Radikální změna na železnici: Cestování s celodenní jízdenkou skončí

Možnost cestovat prakticky po celé české železniční síti s jednodenní jízdenkou pro jednotlivce i pro skupiny skončí s platností nového jízdního řádu v polovině prosince. I když České dráhy svoji jízdenku zachovají, nástup soukromých dopravců na regionální i rychlíkové linky její rozsah výrazně omezí. Situace se nemá zlepšit ani za rok, kdy má začít platit národní tarif.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Vlaky
doporučujeme

Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové není tarif primárně určen pro turistické účely, ale pro pravidelné denní dojíždění. Síťovou jízdenku má být možné si koupit minimálně na sedm dní.

Dnes mají České dráhy k dispozici dvě jízdenky na celou železniční síť, a to pro jednu osobu v kterýkoli den za 579 korun nebo za 675 korun na sobotu či neděli pro dva dospělé a tři děti do 15 let. Tyto jízdenky cílí především na turisty a rodiny s dětmi.

"Časové jízdní doklady jsou v Systému jednotného tarifu určeny nikoliv výhradně, ale primárně pro pravidelné dojíždění cestujících za prací, do školy či za jinými opakujícími se aktivitami. Proti tomu síťový doklad pro jeden den není určen pro pravidelné dojíždění a jeho význam je nejvíce v turistické přepravě. Bude samozřejmě přínosné, pokud tarif budou využívat i takoví cestující, ale s ohledem na celé své zaměření nebude pravděpodobně primárně používán na takové cesty," uvedla Rezková.

Dalším argumentem ministerstva dopravy proti celodenní jízdence je obtížnost nalezení cenové úrovně, kterou by akceptovali všichni dopravci. Podle Rezkové není srovnatelné, že doklad na 24 hodin zcela běžně nabízejí například i dopravní podniky či krajské integrované dopravní systémy. "Za prvé tyto jízdenky mají regionální rozměr a za druhé jsou obvykle poskytovány na základě smluv, kdy riziko za změny tržeb nese plně objednatel," uvedla Rezková. Například na jižní Moravě České dráhy ovšem jezdí dosud se smlouvou, kdy nesou riziko tržeb, a akceptují síťovou krajskou jízdenku v osobních vlacích i rychlících.

Oslovení dopravci jsou zatím k postoji ministerstva opatrní. "Předpokládáme, že veškeré varianty a nabídky budou dopravcům a cestujícím představeny během následujících měsíců, kdy se bude připravovat spuštění. Právě národní tarif je způsob, jak nabízet cestujícím, kteří cestují s vícero dopravci, jízdenky platné napříč dopravci," napsal sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle mluvčího Leo Expressu Emila Sedlaříka žádný z dopravců při tvorbě národního tarifu nevznesl požadavek na zapracování tohoto druhu jízdenek a neočekává, že by absence těchto jízdenek měla cestující od železnice odradit. Mluvčí ČD Radek Joklík pouze uvedl, že tyto jízdenky slouží cestování ve volném čase s možností operativně měnit plány. "Jsou proto mezi turisty poměrně oblíbené," napsal ČTK. Arriva a GW Train Regio na dotaz nereagovaly.

Loading...
Vstupte do diskuze (2)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Karambol na D5: Srazilo se pět aut, provoz na Prahu je omezen

16.10.2019 09:19 Příjezd po dálnici D5 do Prahy dnes ráno zkomplikovala hromadná nehoda mezi 4. a 3. kilometrem. Po…

Řidiče přemohl mikrospánek, dodávka plná lidí nabourala do stromu

16.10.2019 09:17 Na silnici I/50 u Hradčovic na Uherskohradišťsku havarovala dnes krátce po 05:00 dodávka. Cestovalo…

Hrdinové z D1: U tragické nehody pomáhali zdravotní sestra či vojáci, na…

15.10.2019 15:42 Při nedělní tragické hromadné nehodě aut a cisterny na dálnici D1 pomáhali i vojáci nebo zdravotní…

Dálnice D1 na Benešovsku opět stála, osobní auto narazilo do náklaďáku

15.10.2019 08:43 Aktualizováno Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova dnes zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama