Hospodaření resortu dopravy? Vleklé problémy přišly stát na desítky milionů

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil hospodaření ministerstva dopravy a jemu podřízených organizací Drážní inspekce, Drážního úřadu a Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC). NKÚ upozornil na nevýhodnou smlouvu, která pro stát znamenala desetimilionové výdaje navíc, a vleklé majetkoprávního vypořádání související s umístěním dálnice.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Ilustrační foto

Ředitelství vodních cest v roce 2009 uzavřelo se soukromou firmou nevýhodnou smlouvu na úhradu nákladů spojených s provozem vlečky na železniční trati Kolín–Nymburk. Firma na základě této smlouvy vyfakturovala částku 36 milionů korun, kterou ale ŘVC odmítlo uhradit, ačkoliv k tomu nemělo relevantní důvod.

Následné soudní spory prohrálo a kvůli pokutám, úrokům z prodlení a soudním výlohám muselo nakonec zaplatit celkově 100 milionů korun, informuje nku.cz.

"Při uzavírání smlouvy mezi ŘVC a elektrárnou Kolín v roce 2009 bylo ŘVC uvedeno v omyl, neboť elektrárnou požadované financování nákladů na úpravu vykládky uhlí ze strany ŘVC nebylo vyvoláno jen rekonstrukcí železničního mostu přes Labe. Úpravu vykládky uhlí musela elektrárna realizovat bez ohledu na investici ŘVC, aby splnila požadavky orgánů životního prostředí na omezení prašnosti a hluku," uvedl ke smlouvě Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Soud se ale podle něj nakonec věcnou podstatou sboru nezabýval.

Další příklad nehospodárného nakládání s penězi se týká vleklého majetkoprávního vypořádání vlastnictví pozemků, na kterých stojí dálnice v Praze-Slivenci. Vypořádání se táhlo od roku 2000 a státu se podařilo pozemky odkoupit až po dlouhých 17 letech. Během této doby ministerstvo dopravy zaplatilo vlastníkům za bezdůvodné obohacení státu a soudní výlohy přes 47 milionů korun. Pokud by majetkoprávní vypořádání netrvalo takto dlouho, zaplatil by stát podstatně méně peněz.

Ministerstvo se hájí, že od začátku průběžně urgovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR, aby vyřešilo nároky majitelů pozemků. "Teprve v roce 2015, po nástupu Dana Ťoka (za ANO) do funkce ministra dopravy, byl vydán závazný pokyn ŘSD neprodleně vypořádat - vykoupit/vyvlastnit - staré zátěže uvedeného typu s tím, že ŘSD musí opakovaně sdělovat ministerstvu každé čtvrtletí pokroky," sdělil mluvčí ministerstva.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Na dopravní stavby půjde 86,3 miliardy korun, schválila vláda

17.10.2018 08:55 Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány zejména stavby…

Praha nebude jediná. Metro zřejmě bude jezdit i v dalším kraji

16.10.2018 15:33 Nová trasa D pražského metra měla být v roce 2018 už v provozu. Nakonec je však její stavba teprve…

Začne další etapa průzkumu Hlávkova mostu, částečně omezí provoz

16.10.2018 14:51 Další etapa podrobného průzkumu Hlávkova mostu, který je dlouhodobě ve špatném stavu, začne ve…

Smrt na železničních přejezdech: Česko je dle NKÚ nejhorší v Evropě,…

15.10.2018 08:55 Aktualizováno Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na bezpečnost železničního provozu a cestujících v letech…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama