V roce 2018 se v Praze stalo víc než sto nehod tramvají s chodci. V osmi případech oběti střetu zemřeli. Dopravní podnik Prahy na to reagoval informační kampaní se šokujícím obsahem. Běžný preventivní obsah už moc nefunguje, většinu nehod totiž zaviní neopatrnost i nepozornost chodců.
Množství dopravních nehod tramvají s chodci v Praze od roku 2013 skoro nepřetižte rostlo. V roce 2018 se jich dle krajského ředitelství policie Prahy uskutečnilo až 104, což je o 22 nehody víc než v roce 2013.
„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo," řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Podle mluvčí dopravního podniku Brna Hany Tomaštíkové v letošním roce podnik evidoval dvě srážky chodce s tramvají a šest případů takzvaného povalení, kdy je chodec vozem odstrčen na bok, bez vážnějších následků. Koordinátor BESIP pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek dodal, že se v poslední době chování brněnských chodců, a to především mladých lidí, zhoršilo z pohledu chování v prostoru, kde se tramvaje vyskytují.
Podle Hany Rubášové z policie České republiky mezi nejčastější důvody takových nehod patří nepozornost chodců, například často při přechodu přes tramvajovou trať poslouchají hudbu ve sluchátkách, dívají se do telefonů nebo zamýšlí se. "Nejčastěji se z naších zkušeností jedná o nepozornost ze strany chodců, kdy vstupují do jízdní dráhy vozidel bez rozhlédnutí. Často vlivem používání mobilního telefonu nebo nasazených sluchátek, kdy bohužel neslyší výstražnou signalizaci řidiče," sdělila Tomaštíková pro EuroZprávy.cz.
Podle dopravního podniku Prahy se nehody stávají především proto, že chodci nedávají přednost tramvaji na přechodu, přecházejí těsně před tramvají, vstupují do cesty rozjíždějící tramvaji a nahlížejí před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník, čímž se dostávají do nebezpečí proto, že z protisměru může jet další tramvaj. "Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje na rychlosti padesát kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů," vysvětlil vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Mluvčí dopravního podniku Prahy Aneta Řehková dodala, že případů nebezpečného chování, které neskončí dopravní nehodou, je mnohem víc. "Několikrát denně se řidičům díky jejich ostražitosti podaří odvrátit mnoha střetům tramvaje s chodcem, kolikrát i na poslední chvíli," uvedla pro EuroZprávy.cz.
Od března je v Praze spuštěna kampaň Neskakej mi pod kola, kterou dopravní podnik Prahy připravil spolu s policií České republiky a dalšími partnery. Je zaměřená na prevenci srážek tramvají s chodci. Součástí kampaně je tramvaj T3R.P se žlutočerným polepem. Na přední části tramvaje je namalována lebka, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. "Forma kampaně byla zvolena lehce šokující. Na běžné formy prevence jako předávání informací preventivního charakteru v dnešní době valná většina lidí již rezignovala, a to vzhledem k množství takových informací. Proto byl zvolen tento způsob komunikace," vysvětlil pro EuroZprávy.cz Ondřej Penc z krajského ředitelství Prahy.
Řehková sdělila, že řidiči tramvají jsou na častá porušování chodci pravidel připravování již při získávání odborné způsobilosti. "Také se pro řidiče několikrát za rok konají školení, ve kterých jsou seznamováni s dopravní nehodovostí v provozu tramvají. V průběhu těchto školení je rozebírán popis jednotlivých případů," řekla. Dodala, že už v kurzu instruktoři seznamují řidiče s celou kolejovou sítí i s nebezpečnými úseky a také s topografickou mapou srážek tramvají s chodci i s místy, ve kterých se opakovaně odehrávají nehody. "Například oblast zastávky Štěpánská je obsazena vnitropodnikovou značkou Úsek častých nehod a je doplněna textem Chodci," uvedla Řehková. Podle Tomaštíkové v Brně k takovým úsekům patří přestupní uzly, kde je velká koncentrace lidí přecházejících přes trať. "Mezi nimi jsou Hlavní nádraží, Mendlovo náměstí a další. Řidiči jsou školeni, aby na těchto místech byli více obezřetní, protože je zde větší riziko vstupu chodce před vůz, což může mít vážné následky," řekla.
Opatřeními proti střetům chodců s tramvajemi mohou být i úpravy městského prostředí. Podle Čížka k takovým opatřením patří například obehnání koridorů tramvají vysokými ploty či zakopání dopravy pod zem. "Stavební úpravy z hlediska bezpečnosti jsou nedílnou součástí práce odborů doprav všech úřadů měst i obcí a policie. Nicméně nezabrání nikomu s hlavou u displeje mobilu, aby neskočil kamkoliv," vysvětlil Čížek pro EuroZprávy.cz
Související
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
Dnes je den beze spěchu. Lidem připomíná, že si tak mohou i zachránit život
Lidé , Nehody tramvají , Tramvaje , Praha
Aktuálně se děje
včera
Tusk: Situace je kritická. Nadcházející týdny mohou rozhodnout o osudu Ukrajiny
včera
Česko našlo způsob, jak využít peníze ze slovenské sbírky na munici, řekl Fiala
včera
Rada Evropy obvinila Rusko ze smrti Alexeje Navalného. Putina označila za nelegitimního prezidenta
včera
Julia Navalná se dostala na seznam 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time
včera
Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety
včera
V Bayreuthu zatkli 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
včera
Hrozil atentát na Zelenského? Polsko odhalilo muže, který dával informace Rusům
včera
Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie
včera
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
včera
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
včera
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
včera
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
včera
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
včera
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
včera
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
včera
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
včera
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
včera
Muž nepřežil napadení v pražském autoservisu, na místě je policie
včera
Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami
včera
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
Pád osoby do kolejiště ve stanici Flora zastavil ve čtvrtek dopoledne provoz linky A pražského metra. Vlaky nejezdily zhruba hodinu, zatímco na místě zasahovaly složky integrovaného záchranného systému. Vážně zraněný muž byl převezen do nemocnice v umělém spánku.
Zdroj: Jan Hrabě