Stíhačka v potížích. Návrat českých gripenů z Pobaltí se zkomplikoval

Jeden z pěti českých gripenů vracejících se dnes z pobaltské mise na estonské základně Ämari má závadu. Přišlo se na ni při plánovaném doplnění paliva na letišti Šiauliai v Litvě. O jakou poruchu jde a kdy se letoun vrátí, se nyní zjišťuje, řekl novinářům velitel čáslavské základny Petr Tománek.

Přidejte svůj názor 30 komentářů

Armáda
doporučujeme

"Odstartoval z Ämari, přistál v Šiauliai, kde bylo plánováno doplnění paliva. Bohužel je tam technická závada. Teď řešíme, jak vážná ta závada je," uvedl Tománek.

Na letišti v Čáslavi dnes odpoledne přistály tři stíhačky, čtvrtá má přiletět v podvečer, protože se účastnila slavnostního ceremoniálu po ukončení mise v Ämari. Kdy se vrátí pátý stroj z Litvy, není zatím jasné. Určitou dobu potrvá stažení a analýza dat. "My jsme na tohle zvyklí, máme své procedury a máme i domluvenou možnost, že by ten letoun zůstal na letišti Šiauliai a připravila by se technická pomoc," dodal velitel. Stíhačka podle něj nepřistávala nouzově, šlo o standardní přelet na letiště a závada se objevila při doplnění paliva.

Čeští piloti s letouny JAS-39 Gripen působili na základně Ämari od začátku září. Nebe nad Litvou, Lotyšskem a Estonskem střežili v rámci aliančního systému protivzdušné a protiraketové obrany. Podle Tománka byla pobaltská mise úspěšná. Čeští stíhači absolvovali 13 ostrých vzletů, což je podle velitele standardní číslo. "Nebylo to rozložené rovnoměrně. Měli jsme období, kdy vzletů bylo víc, a naopak jsme měli období, kdy byla situace klidnější a mohli jsme se věnovat vlastnímu výcviku," řekl novinářům jeden z pilotů.

Čeští stíhači startovali například k letadlům, která nesplňovala podmínky pro let nad mezinárodními vodami či nepoužívala identifikační kódy. Piloti gripenů je museli identifikovat. "Nemusí mít vždycky zapnutý odpovídač nebo nemají podaný letový plán, případně třeba nenaladí správnou frekvenci nebo se nespojí se správným řídicím stanovištěm," uvedl pilot.

Každý takový úkol podle něj čeští stíhači úspěšně zvládli, při kontaktu s jinými letouny se neobjevil žádný problém. "Věděli jsme o sobě, kolikrát byly vidět i fotoaparáty z okének," dodal pilot. Podle Tománka je účelem podobných zásahů bezpečnost civilního prostoru. Ve vzduchu čeští piloti strávili také stovky hodin při cvičných letech.

Do Česka se dnes mají vracet gripeny a první část personálu. Druhá polovina jednotky přiletí za týden. Podle Tománka se mise účastnilo kolem 75 vojáků. České stíhače vystřídají na estonské základně příslušníci polských vzdušných sil s letouny F-16. Pro české letectvo byla estonská mise šestým střežením spojeneckého vzdušného prostoru. Kromě Pobaltí čeští stíhači třikrát působili na Islandu.

Loading...
Vstupte do diskuze (30)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Policista spolupracoval s Piráty, u sboru končí

17.01.2020 12:11 Policejní Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) propustila ze služby policistu za to…

Kriminalita v Česku vzrostla. Přibylo vražd, zločinci jsou sofistikovanější

16.01.2020 17:08 Aktualizováno V Česku loni vzrostla kriminalita o 3,5 procenta na 199.221 trestných činů. Policie objasnila -…

Armáda ČR chce nejméně jeden bojový dron, má být schopen nést zbraně

16.01.2020 14:29 Nejméně jeden průzkumný a bojový dron o váze několika stovek kilogramů, na který bude možné kromě…

Policie ČR převzala nová civilní auta, poprvé na operativní leasing

15.01.2020 17:12 Aktualizováno Policie dnes převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama