Jak se budou kontrolovat elektronické dálniční známky? Ťok představil plán

Ke kontrole budoucích elektronických dálničních známek by mohly sloužit také nynější mýtné brány. Při dnešních sněmovních interpelacích to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Mýtné brány přestanou plnit svou současnou funkci v souvislosti se zavedením satelitního systému pro výběr mýta. Elektronické dálniční známky by měly nahradit nynější nálepky pro rok 2021.

Dan Ťok, ministr dopravy
doporučujeme

"V první fázi by měly být současné manuální systémy kontroly dálničních známek udělány elektronicky," řekl ministr na dotaz Ivana Adamce (ODS). Celníci a policisté dostanou podle něho aplikaci, díky níž po vyfotografování registrační značky automobilu zjistí, zda má dálniční známku uhrazenu, nebo ne.

V druhém kroku budou ke kontrole podle Ťoka sloužit statické snímače. "I na mýtné brány, které nový systém nevyužije, máme nachystány další aplikace. Určitě tam chceme dát telematiku, proměnné značky, chceme tam dát i vysokorychlostní vážení. A v souvislosti s tím by tam mohly být i kontrolní kamery pro dálniční známky," uvedl ministr.

Kvůli zavedení elektronických dálničních známek se musí změnit zákon, novela je podle Ťoka připravena. Ve zkušebním provozu by měl systém být v roce 2020, naostro by měl fungovat podle něho od prosince téhož roku, tedy s platností dálničních známek na rok 2021.

Ťok byl jediným z ministrů, který v dopoledním bloku písemných interpelací na dotazy poslanců odpovídal. Další z členů vlády, na které interpelace mířily, byli omluveni, včetně premiéra Andreje Babiše (ANO). Projednávání těchto interpelací Sněmovna odložila.

Debata se vedla také o nejnebezpečnějších místech na silnicích, téma iniciovala Věra Kovářová (STAN). Ťok uvedl, že ministerstvo ani Ředitelství silnic a dálnic takový seznam nemají. Musela by být provedena bezpečnostní inspekce silnic, která je k dispozici jen pro silnice zařazené do transevropské sítě.

Ministerstvo však nedávno zahájilo podle Ťoka jednání s Českým vysokým učením technickým o bezpečnostních auditech všech silnic první třídy. Ministr nechtěl spekulovat o tom, kdy by prověrka mohla být hotová. "Je to otázka, zda budeme muset pravděpodobně vypsat veřejné výběrové řízení na tuto službu," řekl.

Nyní se podle Ťoka nebezpečné úseky postupně upravují podle vyhodnocení rizik, na čemž se podílí také policie. Ministerstvo podle něho řeší také podněty například od obcí.

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Řidiči už koupili milion elektronických dálničních známek

27.01.2021 14:43 Aktualizováno Prodeje nových elektronických dálničních známek překonaly po necelých dvou měsících od spuštění…

V ulicích Prahy je kvůli sněžení přes sedmdesátku sypačů

26.01.2021 14:21 Pražská Technická správa komunikací (TSK) dnes vyslala do ulic kvůli hustému sněžení více než…

Na Chodově se srazily 2 autobusy, lehce zraněno bylo 7 lidí

26.01.2021 13:08 Na pražském Chodově se dnes před polednem srazily dva autobusy, lehce zraněno při tom bylo sedm…

Fronty na hranicích s Bavorskem byly ráno v Pomezí výrazně menší

26.01.2021 08:59 Na hraničním přechodu v Pomezí nad Ohří byl dnes ráno o poznání menší zájem o testování pendlerů na…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama