Vláda chce systém jednotných jízdenek, vyjde na 254 milionů

Vláda chce systém jednotných jízdenek na železnici. Jeho zavedení a pětiletý provoz bude stát 254 milionů korun. Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Vyplývá to z návrhu novely zákona o drahách, který dnes schválila vláda. Kabinet o tom informoval na twitteru. Novela zároveň umožní vstup zahraničních dopravců na tuzemský železniční trh, aniž by měli sídlo v České republice. Nově jim bude stačit sídlo v některé ze zemí Evropské unie.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Ilustrační foto
doporučujeme

Podle dřívějších vyjádření ministerstva dopravy by měl být systém jednotného tarifu hotov do roku 2020. Stát chce umožnit cestujícím využívat vlaky více dopravců při jedné cestě na jedinou jízdenku, a postoupit tak při liberalizaci trhu.

Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Výši jízdného budou určovat cenové předpisy.

Vedle povinné účasti dopravců, kteří obsluhují vybrané tratě na základě smlouvy o veřejné službě, se budou moci dobrovolně do systému připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. To v současnosti platí například na trati mezi Prahou a Ostravou.

RegioJet změny uvítal, zejména pak posun v nastavování jednotných jízdenek. Podle společnosti je obzvlášť důležitý v okamžiku, kdy jsou vedeny jednání o nových smlouvách v regionální dopravě po roce 2019. "Doposud celý proces zdržovaly zejména České dráhy. Je dobře, že stát v tomto převzal iniciativu a posouvá zavedení jednotné jízdenky s konkrétními termíny kupředu," podotkl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy kritiku odmítly s tím, že pravidla jednotných jízdenek a rozúčtování tržeb z nich určuje koordinátor dopravy, nikoli dopravci. "České dráhy již dávno uznávají jízdné jiných dopravců v rámci integrovaných dopravních systémů měst a krajů. Umíme to tedy a také to děláme," poznamenal mluvčí společnosti Radek Joklík. Současné kroky vlády společnost rovněž uvítala.

Další část novely upravuje povinnosti provozovatele dráhy, které by měly předejít případné diskriminaci a střetu zájmů ze strany provozovatelů dráhy vůči dopravcům. Zavádí například neslučitelnost funkcí ve volených orgánech provozovatele dráhy a dopravce nebo vyloučení vzájemného poskytování půjček. Návrh mimo jiné zavádí povinnost zřídit odštěpný závod, pokud provozovatel dráhy na ní funguje i jako dopravce. Odštěpný závod by pak měl při organizování provozu postupovat nezávisle.

O systému jednotného jízdného se hovoří několik let. Stát zadal vybudování a provoz systému státnímu podniku Cendis. Nejdříve by celosíťové jízdenky měly platit na železnici, postupně by se ale systém mohl rozšířit do autobusové nebo integrované dopravy.

Loading...
Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Do vojenské kolony nesmí vjíždět auta, připomněla policie

24.04.2019 14:55 Do kolony vojenských vozidel na běžných silnicích se nesmí zařazovat auta. Jde o přestupek, za…

loading...

Přímý let do Vietnamu už letos? Vietnamci i čeští turisté se jej nejspíš…

24.04.2019 12:45 Nejen Vietnamci žijící v Čechách, ale i čeští turisté by uvítali zavedení přímého letu mezi Českem…

Češi na dovolených trpí. V létě jim v zahraničí hrozí velké komplikace

23.04.2019 22:34 Aktualizováno Výpadek problémových letadel Boeing 737 MAX dopadá na první Čechy, kteří se na dovolenou do…

U Jihlavy se srazilo osobní auto s náklaďákem, muž a dítě na místě zahynuli

23.04.2019 16:27 Dva lidé zemřeli dnes odpoledne při srážce osobního auta s nákladním na silnici číslo 602 u Jihlavy…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama