Otevřela se poslední část dálnice D8. Stavba trvala 32 let

Radejčín (Ústecko) - Poslední část dálnice D8 z Prahy do Německa se dnes otevřela. Kvůli nestabilnímu svahu na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Řidiči vjedou na dvanáctikilometrový úsek dnes večer. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu. Stavba dálnice trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes deset miliard korun.

Stavba dálnice D8
doporučujeme

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku, kde se masiv začal hýbat. Opatření jsou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dočasná, jak dlouho potrvají nelze odhadnout. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale prohlásil, že dálnice je bezpečná.

Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek. V pátek večer ŘSD informovalo o dopravním omezení na základě údajů o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu, které získalo z měřících bodů.

Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů. Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana. Chyběl ale premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Stavba úseku z Lovosic do Řehlovic se potýká s řadou problémů od samého začátku. Nejprve práce protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu přes České středohoří, a poté sesuvy. V červnu 2013 u Litochovic nad Labem byla zničena část již dokončené dálnice. Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu.

Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice by tak nedoporučil.

Otevření úseku přes České středohoří uleví okolním obcím. Komunikace I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem sloužila jako objízdná trasa nedokončeného úseku dálnice. Druhá objížďka vedla z Lovosic přes obec Velemín do Teplic. Obě hodnotí policie jako velmi nebezpečné. Podle krajské policie je dlouhodobý odhad roční ztráta sedmi lidských životů na obou ramenech objezdových tras, a to včetně průjezdů městy Teplice a Ústí nad Labem.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Na trasu z Ústí nad Labem ke státní hranici řidiči vjeli před deseti lety. Dnes otevřená část se budovala od května 2012.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Témata: Dálnice D8 | řsd | Dálnice
Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Vážná nehoda zastavila D8. Jeden člověk zemřel

24.11.2020 20:44 Při nehodě na dálnici D8 u Zdib u Prahy zemřel dnes odpoledne řidič osobního auta. Dálnice byla ve…

V příštím roce chce stát otevřít 46,5 km dálnic, víc než letos

24.11.2020 15:43 V příštím roce plánuje stát otevřít 46,5 kilometru nových dálnic a přes 23 kilometrů silnic první…

Pražský okruh ve směru na Brno uzavřela tragická nehoda, zaklíněný řidič…

24.11.2020 15:30 Aktualizováno Pražský okruh ve směru na Brno uzavřela dopoledne tragická nehoda. U Horních Počernic se srazila…

Jízdní řády pražské MHD se kvůli posunu zákazu vycházení nemění

23.11.2020 13:39 Aktualizováno Jízdní řády pražské MHD se v souvislosti s posunem zákazu vycházení o dvě hodiny na 23:00 zatím…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama