Byl by průplav Dunaj-Odra-Labe efektivní? Ťok zveřejnil výsledky studie

Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe by podle optimistických odhadů odvedl z tuzemských silnic zhruba 5000 nákladních aut denně, znamenalo by to pokles silniční nákladní přepravy o necelá dvě procenta. Vnitrozemská vodní doprava by naopak posílila o osm procent. Podrobné výsledky studie dnes novinářům společně s jejími tvůrci představil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Nejdříve by se mohlo začít stavět v roce 2030 na oderské větvi u Ostravy.

Přidejte svůj názor 7 komentářů

Dan Ťok, ministr dopravy

Projekt, který má stát 582 miliard korun, dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové.

Ministr dnes upozornil, že projekt je zatím ve fázi šetření jeho možných dopadů. "Studie řekla, že je to realistický projekt, má smysl se jím zabývat, ale že bychom v tuhle chvíli rozhodli, že se bude stavět, tak v takové situaci rozhodně nejsme," dodal.

Propojení tří řek by bylo podle studie ekonomicky efektivní. Koridor není možné posuzovat pouze z dopravního hlediska, ale má i své hydrologické a ekologické výhody, řekl Ťok. "Námitky, že kanál odvede vodu a bude tady sucho, nejsou pravdivé," zdůraznil.

Podle šéfa plánování na ministerstvu dopravy Luďka Sosny se studie ekologickým námitkám věnovala nad rámec klasických studií proveditelnosti. Projekt bude hodnocen i v rámci vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

Podle tvůrců studie se ukázalo, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Jejich napojení by vyšlo na 281 miliard korun. Labská větev by stála 301 miliard korun a v některých metodických posouzeních vyšla jako neefektivní. Studie počítá na přímých úsecích s průměrnou rychlostí deset km/h. Lodě by mohly převážet zejména sypké materiály, hnojiva, ocel, dřevo nebo obilí.

Stát by na případné realizaci kanálu chtěl spolupracovat i s evropskými státy. Polský ministr námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Marek Gróbarczyk zájem své země na mezinárodním spojení nedávno potvrdil. Ministerstvo bude jednat také se Slovenskem, jehož část Dunaje chce studie využít. Ťok se nebrání pomoci ani dalších evropských zemí jako například Francie, která bude stavět nový průplav na Seině.

Výsledky studie nyní projedná monitorovací výbor složený ze zástupců ministerstev, univerzit, krajů a dalších subjektů včetně zástupců Slovenska a Polska. Vláda by studii měla dostat v únoru příštího roku.

Ekologové si myslí, že projekt by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy. "Stavba by narušila krajinu a vodní režim. Budeme mít co dělat, abychom vůbec udrželi vodu v krajině pro základní životní a biologické funkce, nelze ji pumpovat do tohoto technického díla. Divím se, že v době, kdy zápasíme o každou kapku vody v krajině, tyhle megalomanské betonářské nápady může někdo seriózně položit na stůl," řekl již dříve ČTK Jan Piňos z Hnutí Duha.

Vstupte do diskuze (7)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Kamion v Třinci sestřelil dodávku. Čtyři mrtví, tah na Slovensko je uzavřen

11.11.2018 19:46 Aktualizováno Čtyři lidé dnes brzy ráno zemřeli a dva byli zraněni při nehodě na silnici číslo 11 v Třinci…

Česko zažilo nejtragičtější týden. Na silnicích zemřely desítky lidí

11.11.2018 15:58 Končící týden byl zřejmě na českých silnicích nejtragičtější v letošním roce. Podle předběžných…

Autobus plný dětí se vyboural na Příbramsku. Sjel do příkopu a narazil do…

11.11.2018 10:55 Aktualizováno U Věšína na Příbramsku havaroval dnes ráno kolem 8:30 autobus s mladými fotbalisty. Při nehodě se…

Dálnice D35 se po osmi hodinách otevřela. Převrátil se na ni kamion

10.11.2018 21:08 Aktualizováno Po osmi hodinách se podařilo zprovoznit dálnici D35 u Olomouce, kde se dnes převrátila cisterna.

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama