vesmír, Slunce

sonda Solar Orbiter

Solar Orbiter vyrazil na misi ke Slunci. Veze přístroje, které vyvíjeli i Češi

Raketa Atlas V 411 vynesla z Mysu Canaveral do vesmíru sondu Evropské kosmické agentury (ESA) Solar Orbiter. Sonda bude i s přístroji, na jejichž vývoji a výrobě se podíleli čeští experti a firmy, zblízka zkoumat Slunce. Raketa odstartovala podle plánu dnes v v 5:03 SEČ (v neděli 23:03 místního času), vyplývá z internetového přenosu amerického vesmírného úřadu NASA, který se na misi také podílí.

Čeští vědci s napětím sledují misi Solar Orbiter. Zásadní moment teprve přijde

Účast na misi Solar Orbiter, zaměřené na blízké zkoumání Slunce, byla pro Česko velká příležitost, shodli se vědci, které oslovila ČTK. Napjatě očekávají první spuštění a zkoušky přístrojů na palubě. Tuzemské firmy spolupracovaly na čtyřech z deseti vědeckých přístrojů sondy, která dnes úspěšně odstartovala z floridského mysu Canaveral. Ke Slunci poletí dva roky.
vesmir

Většina Čechů měla smůlu. Pozorování unikátního jevu na obloze zhatilo počasí

Špatné počasí zhatilo pozorování přechodu Merkuru před Sluncem z většiny území Česka. V Praze tak lidé ve Štefánikově hvězdárně na Petříně a ve hvězdárně v Ďáblicích místo pozorování přechodu dalekohledy sledovali přenos ze světových observatoří doplněný výkladem astronomů. Původní plán nevyšel ani návštěvníkům hvězdárny v Ondřejově. Podle mluvčího Astronomického ústavu Akademie věd Pavla Suchana bylo však jasno v Ostravě a v Liberci. Znovu se tato výjimečná nebeská událost odehraje až v roce 2032.

Česká astrofyzička uspěla ve světě, pozoruje vliv Slunce na Zemi

Přijímací pohovor byl celý v angličtině a druhé kolo výběrového řízení trvalo šest hodin, česká astrofyzička Lenka Zychová to ale v roce 2017 dokázala. V náročné konkurenci obstála a nastoupila do Belgického institutu vesmírné aeronomie v Bruselu jako odbornice na kosmické počasí. Za úspěšnou kariérou mladé ženy z Ostravy ale není pouze její zjevná vědecká erudice. Jak říká ona sama, může za to láska. A tedy také jeden bar v Gentu, jehož názvu nemohla mladá hvězdářka před několika lety odolat.

Sonda, která se "dotkne" Slunce? NASA opět start odložila

Mys Canaveral - Parkerova sluneční sonda (Parker Solar Probe) měla odstartovat dnes v 03:33 místního času, tedy 09:33 SELČ. Pak byl start odložen na 03:53 a na 04:28. Nakonec byl nový termín stanoven na nedělní ráno místního času. Aparát by měl získat nové poznatky o hvězdě naší planetární soustavy, což například umožní lépe předpovídat solární bouře.
Slunce

NASA vypustí sondu ke Slunci. Mise má objasnit anomálii v koróně

Mys Canaveral - Parkerova sluneční sonda (Parker Solar Probe) by se měla v srpnu vydat na několikaletou pouť ke Slunci. Vědci očekávají odpověď na otázku, proč je povrch Slunce s teplotou okolo 5500 stupňů Celsia výrazně chladnější než koróna. Existuje několik teorií, které to, žádná ale plně neobjasňuje extrémní rozdíly teplot.

Tajemný střed Slunce: Nový výzkum odhalil překvapivé výsledky

Střed Slunce je skrytý lidskému zraku a vrstvy kolem něj téměř znemožňují vědcům ho pozorovat a zkoumat. Až letos poprvé zjistili, jakou rychlostí se jádro naší hvězdy točí. A byli velmi překvapení, když se ukázalo, že o proti zbytku hvězdy je jeho rychlost téměř čtyřnásobná.
Fantastický snímek erupce na Slunci, 2012

V sondě ke Slunci budou české přístroje, musí vydržet extrémní podmínky

Praha - Čeští vědci ve spolupráci s českými firmami vyvinuli a vyrobili čtyři z deseti přístrojů pro vesmírnou sondu Solar Orbiter, kterou se Evropská vesmírná agentura (ESA) chystá vyslat ke Slunci. Intenzivní záření, teplotní rozdíly kolem 80 stupňů Celsia a vysoká radiace nabitých částic v blízkosti Slunce představovala pro vědce výzvu.

Vědci ví, co zničí planetu Zemi. Nebude to asteroid, ale Slunce

V tropických dnech, které poslední dobou panují po celé České republice, většina lidí slunce na obloze nevidí moc ráda. Přesto je jeho existence nezbytně nutná pro život na Zemi a nebýt Slunce, žádný život by nikdy nevznikl. Stejně tak, jako udržuje naši planetu v chodu, nás ale jednou zničí. Podle odborníků totiž právě Slunce jednou Zemi pohltí.
Slunce

USA tají děsivou věc, na obloze jsou dvě slunce, varuje astronom

Washington - Pokud jste někdy vzhlédli k obloze a spatřili nad hlavou zářící Slunce, pak budete následují zprávou možná překvapeni. Astronom a teoretik Paul Cox tvrdí, že ve skutečnosti jsou v naší sluneční soustavě slunce hned dvě. Existenci druhého ale prý Spojené státy tají.

Medvěd, ilustrační fotografie.

Fico chce ulehčit odstřel medvědů, kteří se přiblíží k lidem

Slovensko po odstřelu medvěda, který v březnu napadl několik lidí v Liptovském Mikuláši, plánuje další kroky ohledně této problematiky. Ficova vláda na středečním zasedání schválila návrh ústavního zákona, který má řešit zvýšený výskyt medvědů v blízkosti lidských obydlí.

Bohumil Hrabal. Foto: Hana Haplová

Legendární spisovatel Bohumil Hrabal se narodil před 110 lety

Kdo by neznal krásnou Maryšku a ukřičeného Pepina z Postřižin nebo díla jako Ostře sledované vlaky, Slavnosti sněženek či Obsluhoval jsem anglického krále. Filmovou podobu jim dal režisér Jiří Menzel, autorem knižních předloh je Bohumil Hrabal, od jehož narození uplynulo přesně 110 let. Ten pro psaní povídek a novel čerpal inspiraci ve svém vlastním životě.

FK Dukla Praha

Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný

Hojně diskutovaný rekordní trest za rasismus pro trenéra fotbalové pražské Dukly není definitivní, protože odvolací komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) si vyžádala od disciplinární komise písemné odůvodnění toho, proč právě k tomuto trestu přistoupila. Protože se o Radově případu bude jednat až za tři týdny, do té doby se bude moct Petr Rada nadále objevovat na lavičce během druholigových zápasů.

Vladimir Putin

Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci

Souhlasit se slovy ruského prezidenta Vladimira Putina se dá jen zřídka. Platí to především v posledních letech, kdy jeho vnitřní politika dramaticky prohlubuje autoritářství a stále více spoléhá na represivní nástroje, zatímco politika zahraniční přerostla v otevřenou vojenskou agresi vůči sousednímu státu a ignorování mezinárodních smluv, kterých je Moskva signatářem. Ve světle tradičního chvástání nad silou Ruska a jeho armády pak včerejší Putinův výrok, že Rusko je ve srovnání se Západem víceméně vojenským trpaslíkem, a proto válka s NATO nedává z jeho pohledu smysl, působí jako výjimečný záblesk smyslu pro realitu.

Hokej, ilustrační fotografie.

Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec

Krátce po nedávném vyřazení Karlových Varů z předkola letošního extraligového play-off, v němž nestačily na České Budějovice, se potvrdila jména nových trenérů. Dosavadního kouče Energetiků Václava Eismanna, jenž působil na tamní lavičce od února, nahradí olympijský vítěz z Nagana Pavel Patera. Jeho asistentem pak bude další olympijský vítěz z roku 1998 a taktéž mistr světa z roku 2001 David Moravec. Dvouletou smlouvu s karlovarským klubovým vedením podepsal kromě nich i nový trenér brankářů Lukáš Mensator.

ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu

Opoziční hnutí ANO vyzvalo vládu, aby alespoň v hrubých obrysech zveřejnila částku, kterou Česká republika přispěje na nákup munice pro Ukrajinu zemím mimo Evropskou unii.

Zdroj: Karolína Svobodová