Ostré spory kvůli metru D? Společný podnik DPP a Penty se odkládá

Praha - Na výkupu pozemků a rozvoji okolí stanic linky metra D se měly společně podílet Penta a Dopravní podnik Praha. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) ale dnes plán stáhl z dnešního programu rady.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Rada hlavního města je zároveň valnou hromadou městských společností, tedy i DPP. Vytvoření dceřiné společnosti tak podléhá schválení radních. Celkové nastavení podniku je nicméně v režii vedení DPP.

Cílem společného podniku má být co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu. Podle dříve zveřejněných informací má mít Penta v podniku většinový podíl 51 procent, takže nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty. Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýká stavby metra.

Projekt čelí kritice zejména ze strany STAN a Zelených, tedy dvou ze tří členů Trojkoalice, která v Praze společně s ANO a ČSSD vládne. Podle Trojkoalice by nastavení podniku v podobě, v jaké jej představil DPP, nezaručovalo dostatečnou veřejnou kontrolu a transparentnost. Podle právničky Hany Martvanové, která na kandidátce TOP 09 a STAN kandiduje na magistrát, by mohl být podnik pro město ztrátový. DPP i Penta námitky odmítají.

Sněmovna nedávno schválila novelu zákona, která zařazuje metro D do seznamu staveb, pro které je možné využít takzvané mezitímní rozhodnutí. To bude znamenat, že stavba by mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady. V případě schválení horní komorou a podpisu prezidenta by novela mohla začít platit ještě letos.

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) je v této situaci zbytečné schvalovat společný podnik, když hlavním argumentem pro jeho vytvoření je právě snazší výkup pozemků. Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v minulosti pro MF Dnes uvedli, že DPP zpracovává analýzu vlivu novely na přípravu stavby metra D a že na ni před schválením podniku počkají. Podle informací ČTK je to jeden z hlavních důvodů dnešního stažení tisku ke společnému podniku. Dolínek to nepotvrdil, podle něj jde o důvěrné obchodní vztahy DPP a městské rady jeho valné hromady společnosti. 

Podle Kolínské jde o zástupné důvody. "Podle mě hlavní důvod, proč to dneska bylo staženo, je to, že na to neměla koalice hlasy. Zkrátka někteří radní z ANO a ze sociální demokracie řekli, že pro to nebudou hlasovat, a budou teď podle mě vystaveni brutálnímu tlaku, aby se to v uvozovkách neopakovalo," řekla.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Praze je přístupné depo metra, garáž autobusů a vozovna tramvají

22.09.2018 05:45 Praha - Pražský dopravní podnik dnes během dne otevřených dveří zpřístupní zázemí. Zájemci budou…

Řidiči, pozor. Od 1. října se mění povinná výbava vozidel a lékárnička

21.09.2018 22:05 Aktualizováno Praha - Od 1. října dojde ke změně povinné výbavy vozidel. Zmizí z ní některé položky, které mnoha…

Provoz mýta vyřešen. Ťok uzavřel desetiletý kontrakt s CzechToll a SkyToll

20.09.2018 18:09 Aktualizováno Praha - Ministerstvo dopravy dnes uzavřelo desetiletý kontrakt s konsorciem firem CzechToll a…

Radikální změna stavebního zákona? Stát chce zatočit s "aktivisty za práva…

20.09.2018 15:38 Luhačovice - Změna stavebního zákona, kterou připravuje ministerstvo pro místní rozvoj, zjednoduší…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější z Domova

reklama
reklama