Velkých řetězců s módou na českém trhu působí asi 12, spadá pod ně zhruba 20 značek

Velkých řetězců s módou v současné době na českém trhu působí asi 12, funguje pod nimi zhruba 20 značek. ČTK to řekl partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček. Mezi nejvýznamnější sítě patří podle něj švédská H&M. Ta svůj první obchod otevřela 13. září 1947 ve městě Västeraas ve středním Švédsku, tehdy pod názvem Hennes.

Do skupiny H&M, která je druhým největším prodejcem módy na světě, spadají kromě H&M značky COS, Monki, & Other Stories či Arket, většina jich ale podle Kotrbáčka zatím není v České republice zastoupena.

Největším světovým prodejcem oblečení je španělská Inditex Group se značkami Zara, Bershka, Stradivarius nebo Pull and Bear. "Dále v ČR působí polská LPP Group se značkami jako Reserved, House, Cropp , Mohito a Sinsay, dalšími řetězci jsou C&A; Marks & Spencer, který je mimo Spojené království pouze v ČR a Řecku, New Yorker, Primark, Terranova, Lindex, Mango, Takko a prémiovější řetězce jako Peek & Cloppenburg či Van Graaf," uvedl.

Konkurence mezi sítěmi s módou se podle vedoucího poradenství k zákazníkům a digitalizaci ve společnosti KPMG Lukáše Cingra zvyšuje každým rokem. Příčinu vidí v růstu nebo vstupu on-line obchodníků jako Zalando a About You, a masově oblíbených řetězců jako Primark, který v ČR loni otevřel svou první prodejnu na pražském Václavském náměstí a příští týden přidá další v Brně.

Společnost H&M vstoupila do ČR v roce 2003, nyní tu provozuje 48 prodejen, v blízké době neplánuje síť rozšířit, uvedla za firmu Slavomíra Barnová. "Řetězce jako H&M dnes najdeme prakticky ve všech nákupních centrech. Další prostor již zde pravděpodobně není, jelikož prodejny by nedosáhly potřebného obratu," řekl Cingr. Nové příležitosti jsou podle něj ale v prodeji na internetu.

H&M patří v obchodních centrech k tzv. kotevním nájemcům, kteří obchody provozují na velké ploše, aby dokázali nabídnout co nejširší sortiment. "Trendem je nyní optimalizovat počet jednotek a v portfoliu si nechávat ty opravdu dobré a reprezentativní, které přesně vyhovují koncepci konkrétního brandu – retaileři nejsou připraveni dělat kompromisy. Tedy méně jednotek, ale o to kvalitnějších," uvedl dále Kotrbáček.

V důsledku vysoké inflace a rostoucích životních nákladů maloobchodníkům klesají tržby. V červenci se podle dat Českého statistického úřadu meziročně propadly o 7,2 procenta, prodejcům oblečení a obuvi klesly proti sedmému měsíci loňského roku o 6,4 procenta.

"Současná situace je tvrdá pro všechny maloobchodníky i spotřebitele, tím pádem roste opatrnost a sledování výdajů," řekl Cingr. Barnová z H&M ovšem uvedla, že zájem českých zákazníků neklesá, pouze se mění typ zboží, po kterém je největší poptávka v závislosti na sezoně. "Aktuálně je to s návratem do škol dětské oblečení," doplnila.

Související

Více souvisejících

Obchody oděvy

Aktuálně se děje

před 21 minutami

před 41 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Aktualizováno před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Chladné počasí vydrží až do víkendu. Pak se vrátí oteplení

Zimní počasí se v Česku udrží do konce týdne. Oteplení dorazí až o víkendu, a příští týden se vrátí teploty kolem 25 stupňů. Vyplývá to z předpovědi ČHMÚ.cz.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy