V roce 2018 se v Praze stalo víc než sto nehod tramvají s chodci. V osmi případech oběti střetu zemřeli. Dopravní podnik Prahy na to reagoval informační kampaní se šokujícím obsahem. Běžný preventivní obsah už moc nefunguje, většinu nehod totiž zaviní neopatrnost i nepozornost chodců.
Množství dopravních nehod tramvají s chodci v Praze od roku 2013 skoro nepřetižte rostlo. V roce 2018 se jich dle krajského ředitelství policie Prahy uskutečnilo až 104, což je o 22 nehody víc než v roce 2013.
„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo," řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Podle mluvčí dopravního podniku Brna Hany Tomaštíkové v letošním roce podnik evidoval dvě srážky chodce s tramvají a šest případů takzvaného povalení, kdy je chodec vozem odstrčen na bok, bez vážnějších následků. Koordinátor BESIP pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek dodal, že se v poslední době chování brněnských chodců, a to především mladých lidí, zhoršilo z pohledu chování v prostoru, kde se tramvaje vyskytují.
Podle Hany Rubášové z policie České republiky mezi nejčastější důvody takových nehod patří nepozornost chodců, například často při přechodu přes tramvajovou trať poslouchají hudbu ve sluchátkách, dívají se do telefonů nebo zamýšlí se. "Nejčastěji se z naších zkušeností jedná o nepozornost ze strany chodců, kdy vstupují do jízdní dráhy vozidel bez rozhlédnutí. Často vlivem používání mobilního telefonu nebo nasazených sluchátek, kdy bohužel neslyší výstražnou signalizaci řidiče," sdělila Tomaštíková pro EuroZprávy.cz.
Podle dopravního podniku Prahy se nehody stávají především proto, že chodci nedávají přednost tramvaji na přechodu, přecházejí těsně před tramvají, vstupují do cesty rozjíždějící tramvaji a nahlížejí před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník, čímž se dostávají do nebezpečí proto, že z protisměru může jet další tramvaj. "Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje na rychlosti padesát kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů," vysvětlil vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Mluvčí dopravního podniku Prahy Aneta Řehková dodala, že případů nebezpečného chování, které neskončí dopravní nehodou, je mnohem víc. "Několikrát denně se řidičům díky jejich ostražitosti podaří odvrátit mnoha střetům tramvaje s chodcem, kolikrát i na poslední chvíli," uvedla pro EuroZprávy.cz.
Od března je v Praze spuštěna kampaň Neskakej mi pod kola, kterou dopravní podnik Prahy připravil spolu s policií České republiky a dalšími partnery. Je zaměřená na prevenci srážek tramvají s chodci. Součástí kampaně je tramvaj T3R.P se žlutočerným polepem. Na přední části tramvaje je namalována lebka, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. "Forma kampaně byla zvolena lehce šokující. Na běžné formy prevence jako předávání informací preventivního charakteru v dnešní době valná většina lidí již rezignovala, a to vzhledem k množství takových informací. Proto byl zvolen tento způsob komunikace," vysvětlil pro EuroZprávy.cz Ondřej Penc z krajského ředitelství Prahy.
Řehková sdělila, že řidiči tramvají jsou na častá porušování chodci pravidel připravování již při získávání odborné způsobilosti. "Také se pro řidiče několikrát za rok konají školení, ve kterých jsou seznamováni s dopravní nehodovostí v provozu tramvají. V průběhu těchto školení je rozebírán popis jednotlivých případů," řekla. Dodala, že už v kurzu instruktoři seznamují řidiče s celou kolejovou sítí i s nebezpečnými úseky a také s topografickou mapou srážek tramvají s chodci i s místy, ve kterých se opakovaně odehrávají nehody. "Například oblast zastávky Štěpánská je obsazena vnitropodnikovou značkou Úsek častých nehod a je doplněna textem Chodci," uvedla Řehková. Podle Tomaštíkové v Brně k takovým úsekům patří přestupní uzly, kde je velká koncentrace lidí přecházejících přes trať. "Mezi nimi jsou Hlavní nádraží, Mendlovo náměstí a další. Řidiči jsou školeni, aby na těchto místech byli více obezřetní, protože je zde větší riziko vstupu chodce před vůz, což může mít vážné následky," řekla.
Opatřeními proti střetům chodců s tramvajemi mohou být i úpravy městského prostředí. Podle Čížka k takovým opatřením patří například obehnání koridorů tramvají vysokými ploty či zakopání dopravy pod zem. "Stavební úpravy z hlediska bezpečnosti jsou nedílnou součástí práce odborů doprav všech úřadů měst i obcí a policie. Nicméně nezabrání nikomu s hlavou u displeje mobilu, aby neskočil kamkoliv," vysvětlil Čížek pro EuroZprávy.cz
Související
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
Dnes je den beze spěchu. Lidem připomíná, že si tak mohou i zachránit život
Lidé , Nehody tramvají , Tramvaje , Praha
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Střelec, který loni zabíjel u FF UK v Praze, nebyl duševně nemocný
před 39 minutami
Rusko chce rozprášit Navalného tým. Advokátům, kteří neuprchli ze země, prodloužilo vazbu
před 1 hodinou
16letý chlapec slíbil věrnost Islámskému státu. Chtěl útočit během olympiády ve Francii
před 2 hodinami
Převáží zbraně mezi Ruskem a KLDR. Loď, na kterou USA uvalily sankce, kotví v čínském přístavu
před 2 hodinami
Letní počasí bude pořádně žhavé. Mohou padat teplotní rekordy, naznačují modely
před 2 hodinami
Macron vyzval k většímu zbrojení. Nemůžeme spoléhat na USA, Evropa je smrtelná, musí posílit obranu, prohlásil
před 3 hodinami
Španělsko se řítí do politické nejistoty. Pedro Sánchez zvažuje kvůli manželce rezignaci
před 3 hodinami
Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné
před 4 hodinami
Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí
před 4 hodinami
Ramzan Kadyrov je údajně nevyléčitelně nemocný. Jeho stav je prý beznadějný
před 4 hodinami
Na poslední rozloučení s Josefem Lauferem dorazili Soukup či Troška
před 5 hodinami
75 let od založení, 25 let od vstupu. V Česku proběhne největší akce NATO od summitu v roce 2002
před 5 hodinami
Mrazivé počasí na ústupu. Pod nulou bude v noci ještě dvakrát
před 5 hodinami
Mrtvá těla se svázanýma rukama? Bují podezření na válečné zločiny Izraele v Pásmu Gazy
před 6 hodinami
Totální invaze, která uškodí i Izraeli? Svět se obává operace v Rafahu
před 7 hodinami
Donald Trump ve vězení. Co by se stalo, kdyby ho soud odsoudil?
před 7 hodinami
Princezna Kate se věnuje rodině. Vyfotila nový snímek nejmladšího Louise
před 7 hodinami
Putin něco chystá, naznačil Pistorius. Má víc zbraní a munice, než kolik využije na Ukrajině
před 8 hodinami
Jaderné zbraně se přesunou na orbitu? Rusko vetovalo rezoluci o zastavení zbrojení ve vesmíru
před 8 hodinami
Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi
Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne.
Zdroj: Jan Hrabě