Chytrá auta se pomalu dostávají do našeho každodenního života, ale mají před sebou ještě dlouhou cestu. Auta bez řidičů budou součástí provozu nejdříve v roce 2030. Veřejnost má na autonomní řízení různý názor a stále ho nenajdeme na žádném trhu. Na nástup autonomních vozidel se připravuje i Česká republika.
Od roku 2017 společnost Deloitte uskutečňuje výzkum, který se zaměřuje na postoje k automobilům bez řidiče. V průběhu dvou let se snížili obavy, že autonomní vozidla jsou nebezpečná, ze 72 % dotazovaných na 47 %. Z dotázaných se 43 % těší, že autonomní vozidla jim umožní bez obav používat mobilní telefon. Odpočinek si od dopravy budoucnosti slibuje 41 % respondentů. Sledovat filmy se chystá 30 % lidí a 15 % využije čas na hraní videoher.
“ Z dosavadního dynamického vývoje a ambiciózních plánů jednotlivých automobilek to nyní vypadá, že by se auta bez řidiče na nejvyšších stupních autonomie mohla na našich dálnicích prohánět už za několik málo let. Ve městech, kde je prostředí složitější, to však bude trvat déle, nejdříve kolem roku 2030,” vysvětluje analytik České spořitelny Radek Novák pro server evropavdatech.cz.
Mnoho lidí v dnešní době používá prvky autonomního řízení, aniž by si to uvědomovali. Jsou to například adaptivní tempomaty a parkovací asistenti. Světový trh v současnosti nabízí vozidla, která dokážou řešit některé dopravní situace bez zásahu řidiče. Automobily jsou schopné provádět jednoduché úkony jako zrychlování, zpomalování nebo zatáčení. Řidič musí mít ruce stále na volantu a být schopen převzít ovládání vozidla.
Nedostačující technologie nejsou hlavní překážkou v automatizaci. „Je nutné, aby byla připravená i národní legislativa umožňující provoz těchto vozidel na českých komunikacích,” říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar pro server evropavdatech.cz.
Legislativu čeká více složitých rozhodnutí. Zákonodárci budou muset stanovit, za jakého počasí budou autonomní vozidla moci vyjet na silnici. Dále budou muset rozhodnout, zda vozidla bez řidičů budou moci mezi běžné účastníky provozu.
“Legislativa bude vyžadovat určité úpravy především s ohledem na technickou způsobilost vozidel a také způsob, jakým musí být řidič zapojen do ovládání vozidla. Stávající předpisy totiž striktně vyžadují, aby se plně věnoval řízení, což u autonomních vozidel nemusí být ani možné. Pokud jde o odpovědnost za škodu způsobenou provozem vozidla, občanský zákoník již nyní počítá s primární odpovědností provozovatele vozidla, nikoli výslovně řidiče,” vysvětluje Jan Procházka, partner Deloitte Legal pro server evropavdatech.cz.
Česká republika není na autonomní automobily připravená. Společnost KPMG pracovala na studii, ze které vychází, že Česko je na 19. místě z 25 zkoumaných zemí. Za ostatními krajinami zaostáváme, ať jde o připravenost legislativy, technologií, infrastruktury či postoje veřejnosti. V Česku nevznikl žádný patent spojený s autonomním řízením a silnice jsou ve špatném stavu.
S nástupem autonomních aut se očekává plynulejší a bezpečnější provoz. Zavedení těchto automobilů má přinést i úsporu paliva a snížení stresu u řidičů. Dále by mělo být méně policejních zásahů u nehod a eliminace velké části kolon. Očekává se také zlevnění pojištění vozidel. Autonomním autem by mohli jezdit i nezletilí, lidé se zdravotním postižením, nebo osoby pod vlivem alkoholu.
Před tím, než se autonomní vozidla zavedou, musejí projít radou testů probíhajících v podmínkách, které neohrožují životy lidí. Existuje mnoho center, které se zabývají testováním těchto automobilů. Před zavedením vozidla do běžného provozu se musí odstranit všechny možné nedostatky automobilu. “Pro zemi s tradicí automobilového průmyslu, jako je ta naše, je naprosto nezbytné, abychom byli v této oblasti aktivní. Musíme mezi prvními umožnit testování autonomních vozidel i jejich uvedení do reálného provozu,” říká viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar pro server evropavdatech.cz.
Související
Policie v pátek uspořádá další Speed Marathon. Víme, kde bude měřit rychlost
Před 85 lety Česko zažilo největší dopravní revoluci v dějinách
doprava , Česká republika , cestování , auto , Dálnice , elektromobily
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Julia Navalná se dostala na seznam 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time
před 44 minutami
Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety
před 48 minutami
V Bayreuthu zatkli 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
před 1 hodinou
Hrozil atentát na Zelenského? Polsko odhalilo muže, který dával informace Rusům
před 2 hodinami
Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie
před 2 hodinami
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
před 2 hodinami
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
před 3 hodinami
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
před 4 hodinami
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
před 4 hodinami
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
před 4 hodinami
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
před 4 hodinami
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
před 5 hodinami
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
před 5 hodinami
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
před 6 hodinami
Muž nepřežil napadení v pražském autoservisu, na místě je policie
před 7 hodinami
Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami
před 7 hodinami
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
před 8 hodinami
Zimní počasí se vrací na hory i do nížin. Meteorologové vydali dvě výstrahy
před 9 hodinami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 9 hodinami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
Benzin v Česku letos poprvé překonal cenovou hranici 40 korun za litr, zatímco nafta je téměř o korunu levnější. Litr benzinu momentálně stojí 40,12 Kč, za stejné množství nafty zaplatí řidiči 39,19 Kč.
Zdroj: Jan Hrabě