Svět se vysmál Česku: I Maďaři staví dálnice lépe než vy

V České republice by se každý rok mělo otevřít alespoň 25 kilometrů dálnic. Loni přitom bylo uvedeno do provozu jen 3800 metrů, normu nesplní ministerstvo dopravy ani letos. Pomalého tempa stavby dopravní infrastruktury si přitom všimli už i v zahraničí.

Přidejte svůj názor 76 komentářů

silnice, dálnice
doporučujeme

Na pomalou stavbu dálnic poukázal server s příznačným názvem Emerging Europe, což ve volném překladu znamená „rozvíjející se Evropa“. Jeho novináři věnují výraznou pozornost postkomunistickým státům ve střední a východní Evropě. Jak ale upozorňují, právě ve stavbě dálnic Češi znatelně zaostávají i za svými regionálními partnery.

Na přípravě článku spolupracovali se zástupci české neziskové organizace Hlídač státu. Ti poukázali na fakt, že za posledních 15 let postavili více kilometrů dálnic nejen často zmiňovaní Poláci, ale i Slovinci, Chorvaté, Bulhaři, Rumuni a Maďaři. Právě srovnání s Maďarskem se rozhodli věnovat komplexněji.

„V České republice bylo od roku 2000 postaveno jen něco kolem 300 kilometrů dálnic, to je pouze pětina toho, co za stejný čas dokázali Maďaři,“ konstatuje Michal Bláha z neziskové organizace Hlídač státu a připomíná, že ministerstvo dopravy v loňském roce otevřelo jen 3800 metrů nové dálnice.

„Je sice pravda, že Maďaři naplánovali kratší dálniční síť než my, ale tempo stavby, kterého oni a mnozí další dosáhli, je dost vysoké,“ hodnotí Bláha a vzápětí dodává: „Rozdíly jsou obrovské. Právě země jako Česká republika a Slovensko udělaly minimální progres a v absolutních číslech jsou ty rozdíly opravdu enormní.“

Zahraniční server připomíná i zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, podle které by Češi potřebovali každý rok otevřít 25 kilometrů dálnic, aby měli celou síť hotovou do roku 2050, jak se plánuje. Tempo během posledních let však bylo nižší, za rok se otevřelo průměrně 16 kilometrů. Normu nesplní ministerstvo ani letos, otevřít se má něco přes 22 kilometrů.

Dokončená stále není ani páteřní dálnice D1, s jejíž stavbou se započalo už v roce 1967. Navíc prochází v současnosti rozsáhlou, ale v mnoha ohledech kontroverzní modernizací, která způsobuje nemalé problémy. Existence klíčové dopravní infrastruktury je přitom zásadním faktorem pro dlouhodobé udržení ekonomického růstu.

Ministr dopravy Dan Ťok, který je častým terčem kritiky, se ale hájí. „Nové dálnice je možné otevírat, teprve když je někdo začne stavět. Dnes máme rozestavěno 187 km nových dálnic a silnic I. tříd. Samotných dálnic na zelené louce je v tom 107 km. V letošním roce se otevře 47 km nových dálnic a silnic I. třídy, k zahájení je připraveno 178 km,“ napsal na začátku ledna na Twitteru.

Ťok, který je nejdéle sloužícím ministrem dopravy v české historii, se navíc často brání srovnání se svými předchůdci. „Vyhraje ten, kdo první den ve funkci zahájí 20 km, které připravil předchozí ministr, a druhý den rezignuje, aby si nezkazil průměr,“ vzkázal nedávno.

Loading...
Vstupte do diskuze (76)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

V Karviné se zabil mladý motorkář, narazil do plynové přípojky

20.04.2019 20:19 Třiadvacetiletý motorkář zemřel dnes v podvečer při nehodě v Karviné.

Silnice přes Červenohorské sedlo byla uzavřena, motorkář dostal smyk a…

20.04.2019 17:52 Aktualizováno Řidič motorky se dnes odpoledne zranil při nehodě na silnici vedoucí přes Červenohorské sedlo, kde…

Vlak v Ostravě srazil ženu, na místě zemřela

20.04.2019 16:54 Osobní vlak dnes odpoledne na trati mezi Ostravou a Opavou srazil ženu, která zranění na místě…

Nový ministr Kremlík půjde k Ústavnímu soudu, bude hájit kontroverzní zákon

20.04.2019 13:42 Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) bude patrně u Ústavního soudu (ÚS) obhajovat část…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama