Na dopravní stavby půjde 86,3 miliardy korun, schválila vláda

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány zejména stavby a opravy silnic a železnic, se příští rok zvýší na 86,3 miliardy korun. Je to zhruba o 14 miliard Kč více než v letošním roce. Na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Kabinet podle něj také rozhodl, že v prvním čtvrtletí roku 2019 najde způsob, jak poskytnout čtyři miliardy korun krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd.

Přidejte svůj názor

Dan Ťok, ministr dopravy
doporučujeme

Stát do rozpočtu SFDI pro příští rok vloží ze státního rozpočtu 65,5 miliardy korun, o dalších 20,8 miliardy fond posílí z evropských fondů. Většina peněz by podle ministerského dokumentu měla financovat už rozestavěné projekty.

Návrh na výstavbu a rekonstrukce silnic a dálnic počítá z národních zdrojů s dotací přes 28 miliard korun, asi o dvě miliardy víc má směřovat na rozvoj železniční infrastruktury a zhruba 1,4 miliardy na vodní cesty.

Ťok také oznámil, že v prvním čtvrtletí příštího roku ministerstva dopravy a financí společně předloží návrh, jak zajistit čtyři miliardy korun pro údržbu silnic druhých a třetích tříd. "V prvním kvartálu se ministryně financí (Alena Schillerová, za ANO) podívá na nespotřebované výdaje ve všech resortech a budeme hledat ty peníze," řekl. Podle něj se stejným způsobem peníze na silnice nižších tříd hledaly i letos.

Část peněz podle Ťoka možná půjde z rozpočtu SFDI, celé čtyři miliardy by ale podle něj fond neunesl. "Kdybychom ty čtyři miliardy odebrali z peněz, které půjdou na výstavbu nových silnic, tak bychom se dostali do vážného problému, protože stavby jsou připraveny a my bychom je nemohli v roce 2019 zahajovat," řekl ministr.

Ze silniční daně by měl SFDI získat 6,3 miliardy korun, ze spotřební daně 8,6 miliardy korun a z mýtného 14,4 miliardy korun. Pět miliard korun by měly vynést dálniční známky.

Stát v minulých letech poskytoval krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. V posledních čtyřech letech takto kraje dostaly od státu zhruba 15 miliard korun. Ministerstvo proto chce vytvořit systém, který by zajistil financování silnic druhé a třetí třídy ve výši čtyř miliard korun ročně.

Loading...
Vstupte do diskuze
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Černý den pro MHD v Brně: Srážka tramvají, později jiná tramvaj vykolejila

17.02.2020 16:57 V Brně dnes po ranní nehodě dvou tramvají, při které se zranilo více než deset lidí, vykolejila…

V Brně se srazily tramvaje, přes deset lidí se zranilo

17.02.2020 12:11 Aktualizováno Při dnešní ranní srážce dvou tramvají v Brně v Křížové ulici se zranilo více než deset lidí. Dva…

DPP řeší personální krizi. Chybí stovky mu zaměstnanců

15.02.2020 19:02 Pražskému dopravnímu podniku (DPP) chybí 202 řidičů autobusů, 83 řidičů tramvají a 21…

"Babišova sleva" na jízdné vysává rozpočet. Kolik loni stát zaplatil?

14.02.2020 12:17 V roce 2019 stály slevy jízdného pro studenty a důchodce 5,78 miliardy korun. Naposledy v prosinci…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama