Rafaj potvrdil zrušení zakázky na poradce pro tendr na mýto, Ťok to akceptuje

Brno/Praha - Kontroverzní zakázka ministerstva dopravy na poradenství při přípravě veřejné soutěže na výběr provozovatele mýtného systému po skončení letošního roku byla zrušena. Potvrdil to předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj. Podle ministra dopravy Dana Ťoka bude úřad schopen splnit usnesení vlády a zajistit výběr mýtného po 1. lednu 2017 i bez společnosti Deloitte.

Přidejte svůj názor

Dan Ťok, ministr dopravy
doporučujeme

Rozhodnutí je pravomocné, Ťok uvedl, že mu podřídí. Zakázku za 52 milionů korun zadal loni v říjnu ministr dopravy bez soutěže společnosti Deloitte. Ministerstvo musí navíc zaplatit pokutu 250.000 korun.

V rozporu se zákonem o veřejných zakázkách zadalo ministerstvo zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění. K tomuto závěru ÚOHS dospěl poprvé letos v lednu, verdikt svých podřízených teď potvrdil i Rafaj. Resort současně uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.

Ťok rozhodnutí úřadu znal už před Velikonocemi, překvapen proto nebyl. „Za mě musím říct, že to zadání bylo podle mě oprávněné, nám to velmi pomohlo, udělalo svoji roli," řekl novinářům před dnešním jednáním vlády. I když má rezort jiný názor, rozhodnutí ÚOHS se prý podřídí. Podle ministra je i bez poradenských služeb společnosti Deloitte úřad schopen splnit usnesení vlády a zajistit výběr mýtného po 1. lednu 2017, kdy vyprší dosavadní smlouva se společností Kapsch


Ministerstvo dopravy v rozkladu napadlo Rafajovu podjatost, vzhledem k jeho mediální aktivitě k případu, předseda ÚOHS to ale odmítl. Tento krok mimo jiné zdůvodnil dřívějším verdiktem Nejvyššího správního soudu, podle kterého je mediální prezentace pro úřady obdobného typu obvyklým standardem.

Podle Ťoka ministerstvo zadáním zakázky společnosti Deloitte bez řádného výběrového řízení dohánělo skluz v přípravě tendru na další provoz mýtného systému, který způsobily předchozí vlády. Letos v lednu navíc vyzval policii, aby prošetřila vznik dodatků k deset let staré smlouvě se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch. Podle Ťoka tyto dodatky znemožnily státu mít celý mýtný systém plně pod kontrolou.

Ministerstvo dopravy na spolupráci s externím poradcem spoléhalo, měl mimo jiné domluvit nezbytnou spolupráci s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch při přechodu systému na nového provozovatele.

Ťok zakázku pro Deloitte hájil tím, že ji zadal kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017. Nevidí proto důvod věc probírat například na dnešním jednání vlády.

Postup ministra dopravy v této věci kritizoval už dříve premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který požadoval, aby se zadávání zakázek bez výběrového řízení zpřísnilo. Vypracováním přísnějších pravidel pověřil začátkem listopadu ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou (za ANO).

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Tragický víkend: Na silnicích zemřelo šest lidí

18.08.2019 18:44 O uplynulém víkendu zemřelo na českých silnicích při dopravních nehodách celkem šest lidí. Z toho…

Nehoda tří aut zastavila D10 u Mladé Boleslavi, dva zranění

18.08.2019 17:11 Nehoda tří osobních aut uzavřela dnes odpoledne zhruba na hodinu dálnici D10 u Mladé Boleslavi. Dva…

Kremlík pod palbou. Kritika strhala jeho působení v resortu

16.08.2019 18:43 Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) se musí vyrovnávat s problémy, které zdědil po svém…

Praha bude mít novou tramvajovou linku, původní plán trasy zmařili…

16.08.2019 15:44 Pražský magistrát se dohodl s ministerstvem kultury na trase tramvajové trati z Vinohradské ulice k…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama