Facebook, Google a další se zavázaly k důslednějšímu boji proti dezinformacím

Facebook, Google, Twitter a další globální internetové platformy se zavázaly důsledněji postupovat proti šíření dezinformací či propagandy. Evropská komise dnes zveřejnila nová pravidla, na jejichž základě mají provozovatelé webů spolupracovat s ověřovateli faktů a zaměřovat se například na falešné účty a pokročilé manipulační praktiky. Mají také odříznout strůjce cílených dezinformací od reklamních příjmů.

Facebook, autor: William Iven

Nový kodex dnes podepsalo 34 firem a organizací. Vedle zmíněné trojice je mezi nimi například TikTok, Microsoft či český Seznam.

Velké internetové společnosti již v roce 2018 dobrovolně přistoupily ke kodexu stanovujícímu zásady boje s dezinformacemi. Komise nyní v době ovlivněné ruskou válečnou propagandou pravidla rozšířila, aby zahrnovala například i rozmáhající se využívání automatických technik či cíleně manipulativní videa označovaná jako deepfake.

Podle místopředsedkyně unijní exekutivy Věry Jourové jsou zásadními novinkami kodexu spolupráce s ověřovateli faktů ve všech jazycích Evropské unie a zapojení reklamních firem, které má připravit tvůrce dezinformací o příjmy.

"Myslím si, že časem bude patřit k dobrému tónu značek, aby se jejich loga neobjevovala v systému, kde se to hemží například ruskou válečnou propagandou,“ řekla dnes novinářům Jourová. Ke kodexu se proto vedle provozovatelů webů nově připojili také reklamní a marketingové společnosti, ověřovatelé faktů či tvůrci technologií.

Digitální platformy budou podle Jourové na základě nových pravidel muset více investovat, aby si najali lidi, kteří "umí rozlišovat mezi fakty a názory". Komise přitom podle ní dbá na vyvážení boje s dezinformacemi a svobody projevu, aby z webů nebyly odstraňovány příspěvky vyjadřující například provokativní názory. "Nebudeme cenzurovat, budeme označovat dezinformace jako informace, která se prokazatelně vymyká faktům," popsala praktické fungování kodexu Jourová.

Pro platformy či inzerující společnosti nebude podle ní přizpůsobení se požadavkům nijak složité. Aktivní tvůrci dezinformací jsou dobře známi a detekovat automatickou výrobu manipulačních příspěvků již digitální firmy umějí, prohlásila Jourová.

Zatímco dosud byla pravidla dobrovolná, nyní jejich účinnost posílí propojení s normou o digitálních službách, na jejímž obsahu se EU dohodla letos na jaře. Velkým internetovým firmám na jejím základě bude hrozit pokuta až do výše šesti procent jejich ročního světového obratu, pokud nebudou své povinnosti dodržovat.

Rusko mělo na Ukrajině ztratit 36 tisíc vojáků. Soustředí se na postup u…

02.07.2022 15:19 Ruské invazní jednotky se snaží získat zpět ztracené pozice v Charkovské oblasti na východě…

V plynových zásobnících je už veškerý plyn, který koupila SSHR na pokyn…

02.07.2022 10:35 V plynových zásobnících je už veškerý plyn, který koupila Správa státních hmotných rezerv (SSHR) na…

Předpověď počasí na víkend: Bude lépe než v týdnu, teploty dosáhnou 30…

02.07.2022 06:30 Začíná první červencový, tedy i prázdninový víkend. Dobrou zprávou pro případné plány na volné dny…

Graubner se stal po Dukovi novým pražským arcibiskupem

02.07.2022 13:11 Dosavadní olomoucký arcibiskup Jan Graubner při dnešní mši v katedrále sv. Víta na Pražském hradě…

Johnson: Pokud Putin doufal, že bude mít na svých hranicích méně NATO,…

29.06.2022 11:03 Jako odsouzení ruské války proti Ukrajině a ruské politiky obecně vyznívala prohlášení vůdců…

V Česku ubývá lidí, podle kterých je Česko součástí informační války…

13.06.2022 10:45 V Česku ubývá lidí, podle kterých je ČR součástí informační války vedené Ruskem proti západním…

Související:

Právě se děje

reklama