Počet srážek chodců s tramvají narůstá. Většinou si za ně mohou sami lidé

V roce 2018 se v Praze stalo víc než sto nehod tramvají s chodci. V osmi případech oběti střetu zemřeli. Dopravní podnik Prahy na to reagoval informační kampaní se šokujícím obsahem. Běžný preventivní obsah už moc nefunguje, většinu nehod totiž zaviní neopatrnost i nepozornost chodců.

Tramvaje v Praze, ilustrační fotografie

Množství dopravních nehod tramvají s chodci v Praze od roku 2013 skoro nepřetižte rostlo. V roce 2018 se jich dle krajského ředitelství policie Prahy uskutečnilo až 104, což je o 22 nehody víc než v roce 2013.

„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo," řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Podle mluvčí dopravního podniku Brna Hany Tomaštíkové v letošním roce podnik evidoval dvě srážky chodce s tramvají a šest případů takzvaného povalení, kdy je chodec vozem odstrčen na bok, bez vážnějších následků. Koordinátor BESIP pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek dodal, že se v poslední době chování brněnských chodců, a to především mladých lidí, zhoršilo z pohledu chování v prostoru, kde se tramvaje vyskytují.

Podle Hany Rubášové z policie České republiky mezi nejčastější důvody takových nehod patří nepozornost chodců, například často při přechodu přes tramvajovou trať poslouchají hudbu ve sluchátkách, dívají se do telefonů nebo zamýšlí se. "Nejčastěji se z naších zkušeností jedná o nepozornost ze strany chodců, kdy vstupují do jízdní dráhy vozidel bez rozhlédnutí. Často vlivem používání mobilního telefonu nebo nasazených sluchátek, kdy bohužel neslyší výstražnou signalizaci řidiče," sdělila Tomaštíková pro EuroZprávy.cz.

Podle dopravního podniku Prahy se nehody stávají především proto, že chodci nedávají přednost tramvaji na přechodu, přecházejí těsně před tramvají, vstupují do cesty rozjíždějící tramvaji a nahlížejí před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník, čímž se dostávají do nebezpečí proto, že z protisměru může jet další tramvaj. "Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje na rychlosti padesát kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů," vysvětlil vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Mluvčí dopravního podniku Prahy Aneta Řehková dodala, že případů nebezpečného chování, které neskončí dopravní nehodou, je mnohem víc. "Několikrát denně se řidičům díky jejich ostražitosti podaří odvrátit mnoha střetům tramvaje s chodcem, kolikrát i na poslední chvíli," uvedla pro EuroZprávy.cz.

Od března je v Praze spuštěna kampaň Neskakej mi pod kola, kterou dopravní podnik Prahy připravil spolu s policií České republiky a dalšími partnery. Je zaměřená na prevenci srážek tramvají s chodci. Součástí kampaně je tramvaj T3R.P se žlutočerným polepem. Na přední části tramvaje je namalována lebka, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. "Forma kampaně byla zvolena lehce šokující. Na běžné formy prevence jako předávání informací preventivního charakteru v dnešní době valná většina lidí již rezignovala, a to vzhledem k množství takových informací. Proto byl zvolen tento způsob komunikace," vysvětlil pro EuroZprávy.cz Ondřej Penc z krajského ředitelství Prahy.

Řehková sdělila, že řidiči tramvají jsou na častá porušování chodci pravidel připravování již při získávání odborné způsobilosti. "Také se pro řidiče několikrát za rok konají školení, ve kterých jsou seznamováni s dopravní nehodovostí v provozu tramvají. V průběhu těchto školení je rozebírán popis jednotlivých případů," řekla. Dodala, že už v kurzu instruktoři seznamují řidiče s celou kolejovou sítí i s nebezpečnými úseky a také s topografickou mapou srážek tramvají s chodci i s místy, ve kterých se opakovaně odehrávají nehody. "Například oblast zastávky Štěpánská je obsazena vnitropodnikovou značkou Úsek častých nehod a je doplněna textem Chodci," uvedla Řehková. Podle Tomaštíkové v Brně k takovým úsekům patří přestupní uzly, kde je velká koncentrace lidí přecházejících přes trať. "Mezi nimi jsou Hlavní nádraží, Mendlovo náměstí a další. Řidiči jsou školeni, aby na těchto místech byli více obezřetní, protože je zde větší riziko vstupu chodce před vůz, což může mít vážné následky," řekla.

Opatřeními proti střetům chodců s tramvajemi mohou být i úpravy městského prostředí. Podle Čížka k takovým opatřením patří například obehnání koridorů tramvají vysokými ploty či zakopání dopravy pod zem. "Stavební úpravy z hlediska bezpečnosti jsou nedílnou součástí práce odborů doprav všech úřadů měst i obcí a policie. Nicméně nezabrání nikomu s hlavou u displeje mobilu, aby neskočil kamkoliv," vysvětlil Čížek pro EuroZprávy.cz

Okamurovi hrozí ve Sněmovně disciplinární řízení kvůli výroku vůči…

22.09.2022 15:01 Lídrovi opozičního hnutí SPD Tomiu Okamurovi hrozí ve Sněmovně disciplinární řízení kvůli jeho…

Hlasy jsou sečteny. ANO má 8 krajských měst, tři senátoři vzešli už z…

25.09.2022 10:12 Češi o víkendu rozhodli o složení obecních zastupitelstev a už v prvním kole vybrali tři senátory.…

ANO pravděpodobně v senátním finále úspěch z prvního kola voleb nezopakuje

25.09.2022 09:07 ANO pravděpodobně v senátním finále úspěch z prvního kola voleb nezopakuje. V žádném z obvodů z…

Rusko může použít jaderné zbraně, obává se Ukrajina. Důsledky by podle…

23.09.2022 13:26 Spojené státy už několik měsíců varují soukromými komunikačními kanály ruské představitele před…

Putinovi spojenci z řad zákonodárců podporují odpor proti mobilizaci

25.09.2022 13:06 Dva vysoce postavení ruští zákonodárci dnes reagovali na řadu stížností ohledně částečné mobilizace…

V Česku staví přes 140 km dálnic. Podle Kupky se začne budovat dalších 30…

22.09.2022 14:54 Aktualizováno V České republice se nyní staví více než 140 kilometrů dálnic a přes 100 kilometrů silnic první…

DPP s magistrátem věnují Charkovu 20 tramvají, městu Chmelnyckyj dva…

19.09.2022 15:51 Pražský dopravní podnik (DPP) spolu s magistrátem věnuje ukrajinskému městu Charkov 20 vyřazených…

České dráhy zdraží. Zvýšení cen bude nižší než inflace, slíbil Kupka

18.09.2022 13:40 České dráhy v příštím roce určitě nezdraží jízdné ve výši současné inflace, zvýšení cen bude nižší.…

Růst cen měl opačný efekt. Spotřeba pohonných hmot v pololetí meziročně…

18.09.2022 08:19 Spotřeba pohonných hmot v České republice stoupla v prvním pololetí meziročně o devět procent na 3…

U Zábřehu proti sobě jely dva vlaky, zastavily desítky metrů od sebe

15.09.2022 10:46 Aktualizováno Na hlavním železničním koridoru u Zábřehu na Šumpersku dnes dopoledne jely proti sobě na jedné…

Stát nakoupí elektřinu pro železnici za zastropované ceny

14.09.2022 14:07 Stát nakoupí na příští rok trakční elektřinu pro provoz na železnici za zastropované ceny. Potřebný…

Stát chystá zjednodušení technických průkazů aut a zápisy elektronicky

12.09.2022 11:15 Stát připravuje zjednodušení technického průkazu vozidel. Od roku 2024 by už motoristé neměli…

Nehoda dvou osobních aut a dodávky zastavila dálnici u Brna

11.09.2022 16:44 Aktualizováno Nehoda dvou osobních aut a dodávky zastavila dnes odpoledne na téměř dvě hodiny dopravu na 22.…

Dálnice D6 byla kvůli nehodě uzavřená

10.09.2022 20:34 Aktualizováno Provoz na dálnici D6 se dnes odpoledne na sedmém kilometru ve směru na Karlovy Vary zastavil kvůli…

Policisté při letních dopravních kontrolách odhalili meziročně více…

09.09.2022 14:32 Policisté při dopravních kontrolách o prázdninách zaznamenali téměř 79.000 přestupků, meziročně asi…

Související:

Právě se děje

reklama