Z dovolené může být horor: Jaké jsou nejčastější problémy a jak se bránit?

Praha - Více než čtvrtina Evropanů zažívá problémy se službami cestovního ruchu. Ukazuje to průzkum asociace ANEC mezi téměř šesti tisíci respondenty, do něhož se zapojili i čeští spotřebitelé. Nejčastěji si lidé stěžují na problémy při vypůjčení auta, v letecké a železniční dopravě nebo v rámci zájezdu. Čeho se problémy týkají, jak se jich vyvarovat a jak se domoci svých práv?

Přidejte svůj názor

Dominikánská republika, ilustrační fotografie
doporučujeme

Čtyři pětiny účastníků průzkumu si služby v cestovním ruchu objednalo online, přičemž víc než 40 procent k tomu využilo zprostředkovatele nebo srovnávače cen. „Všechny problémy v různých oblastech služeb mají společné jmenovatele – nízkou úroveň služeb a zákaznického servisu, nečekané příplatky a nejasné informace," shrnuje výsledky průzkumu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejvíce problémů hlásí turisté, kteří si vypůjčili auto. Více než pětina z nich nebyla s touto službou spokojena. Obvykle měli problémy s nejasnými smluvními podmínkami a nedostatečnými informacemi o pojištění a ceně. Autopůjčovny inzerují co nejnižší cenu samotného zapůjčení vozidla, další poplatky ale mohou tuto částku klidně převýšit, což se zákazník mnohdy dozví až na místě. Často chybí jasné informace o potřebné výši zálohy, objevují se i potíže se stržením peněz z platební karty za údajné poškození vozu, a to bez souhlasu držitele karty.

Tento postup přitom odporuje pravidlům karetních asociací. V takovémto případě je potřeba vyzvat autopůjčovnu, aby prokázala, že zákazník vůz skutečně poškodil. Nepříjemné pak bývá, když poskytovatel služby otálí s vrácením stržené či blokované zálohy. Vždy je třeba dávat pozor na systém palivové politiky dané autopůjčovny, jinak se spotřeba pohonných hmot může dost prodražit. Například v případě, že platíte za ujeté kilometry a požadovaná cena je vyšší, než kdybyste benzín natankovali sami.

Cestovatele také trápí problémy v letecké dopravě, tedy s vymáháním náhrady škody za poškozená zavazadla a za významně zpožděné či zrušené lety. I zde je třeba dát pozor na extra poplatky, které mohou být v součtu vyšší než cena letenky.

V souvislosti se zájezdy si lidé nejčastěji stěžují na špatnou úroveň ubytování. Podle průzkumu byl každý osmý člověk ubytován v jiném typu pokoje, než který byl dohodnut, nebo dokonce v úplně jiném hotelu. „Případné stížnosti a žádosti o slevu z ceny zájezdu je potřeba podat písemně už na místě a nikoli až po návratu domů. Pokud si na místě budete stěžovat jen ústně, nemusí na vaši pozdější stížnost u poskytovatele služby být brán zřetel a slevu nedostanete, ač byste na ni měli právo. Pořiďte fotografie či zajistěte svědky, abyste měli důkazy o nižším komfortu," radí Lukáš Zelený.

Do celoevropského průzkumu se na výzvu dTestu zapojilo také přes osm set českých spotřebitelů. 25,1 % českých respondentů odpovědělo, že mají negativní zkušenosti s využíváním služeb cestovního ruchu, což odpovídá evropskému průměru.

Loading...
Témata: cestování | dovolená | dtest
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Saúdská Arábie uvolňuje pravidla: Povolí nesezdaným cizincům společný…

06.10.2019 07:39 Saúdská Arábie nově povolí nesezdaným cizincům, aby směli v tamních hotelích bydlet v jednom pokoji…

Společnost Adria Airways vyhlásila bankrot, všechny lety jsou zrušeny

30.09.2019 17:31 Slovinská letecká společnost Adria Airways vyhlásila bankrot a zrušila všechny lety. Oznámil to ve…

Saúdská Arábie se otevírá turistům, láká na skalní město. O víza mohou…

27.09.2019 09:56 Saúdská Arábie se otevírá zahraničním turistům a bude vydávat víza lidem ze 49 zemí. Občané čtyř…

Proč účinky dovolené trvají tak krátce? Psychologové záhadu rozlouskli a…

26.09.2019 08:32 Sotva jsme nastoupili znovu do práce, účinek dovolené ustupuje věčnému stresu. Blahodárné psychické…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama