Vláda chce systém jednotných jízdenek, vyjde na 254 milionů

Vláda chce systém jednotných jízdenek na železnici. Jeho zavedení a pětiletý provoz bude stát 254 milionů korun. Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Vyplývá to z návrhu novely zákona o drahách, který dnes schválila vláda. Kabinet o tom informoval na twitteru. Novela zároveň umožní vstup zahraničních dopravců na tuzemský železniční trh, aniž by měli sídlo v České republice. Nově jim bude stačit sídlo v některé ze zemí Evropské unie.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Ilustrační foto
doporučujeme

Podle dřívějších vyjádření ministerstva dopravy by měl být systém jednotného tarifu hotov do roku 2020. Stát chce umožnit cestujícím využívat vlaky více dopravců při jedné cestě na jedinou jízdenku, a postoupit tak při liberalizaci trhu.

Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Výši jízdného budou určovat cenové předpisy.

Vedle povinné účasti dopravců, kteří obsluhují vybrané tratě na základě smlouvy o veřejné službě, se budou moci dobrovolně do systému připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. To v současnosti platí například na trati mezi Prahou a Ostravou.

RegioJet změny uvítal, zejména pak posun v nastavování jednotných jízdenek. Podle společnosti je obzvlášť důležitý v okamžiku, kdy jsou vedeny jednání o nových smlouvách v regionální dopravě po roce 2019. "Doposud celý proces zdržovaly zejména České dráhy. Je dobře, že stát v tomto převzal iniciativu a posouvá zavedení jednotné jízdenky s konkrétními termíny kupředu," podotkl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy kritiku odmítly s tím, že pravidla jednotných jízdenek a rozúčtování tržeb z nich určuje koordinátor dopravy, nikoli dopravci. "České dráhy již dávno uznávají jízdné jiných dopravců v rámci integrovaných dopravních systémů měst a krajů. Umíme to tedy a také to děláme," poznamenal mluvčí společnosti Radek Joklík. Současné kroky vlády společnost rovněž uvítala.

Další část novely upravuje povinnosti provozovatele dráhy, které by měly předejít případné diskriminaci a střetu zájmů ze strany provozovatelů dráhy vůči dopravcům. Zavádí například neslučitelnost funkcí ve volených orgánech provozovatele dráhy a dopravce nebo vyloučení vzájemného poskytování půjček. Návrh mimo jiné zavádí povinnost zřídit odštěpný závod, pokud provozovatel dráhy na ní funguje i jako dopravce. Odštěpný závod by pak měl při organizování provozu postupovat nezávisle.

O systému jednotného jízdného se hovoří několik let. Stát zadal vybudování a provoz systému státnímu podniku Cendis. Nejdříve by celosíťové jízdenky měly platit na železnici, postupně by se ale systém mohl rozšířit do autobusové nebo integrované dopravy.

Loading...
Vstupte do diskuze (3)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Konec tragických střetů s vlaky? Závory budou na všech přejezdech na…

16.07.2019 16:44 Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybuduje do roku 2023 na téměř všech přejezdech na…

V Orlové se srazila čtyři auta. Zemřela žena, pět osob zraněno

16.07.2019 14:48 Aktualizováno Osmačtyřicetiletá žena zemřela a dalších pět lidí se dnes ráno zranilo při dopravní nehodě čtyř…

Na Lounsku se střetl rychlík s autem, škoda přes 20 milionů

16.07.2019 14:14 Aktualizováno U obce Hořetice na Lounsku se dnes ráno střetl rychlík s osobním automobilem. Při nehodě se lehce…

Mrtvá žena, sedm zraněných. Řidič dodávky, kterou smetl vlak, skončil ve…

16.07.2019 14:08 Soud dnes poslal do vazby řidiče dodávky, která se v sobotu střetla na Rakovnicku u obce Příčina s…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama