Brněnský unikát: Noční rozjezdy inspirovaly Evropu, denně přepraví i desetitisíce cestujících

Dopravní unikát města Brna, takzvané rozjezdy, funguje už více než 21 let. Autobusy denně po dvě dekády v nočních hodinách rozvážejí cestující z centra města až do jeho okrajových částí. V pracovní dny zajistí spojení zhruba 10 tisícům cestujících, o víkendových nocích jich svezou až 25 tisíc. Autobusům občas jízdu zdrží policisté, ti ale většinou řeší pouze drobné incidenty nejčastěji s podnapilými osobami.

Každou noc nahrazují hromadnou dopravu v Brně autobusy, takzvané noční rozjezdy. Potkají se na Hlavním nádraží, odkud rozvážejí cestující do všech městských částí, a to i okrajových. V provozu je denně dvaadvacet autobusů na jedenácti linkách s čísly 89 až 99. Unikátní systém se podle Dopravního podniku města Brna (DPMB) stal inspirací pro řadu evropských měst.

Rozjezdy jezdí denně od jedenácti hodin večer do pěti hodin ráno, v pracovní dny, o víkendech nebo také o prázdninách. Na začátku a na konci jejich směny startují ze zastávek u hlavního nádraží po půl hodině, v noci odjíždějí vždy v celou hodinu.

Ve všední dny jsou podle DPMB nejvíce vytížené spoje odjíždějící od jedenácti hodin do půlnoci a poté ty v pět hodin ráno. Nočními autobusy se ve všední dny sveze i na 10 tisíc cestujících. „Jednoznačně největší zájem je o spoje z pátku na sobotu a ze soboty na neděli,“ uvedla pro server EuroZprávy.cz mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Víkendové rozjezdy za noc přepraví i 25 tisíc lidí.

Mezi cestujícími v nočních spojích jsou jak lidé mířící z práce, popřípadě do práce, také ale osoby, které se vracejí ze zábavy nebo restauračních zařízení. V rozjezdech proto již několikrát zasahovala městská policie. „Právě s podnapilými osobami občas řešíme narušení veřejného pořádku,“ sdělila pro EuroZprávy.cz mluvčí jihomoravských policistů Andrea Cejnková.

Podle ní se ale ve většině případů jedná pouze o drobnější incidenty a přestupky. „Řeší se buď na místě domluvou nebo pokutou, případně tedy v přestupkovém řízení,“ tvrdí Cejnková a dodává, že vážnější případy policisté nezaznamenali.

Historie brněnských nočních autobusů sahá až do 40. let minulého století. Od roku 1946 jezdily noční tramvaje celkem na pěti linkách, dopravní podnik k nim po několika letech začal přidávat autobusy a trolejbusy. Systém ale nebyl nijak ucelený, na trasách bylo nutné přestupovat, což cestujícím často komplikovalo dopravu.

Od září roku 2000 přestaly jezdit noční trolejbusy. V provozu zůstalo sedm autobusových linek a dvě tramvajové. O čtyři roky později už byly pro noční hromadnou dopravu ponechány pouze autobusy, počet jejich linek se ustálil na jedenácti.

„Žádné změny ve vedení linek v tuto chvíli nechystáme,“ dodala Tomaštíková. Obce v okolí Brna by přitom podle DPMB ocenily prodloužení jejich tras i za hranice města. Současný systém ale funguje, proto by se v nejbližších letech neměl změnit.

Související

Více souvisejících

Brno MHD Brno doprava

Aktuálně se děje

před 27 minutami

před 47 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy