč je nehostinná a není jako Země
Stahování certifikátů ke covidu nefunguje, systém bude upravený večer
Aktuálně se děje
před 40 minutami
EU chystá další sankce proti Rusku. Zaměří se na osoby, které obchází ty stávající
před 1 hodinou
Spor o "sestřelený" bombardér: Letadlo útočilo na Dnipro a Kryvyj Rih, tvrdí Kyjev
před 2 hodinami
WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat
před 2 hodinami
Von der Leyenová: Rusko chce migrací destabilizovat Finsko
před 3 hodinami
Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech oficiálně rozcházejí
před 3 hodinami
Státy NATO Ukrajině dodají více prostředků protivzdušné obrany
před 4 hodinami
Opravdu Ukrajina sestřelila ruský bombardér? Média zpochybňují tvrzení Kyjeva
před 4 hodinami
USA údajně dostaly informaci o útoku na Írán na poslední chvíli
před 5 hodinami
Hnutí ANO zrušilo účast na jednání o reformě důchodů. Další rozhovory nemají smysl, reagoval Pavel
před 6 hodinami
Češi budou mít z čeho vybírat. Do eurovoleb míří 30 stran a hnutí
před 6 hodinami
Lavrov: Dali jsme Izraeli jasně najevo, že Írán nechce eskalaci napětí
před 6 hodinami
Soud s Trumpem: Tucet porotců rozhodne. Kdo jsou ti lidé?
před 6 hodinami
Vražda v Praze: Policie pokročila v případu napadení v autoservisu
před 6 hodinami
"Je pro nás důležitým symbolem." Ukrajina udělila nejvyšší státní vyznamenání Alainu Delonovi
před 7 hodinami
Pavla zklamalo Babišovo ANO. O změnách v důchodech už nechce jednat
před 8 hodinami
Počet obětí útoku ruské armády v Dněpropetrovsku roste. Zelenskyj žádá o akutní posílení protivzdušné obrany
před 8 hodinami
Počasí: Zima se vrátila do Česka. Meteorologové upřesnili platná varování
před 8 hodinami
Írán popřel zprávy o útoku Izraele. Za výbuchy stály drony z vnitrozemí
před 9 hodinami
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
před 9 hodinami
Ukrajinská armáda sestřelila první ruský strategický bombardér
Ukrajinská armáda v pátek oznámila, že zničila ruský strategický bombardér po útoku ruských raket a dronů na ukrajinská města.
Zdroj: Libor Novák