Brněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo v letošním roce poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. DPMB si tak jako jediný v republice staví vlastní vozy. Moderní tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Také se pyšní jménem podle slavného brněnského symbolu – Drak, které vybrali lidé v anketě. V příštím roce jich dopravní podnik plánuje přidat dalších devět a pustit se chce i do sestavování vlastních trolejbusů. DPMB to uvedl v tiskové zprávě
Nové vozy už v brněnských ulicích najezdily přes sto tisíc kilometrů, především na lince číslo 4, která projíždí středem města. „Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i díky jménu a červenobílému provedení dělají městu čest,“ komentovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v České republice. Pracovníci se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.
Co se týče jízdních vlastností, vzhledu i vybavení odpovídají nové vozy těm nejpřísnějším standardům. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové,“ sdělil Havránek.
Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno „na míru“.
DPMB spustil prodej kalendáře Rok Draka 2021 složeného z fotek, které mu zasílala veřejnost. Podnik vybral nejlepších 13, které nyní budou těšit fandy dopravy celý rok. Kalendář je v prodeji za 145 Kč v Informační kanceláři na Novobranské 18, ve vánoční prodejně na Joštově ulici nebo v eshopu DPMB.
Tramvaje Drak v číslech:
Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen brněnského dopravního podniku 41 tramvají Drak. Náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků. Jméno tramvají se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost. Ve finále lidé vybírali mezi jmény: Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých dvou a půl tisíců hlasů získal téměř polovinu. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání. Váha vozu bez cestujících je 31 tun.Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.
Související
Tragická nehoda tramvaje v Brně. Chodec srážku nepřežil
Romové nesouhlasí se zproštěním Ukrajince v případu tragédie u brněnské přehrady
Brno , Tramvaje , MHD Brno , Jihomoravský kraj
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Jaderné zbraně se přesunou na orbitu? Rusko vetovalo rezoluci o zastavení zbrojení ve vesmíru
před 49 minutami
Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi
před 53 minutami
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
před 2 hodinami
Víkendové počasí: Konec zimy a návrat jara. Meteorologové slibují příjemné teploty
Aktualizováno včera
Vláda schválila novelu zákona o zbraních, která reaguje na střelbu na FF UK
včera
Hamás zveřejnil video rukojmí, na důkaz, že přežil zranění ze 7. října
včera
Hamás ukázal jednoho z rukojmích. Izrael je chce v Rafáhu všechny osvobodit
včera
Putinův sluha Lukašenko: Nikdy jsme si nežili tak dobře, jako nyní
včera
Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně
včera
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
včera
Rusko a Ukrajina si vymění 48 vysídlených děti
včera
Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.
včera
Tragická Rallye Šumava: Česko sbírá peníze na pohřeb zesnulé Aleny Krejčíkové. Co měla, investovala do auta
včera
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
včera
WHO ocenila přínos očkování v posledních 50 letech. Zachránilo miliony životů
včera
Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný
včera
Šojgu ztrácí vliv v Kremlu? Zatčení jeho náměstka něco signalizuje
Aktualizováno včera
Izrael dá brzy zelenou ofenzivě do Rafáhu. Satelitní snímky odhalily přípravy
včera
Joe Biden učinil rozhodnutí v rámci americké pomoci Ukrajině
včera
V ruském zajetí: Psi žijí lépe. Ztratil jsem jakoukoli naději a vůli žít
Ukrajinský voják přezdívaný „Niemachny“, který strávil 13 měsíců v ruském zajetí, promluvil o tom, co všechno prožil, když padl do zajetí po bojích o Azovstal v Mariupolu. „V kasárnách nás bylo hodně. Byla tam dvě patra a asi půl stovky plus-minus lidí. Spali jsme vlastně na sobě, na podlaze,“ vzpomíná. A dodává hned na začátku „Rusové se snažili přimět Ukrajince střílet do vlastních zajatců.“
Zdroj: Radek Novotný