Dnes podepsaly České dráhy se společností Siemens Mobility Česká republika smlouvu na nákup padesáti interoperabilních vysoce výkonných vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS, které disponují maximální provozní rychlostí 230 km/h. Součástí smlouvy je full servis na 15 let. Lokomotivy jsou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Dodávány budou postupně od prosince 2025.
Lokomotivy budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, např. Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 km/h. Tyto lokomotivy je možné používat nejen k tažení netrakčních jednotek či souprav osobních vozů, ale i jejich sunutí v módu push-pull, kdy jsou strojvedoucím ovládány z řídícího vozu v čele vlaku.
Výhodou je snadný a rychlý obrat vlaků v koncových stanicích, na hlavových nádražích či v úvraťových stanicích. To zvyšuje produktivitu vozidel i personálu, šetří čas cestujících i zjednodušuje provoz.
„S lokomotivami Vectron od společnosti Siemens máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet (pozn. obchodní název ČD pro nové netrakční jednotky z platformy Viaggio Comfort) a můžou jezdit i s českými railjety,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
„Nové lokomotivy Vectron se uplatní na linkách Praha – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť. Všude tam je už zavedena nebo se chystá zavedení rychlosti 230 km/h. Díky moderním vlakům na rychlých tratích chceme oslovit další zákazníky, nabídnout alternativu k autům a letadlům s vysokým podílem produkce CO2 a posílit postavení železnice jako důležitého, moderního a pro životní prostředí šetrného dopravního systému ve střední Evropě,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
„Jsem rád, že ČD vstupují do epochy dopravy vlaků rychlostí 230 km/h s netrakčními jednotkami z platformy Viaggio Comfort a s lokomotivami Siemens Vectron. Rychlá a pohodlná doprava cestujících bezemisní a energeticky nenáročnou železnicí je v době, kdy je všeobecně velmi vnímána naléhavá potřeba oprostit dopravu od závislosti na spalování fosilních paliv, velmi důležitým krokem,“ říká Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility Česká republika.
Lokomotivy pro České dráhy budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci budou lokomotivy vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.
Společnost Siemens Mobility již prodala 1 327 lokomotiv Vectron celkem 61 zákazníkům. Lokomotivy Vectron dosud najely více než 500 milionů kilometrů a jsou v současné době schváleny pro provoz v Belgii, Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Dánsku, Finsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku, Švýcarsku a Turecku.
Související
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
V Libčicích nad Vltavou se srazil vlak s autem na přejezdu. Provoz stojí
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Saharský prach bude od víkendu nad ČR. Může ovlivnit sobotní maxima
před 48 minutami
Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný
před 1 hodinou
Policie upravila tragickou bilanci nehody FlixBusu u Lipska. Oběti jsou jen čtyři
před 1 hodinou
Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci
před 1 hodinou
Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec
před 2 hodinami
Sledování sankcí proti KLDR končí. Rusko vetovalo rezoluci OSN
před 3 hodinami
Policie varuje před novým trikem podvodníků: Vyberou vám účet i bez karty, stačí jim bankomat
před 3 hodinami
Fatální pochybení: Na Bulovce zaměnili pacientky, zdravá žena podstoupila potrat
před 4 hodinami
Hrozba pro zdraví i pozdní příchod do práce. Jak lidé vnímají přechod na letní čas?
před 4 hodinami
Na Václavském náměstí hořelo. Během rekonstrukce vzplála lepenka na střeše
před 4 hodinami
Do důchodu půjdeme později. Pavel se shodl s koalicí i opozicí, věk odchodu do penze musí růst
před 5 hodinami
Benzin a nafta pokračují ve zdražování. V dubnu může stát litr přes 40 korun
před 6 hodinami
Putin se i týden po útoku odmítá setkat s rodinami obětí střelby
před 6 hodinami
Feri stane v dubnu opět před soudem. Bude se řešit jeho odvolání
před 7 hodinami
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
před 7 hodinami
Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje
před 7 hodinami
I kdybychom zastavili změny počasí, některé ledovce už nezachráníme, varují vědci v nové zprávě
před 7 hodinami
Aktuální počasí: Silný vítr doprovodí studenou frontu, platí výstraha
před 8 hodinami
Naše vojáky na Ukrajině nechceme, řekli rozhodně Poláci. Jednotky NATO taky ne
před 8 hodinami
Rusko vyslalo na Ukrajinu další rakety a drony. 26 jich armáda sestřelila
V noci na čtvrtek ukrajinská armáda zneškodnila 26 dronů, které útočily na pozice ruských sil. Uvedl to podle serveru Ukrajinska pravda velitel ukrajinských vzdušných sil Mykola Oleščuk.
Zdroj: Libor Novák