Kolik bude stát dálniční známka? Poslanci řešili sporný návrh Kolovratníka (ANO)

Sněmovní hospodářský výbor dnes zaujal negativní postoj k návrhu poslance ANO Martina Kolovratníka, který dával vládě možnost zdražit dálniční známky. Cena roční dálniční známky by se mohla zvýšit z nynějších 1500 na 2000 korun. Kolovratník chtěl svůj návrh vložit do projednávané novely zákona, která má dosavadní papírové kupony nahradit od roku 2021 elektronickými známkami. Sněmovna bude o pozměňovacím návrhu i o celé novele rozhodovat zřejmě již na červencové schůzi.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Dálniční známky ČR pro rok 2019
doporučujeme

Kolovratníkův návrh dálniční známky nezdražuje. Pouze v zákoně zvyšuje horní limit, kolik může známka stát. Cenu známky stanoví vláda. Sám Kolovratník dnes ve výboru připustil, že netušil, co svým návrhem způsobí. Návrh podle něj vedla snaha pomoci ministerstvu dopravy.

Ve svém návrhu argumentoval mimo jiné tím, že už od roku 2012 je cena známky na zákonném maximu. Ministerstvo dopravy s ním dnes ve výboru vyslovilo nesouhlas. Předseda výboru Radim Fiala (SPD) v nadsázce poznamenal, že podpořit Kolovratníkův návrh "je taková poslanecká statečnost".

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr.

Vláda navrhuje v novele zvýhodnit při nákupu dálniční známky auta na zemní plyn a biometan. Měla by platit méně. Poslanec ODS Vojtěch Munzar navrhl rozšířit toto zvýhodnění i na auta poháněná LPG a na auta s emisemi do 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Výbor však k těmto jeho návrhům nezaujal žádné stanovisko. Naproti tomu podpořil jeho třetí návrh, který z novely vyřazuje i vládou navrhované zvýhodnění pouze aut na zemní plyn a biometan. Munzar své návrhy zdůvodňoval tím, že vládou navržený postup není technologicky neutrální.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Loading...
Vstupte do diskuze (3)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Splavnost Labe? Stát už vynaložil 927 milionů, efekt bídný

22.07.2019 08:07 Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil Nejvyšší…

Hromadná nehoda uzavřela dálnici D2 u Brna

21.07.2019 16:29 Hromadná nehoda šesti osobních aut dnes po 15:00 zcela uzavřela dálnici D2 u Brna v obou směrech.…

Tramvaj v Praze sestřelila osobní auto, řidička zemřela

21.07.2019 16:21 Při srážce s tramvají v Trojské ulici v Praze dnes zemřela osmadvacetiletá řidička osobního auta.

Stržená trolej zastavila provoz tramvají v Praze 10

21.07.2019 14:18 Trolej stržená nákladním autem zastavila dnes před 10:30 provoz tramvajových linek 22 a 26 v…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama