Modernizace železničních koridorů se neúměrně prodlužuje, NKÚ zjistil závažné skutečnosti

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil poskytování, použití a čerpání peněz na modernizaci III. a IV. tranzitního železničního koridoru, která měla zkrátit jízdní doby a zvýšit rychlosti vlaků. Náklady na jeden kilometr modernizace byly u III. koridoru 176 milionů korun, u IV. koridoru 203 milionů korun. Modernizace se podle NKÚ neúměrně prodlužuje. Podobný problém přitom kontroloři popsali už v roce 2009, situace se ale i přes přijatá opatření k lepšímu nezměnila. Modernizaci koridorů schválila vláda v letech 2001 a 2002 s tím, že budou dokončeny do roku 2010. Podle současného odhadu se je ale nepodaří dokončit dříve než v roce 2021. Modernizace tak potrvá přes 18 let. Navíc stále není dořešena stavba některých úseků.

Ilustrační foto

Už v roce 2004 poukázal NKÚ na to, že model financování modernizace zpracovaný Ministerstvem dopravy je nereálný. Kvůli nedostatku peněz ministerstvo nejdřív prodloužilo termín dokončení o 6 let na rok 2016. Zpoždění ale pokračovalo.

"Do června 2015 se podařilo zmodernizovat z III. koridoru dlouhého 329,4 kilometru 71 % trasy. Příprava a samotná stavba dosud stály 41,6 miliardy korun. Ze IV. koridoru, který měří 179,9 kilometru, je zatím dokončeno 59 % trati. Příprava a stavba už stály 23,1 miliardy korun," informuje nku.cz.

V roce 2015 se podařilo Ministerstvu dopravy náklady oproti roku 2005 snížit o 23,2 miliardy korun. Jejich poklesu ale ministerstvo dosáhlo jen díky tomu, že z plánovaných nákladů vyškrtlo náklady na modernizaci dvou finančně náročných úseků. Největší část nákladů na modernizaci financuje EU z operačního programu Doprava, celkem chce ministerstvo z evropských fondů zaplatit téměř 55,5 miliardy korun.

U kontrolovaných projektů se stavební náklady na jeden kilometr pohybovaly od 117 do 352 milionů korun. Od cenového normativu, který by měl sloužit k ocenění nákladů při přípravě stavby, se tak liší až o 156 %. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale tento normativ, stejně jako další nástroje pro kontrolu, zda je předpokládaná cena oprávněná, nepoužívala. Ministerstvo dopravy zavedlo závazné používání normativu a dalších kontrolních nástrojů až v únoru 2015. Přitom díky kontrole oprávněnosti nákladů a hledání jiných technických řešení se SŽDC v minulosti podařilo náklady výrazně snížit. Například u modernizace trati Tábor–Sudoměřice díky jinému technickému řešení snížila SŽDC v roce 2010 předpokládané náklady o 1,1 miliardy korun.

Největší průtahy provázejí přípravu projektů. Od zpracování první projektové dokumentace do získání stavebního povolení uplynulo průměrně 6 let, u 12 z 37 staveb ještě více. U některých projektů to bylo i víc než 10 let. Přípravu staveb prodlužovaly především nevyřešené výkupy pozemků a problémy při získání územních rozhodnutí nebo stavebních povolení. Tuto dobu prodlužovaly také změny v koncepci a v technickém řešení některých staveb ze strany SŽDC.

"Bohužel ne všechno se podařilo prosadit podle původních ambiciózních plánů," uvedl v reakci mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Připomněl, že svou roli sehrálo také zastavení přípravy některých staveb v období úřadování ministra Víta Bárty. "Tehdy se například zastavila příprava celého IV. tranzitního železničního koridoru směrem na jih od Tábora," uvedl.

MAPA: Výsledky voleb v Německu: Rozdíly jsou naprosto minimální

26.09.2021 23:50 Německé parlamentní volby podle prvních odhadů vyhrála těsně sociální demokracie (SPD) před druhou…

GRAF: Vláda sociálních demokratů, Zelených a Levice podle prognóz nemá…

26.09.2021 19:15 Prognózy německých veřejnoprávních stanic ARD i ZDF neumožňují sociálním demokratům (SPD) Olafa…

Zklamání i odhodlání. Kandidáti na kancléře popsali své pocity z…

26.09.2021 20:06 Podle dosavadních prognóz a výsledků zvítězili v německých volbách sociální demokraté (SPD) Olafa…

ROZHOVOR: Zneužíváním evropských dotací na Slovensku se zabývá Evropský…

25.09.2021 14:29 Na Slovensku docházelo k případům zneužívání zemědělských dotací, ve kterých jsou namočení vysocí…

Nový předvolební průzkum: Koalice Spolu sílí, dohání první ANO

26.09.2021 14:18 Volby do Sněmovny by v září vyhrálo vládní hnutí ANO se ziskem 24,5 procenta hlasů, těsně za ním by…

Otevře se nová část dálnice D11. Stavba 22 kilometrů stála 4 miliardy

25.09.2021 17:37 Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát…

Železnice mezi Prahou a Drážďany se začne stavět v 2027, míní Havlíček

25.09.2021 16:21 Jednání se zemědělci kvůli plánovanému koridoru mezi Prahou a Drážďany nejsou u konce, nejspíš…

Brněnský dopravní podnik poděkoval řidiči trolejbusu, který pro město…

23.09.2021 11:23 1971. Rok narození modelky Terezy Maxové, rok, kdy byl do provozu uveden první úsek dálnice D1 z…

Dálnici D1 u Říčan několik hodin blokovala vážná nehoda

20.09.2021 09:07 Aktualizováno Nehoda s těžkým zraněním uzavřela dnes v noci dálnici D1 za Prahou. Řidiči více než dvě hodiny…

Dálnice D7 a D48 jsou po nehodách uzavřené

17.09.2021 09:03 Dálnice D7 u Nezabylic na Chomutovsku je kvůli převrácenému kamionu uzavřená. Odtahová služba…

Ceny benzinu a nafty v Česku dál rostou

16.09.2021 08:19 Pohonné hmoty v Česku za poslední týden mírně zdražily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95…

Cyklisty bude nutné objíždět ve vzdálenosti 1,5 metru. Jinak hrozí…

15.09.2021 19:19 Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení…

Evropské zabezpečení má být do deseti let na téměř 5000 kilometrech…

13.09.2021 17:42 Aktualizováno Zabezpečovací evropský železniční systém ETCS by v následujících deseti letech měl být postupně…

Na Klatovsku proti sobě vyjely v neděli dva vlaky, málem se srazily

13.09.2021 10:17 Aktualizováno Dva vlaky vyjely v neděli večer na jednu kolej proti sobě u Horažďovic na Klatovsku. Včas zastavily…

Neprůjezdná D1: Dodávka nabourala do cestářů, odhodila je na policejní vůz

10.09.2021 09:09 Řidiče dodávky na dálnici D1 na Benešovsku v noci zřejmě přemohl spánek a naboural do auta…

Související:

Právě se děje

reklama