Chytrá auta se pomalu dostávají do našeho každodenního života, ale mají před sebou ještě dlouhou cestu. Auta bez řidičů budou součástí provozu nejdříve v roce 2030. Veřejnost má na autonomní řízení různý názor a stále ho nenajdeme na žádném trhu. Na nástup autonomních vozidel se připravuje i Česká republika.
Od roku 2017 společnost Deloitte uskutečňuje výzkum, který se zaměřuje na postoje k automobilům bez řidiče. V průběhu dvou let se snížili obavy, že autonomní vozidla jsou nebezpečná, ze 72 % dotazovaných na 47 %. Z dotázaných se 43 % těší, že autonomní vozidla jim umožní bez obav používat mobilní telefon. Odpočinek si od dopravy budoucnosti slibuje 41 % respondentů. Sledovat filmy se chystá 30 % lidí a 15 % využije čas na hraní videoher.
“ Z dosavadního dynamického vývoje a ambiciózních plánů jednotlivých automobilek to nyní vypadá, že by se auta bez řidiče na nejvyšších stupních autonomie mohla na našich dálnicích prohánět už za několik málo let. Ve městech, kde je prostředí složitější, to však bude trvat déle, nejdříve kolem roku 2030,” vysvětluje analytik České spořitelny Radek Novák pro server evropavdatech.cz.
Mnoho lidí v dnešní době používá prvky autonomního řízení, aniž by si to uvědomovali. Jsou to například adaptivní tempomaty a parkovací asistenti. Světový trh v současnosti nabízí vozidla, která dokážou řešit některé dopravní situace bez zásahu řidiče. Automobily jsou schopné provádět jednoduché úkony jako zrychlování, zpomalování nebo zatáčení. Řidič musí mít ruce stále na volantu a být schopen převzít ovládání vozidla.
Nedostačující technologie nejsou hlavní překážkou v automatizaci. „Je nutné, aby byla připravená i národní legislativa umožňující provoz těchto vozidel na českých komunikacích,” říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar pro server evropavdatech.cz.
Legislativu čeká více složitých rozhodnutí. Zákonodárci budou muset stanovit, za jakého počasí budou autonomní vozidla moci vyjet na silnici. Dále budou muset rozhodnout, zda vozidla bez řidičů budou moci mezi běžné účastníky provozu.
“Legislativa bude vyžadovat určité úpravy především s ohledem na technickou způsobilost vozidel a také způsob, jakým musí být řidič zapojen do ovládání vozidla. Stávající předpisy totiž striktně vyžadují, aby se plně věnoval řízení, což u autonomních vozidel nemusí být ani možné. Pokud jde o odpovědnost za škodu způsobenou provozem vozidla, občanský zákoník již nyní počítá s primární odpovědností provozovatele vozidla, nikoli výslovně řidiče,” vysvětluje Jan Procházka, partner Deloitte Legal pro server evropavdatech.cz.
Česká republika není na autonomní automobily připravená. Společnost KPMG pracovala na studii, ze které vychází, že Česko je na 19. místě z 25 zkoumaných zemí. Za ostatními krajinami zaostáváme, ať jde o připravenost legislativy, technologií, infrastruktury či postoje veřejnosti. V Česku nevznikl žádný patent spojený s autonomním řízením a silnice jsou ve špatném stavu.
S nástupem autonomních aut se očekává plynulejší a bezpečnější provoz. Zavedení těchto automobilů má přinést i úsporu paliva a snížení stresu u řidičů. Dále by mělo být méně policejních zásahů u nehod a eliminace velké části kolon. Očekává se také zlevnění pojištění vozidel. Autonomním autem by mohli jezdit i nezletilí, lidé se zdravotním postižením, nebo osoby pod vlivem alkoholu.
Před tím, než se autonomní vozidla zavedou, musejí projít radou testů probíhajících v podmínkách, které neohrožují životy lidí. Existuje mnoho center, které se zabývají testováním těchto automobilů. Před zavedením vozidla do běžného provozu se musí odstranit všechny možné nedostatky automobilu. “Pro zemi s tradicí automobilového průmyslu, jako je ta naše, je naprosto nezbytné, abychom byli v této oblasti aktivní. Musíme mezi prvními umožnit testování autonomních vozidel i jejich uvedení do reálného provozu,” říká viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar pro server evropavdatech.cz.
Související
Policie v pátek uspořádá další Speed Marathon. Víme, kde bude měřit rychlost
Před 85 lety Česko zažilo největší dopravní revoluci v dějinách
doprava , Česká republika , cestování , auto , Dálnice , elektromobily
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Meningokok v Česku zabil malého chlapce. Experti zdůrazňují význam očkování
před 1 hodinou
Počasí: Česko čekají ještě dvě mrazivé noci, upozornili meteorologové
před 2 hodinami
Rusko řeší korupční kauzu na Šojguově ministerstvu. Putin o případu ví
před 2 hodinami
Policie se vyjádřila k zásahu ve škole na Tachovsku. Mladík skončil v cele
před 3 hodinami
Belgičan si v těle sám vytváří alkohol. Pokuty za řízení v opilosti platit nemusí
před 3 hodinami
Zimní počasí opět udeří. Místy může napadnout až 10 centimetrů sněhu
před 4 hodinami
Většina zbraní z amerického balíčku pro Ukrajinu je již v Německu a Polsku ve skladech
před 4 hodinami
ANO by v březnu vyhrálo volby. Ze Sněmovny by vypadly dvě vládní strany
před 5 hodinami
Americký Senát schválil balíček pomoci pro Ukrajinu. Biden slíbil rychlé doručení
včera
Týdenní výhled filmů: Tělesností pulzující Rivalové, aktivistický šaman i vrah z televizní soutěže
včera
Ruské jaderné odpalovací zařízení míří k hranicím NATO. Odborníci: Jde o přípravu na válku
včera
NATO nerozmístí jaderné zbraně v jiných zemích, říká Stoltenberg
včera
Greta Thunbergová čelí obvinění z občanské neposlušnosti
včera
Dezinformátor Zítko se hledá. Policie vyhlásila pátrání
včera
Pokles cen potravin? Naopak, většina z nich v dubnu zdražila, tvrdí ČSÚ
včera
Deset tisíc vojáků NATO v Polsku. Aliance své členy bránit bude, vzkázal Rusku Stoltenberg
včera
Speed Marathon 2024: Policie eviduje tisíce přestupků, rozdala pokuty za miliony
včera
Gerhskovich zůstává ve vazbě. Rusové ho hodlají soudit kvůli údajné špionáži
včera
Rusko zesílí útoky na ukrajinské sklady se západními zbraněmi, slíbil Šojgu
včera
Na Tachovsku zasahovala policie ve škole. Zadržela jednu osobu
Policie v úterý po poledni zasahovala v jedné ze škol na Tachovsku v Plzeňském kraji. Zadržela mladého muže, který měl vyhrožovat dvěma osobám. Další podrobnosti k případu se policie teprve chystá zveřejnit.
Zdroj: Jan Hrabě