Metro D "spolklo" již přes 800 miliard

Praha - Příprava stavby trasy metra D již vyšla Prahu prostřednictvím dopravního podniku (DPP) na 805 milionů korun. Nejvíce stálo získání územního rozhodnutí pro stavbu metra. Novinářům to dnes řekli zástupci DPP. Další asi jednu miliardu korun má stát geologický průzkum, jehož zahájení plánuje podnik na třetí čtvrtletí letošního roku. Metro D z Pankráce do Písnice by předběžně mělo vyjít na 39,7 miliardy.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Metro
doporučujeme

Náklady spojené s projektem a vydáním územního rozhodnutí byly 843 milionů korun. Částka zahrnuje rovněž náklady na získání vyjádření EIA, v kterém je posuzován vliv stavby na životní prostředí, a kroky směřující k získání stavebního povolení. To DPP ještě nezískal. Příprava stavby spolkla dalších 133 milionů korun a po zhruba 50 milionech zaplatil podnik za studie a právní poradenství.

Podnik potřebuje ke stavbě trasy 655 pozemků, které mají 162 vlastníků. Podnik se zatím domluvil se 14 z nich.

Právě kvůli váznoucímu výkupu pozemků plánuje DPP založit společný podnik s firmou Penta. To by umožnilo vykoupit pozemky za vyšší než odhadní ceny, což DPP ani magistrát nesmí. Podnik by se nepodílel na výstavbě samotného metra, tedy tunelů nebo technologií. Z celkových nákladů na stavbu trasy by řešil společný podnik část stavby za 6,5 miliardy. Základní kapitál podniku by byl 650 milionů a DPP by byl vlastníkem 49 procent.

Proti vzniku podniku se postavili někteří politici. Mezi nimi jsou například v městském zastupitelstvu Piráti a námitky má i Trojkoalice (Zelení, STAN, KDU-ČSL), která spolu s ANO a ČSSD v hlavním městě vládne. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) uvedla, že Praha nebude mít nad společností dostatečnou kontrolu. Právnička Hana Marvanová, která je jedničkou STAN pro komunální volby, označila plán za potenciální novou opencard, když podle ní není jasné, proč by měl mít soukromý partner většinu.

Vedení DPP dnes výtky odmítlo, kontrolu veřejnost ani město prý neztratí. Zajišťují to prý mimo jiné záruky ve smlouvách.

V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pakž do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D z Písnice až na Náměstí Míru vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.

Loading...
Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Dopravní kolaps v Brně! Uzavřené ulice, mosty, tunel i část D1, řidiče…

21.05.2019 22:48 Aktualizováno Už tak špatná dopravní situace v Brně se o prázdninách ještě zhorší. Ředitelství silnic a dálnic,…

Srážka letadel v Praze: U jednoho stroje Smartwings čeká na díl, druhý už…

19.05.2019 18:50 Jedno z letadel, které se v pátek na pražském letišti srazilo s jiným letounem, je již od pátku v…

Dálnice D4 byla na 41. uzavřená kvůli nehodě, tvořily se kolony

19.05.2019 17:33 Aktualizováno Dálnice D4 byla dnes odpoledne u výjezdu na 41. kilometru u Příbrami zhruba dvě hodiny uzavřená…

Na Lounsku vykolejily tři vlaky, trať zůstane několik dní uzavřená

18.05.2019 15:00 Aktualizováno Železniční trať mezi Hřivicemi a Domoušicemi na Lounsku zůstane několik dní pro dopravu uzavřena.…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama